V predchádzajúcej časti seriálu o digitálnej ČB fotografii sme si vysvetlili ako spracovať RAW tak, aby vyzerali fotografie ako z fotoaparátu. Dnes vyvolanie RAW-u posunieme o úroveň vyššie. Z šedivých záberov urobíme kontrastné atraktívne fotografie.
Jedným z tajomstiev dobrej ČB fotografie je využiť farieb a ich filtrovanie do odtieňov šedej. Je to jednoduchá, ale veľmi účinná technika. Princíp sa naučíte rýchlo. V úvode do ČB digitálnej fotografie sme si vysvetlili, že keď sa fotografuje na ČB film, využívajú sa farebné filtre, pomocou ktorých sa riadi prevod farieb na odtiene šedej. Napríklad s červeným filtrom budete mať veľmi tmavú oblohu s výraznými mráčikmi. Bohužiaľ sa nedajú cielene filtrovať dve farby. V digitálnej fotografii vieme efekt farebných filtrov napodobniť oveľa účinnejšie a pružnejšie. Dokážeme filtrovať nie jednu farbu, ale všetky základné: červenú, oranžovú, žltú, zelenú, tyrkysovú, modrú, purpurovú a ružovú.
Červená a zelená vytvárajú výrazný farebný kontrast.
Základný prevod do ČB, kontrast sa vytratil. Červená i zelená sa previedli do podobných odtieňov šedej.
Pomocou miešania farieb vieme aj v ČB prevedení dosiahnuť výrazný kontrast.
Poznámka: Miešanie farieb funguje aj na fotografiách snímaných do formátu JPG. Vzhľadom na len 8-bitovú farebnú hĺbku a JPG artefakty, pri silnejšom miešaní farieb rýchlo dochádza k degradácii technickej kvality a vzniku nepekných artefaktov, napr. posterizácie. RAW obsahuje neporovnateľne viac obrazových informácii, ktoré využijete práve pri prevode do ČB.
Pracovať môžeme aj s jednou farbou.
Prevod zelenej do svetlých odtieňov šedej. Záber je takmer ako z infrafotoaparátu, technika high key.
Prevod zelenej do tmavých odtieňov šedej. Fotografia v štýle low key.
Farebný RAW ľahko prevediete do ČB jedným kliknutím myši, či klávesovou skratkou. Použiť môžete aj monochromatické obrazové profily a presety. Ale až s ovládnutím filtrovania farieb dosiahnete majstrovstvo v ČB fotografii.
Aby ste farby mohli využiť, musia na zábere byť. Čím výraznejšie a odlišnejšie, tým väčšie možnosti ovplyvnenia prevodu na odtiene šedej. Vo fotografii je žiadaný kontrast. Kontrast farieb, jasov, tvarov atď. My vieme ovplyvniť kontrast jasov. Jednu farbu prevedieme na svetlé odtiene šedej a druhú na tmavé. Takto vieme niekedy dosiahnuť až silný kontrast, medzi takmer čiernou a takmer bielou. Ukážme si ako na to. Ja použijem program Lightroom Classic, ale funkciu miešania farieb nájdete v každom lepšom editore fotografii.
Fotografia slnečnice je vhodným kandidátom na využitie techniky miešania farieb.
V Lightroome slúži na miešanie farieb panel B&W. Ten budete márne hľadať, ak fotografiu najprv neprevediete na monochromatickú. Najjednoduchšie stlačením klávesovej skratky „V“, alebo v paneli Basic kliknutím na B&W, alebo výmerom niektorého monochromatického obrazového profilu.
Základný prevod do ČB je šedivý a nudný.
V paneli B&W máte k dispozícii už vymenované základné farby. Môžete kliknuť na „Auto“ a Lightroom nastaví filtrovanie sám, ale pod kontrolou ho máte ak využijete manuálne nastavenie. Princíp je jednoduchý, Vyberte si farbu a posuvníkom ovplyvňujete jej prevod do odtieňov šedej. Smerom doprava do svetlých odtieňov a smerom doľava do tmavých. Použiť môžete ak pipetku (symbol krúžku). Priamo na fotografii môžete vybrať farbu, stlačiť a podržať tlačidlo myši a posunom hore-dole ovplyvňovať jas.
V paneli Black & White Mix riadite prevod farieb do odtieňov šedej. Okrem toho som upravil prekreslenie svetiel, zreteľnosť a textúru a pridal efekt vinetácie v paneli Effekcts.
Niekedy sa zapínam zobrazenie „predtým/potom“, aby som videl, kde a aké farby mám k dispozícii.
Hotová fotografia. Zo šedivej fotografie tu máme fotografiu s výrazným kontrastom medzi svetlým, takmer bielym kvetom a tmavými listami.
Tip: Niekedy je vhodné, aby ste pracovali aj s príbuznými farbami. Napríklad ak pracujete s červenou, v menšej miere pracujte aj s oranžovou. Málokedy máme čisté farby, väčšinou sú zmiešané. AK by sme pracovali len s jedinou farbou, mohli by sa na fotografii objaviť nepekné fľaky.
Miešanie (filtrovanie) farieb je jednou z najúčinnejších technik pri úprave ČB fotografii. Dopĺňa prácu s expozíciou, gradáciou, či kontrastom. Nadstavbou je používanie lokálneho zosvetlenia a stmavenia (dodge & burn) pomocou štetca, filtrov a masiek. Ale o tom niekedy inokedy.
Odporúčané články:
Úvod do dig. čiernobielej fotografie
Čiernobielo priamo z fotoaparátu
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)