Zrkadlovka, bezzrkadlovka, lepší ultrazoom, je jedno akej úrovne. Objektív môže byť makroobjektív, teleobjektív, alebo aj portrétny objektív s lepším priblížením. Ak žiaden z nich nemáte, vystačíte si aj so setovým objektívom. S dlhším ohniskom ale budete mať pozadie estetickejšie rozostrené. Uvidíte, že dôležitejšia je kompozícia, uhol pohľadu a práca so svetlom.
Ja pri fotografovaní používam aj pomôcky. V prvom rade je to rozprašovač vody, s ktorým si viem vyrobiť umelú rosu, či dážď. Ak nemám dobré svetlo, používam na prisvietenie LED svetlo. S ním sa dá urobiť aj pekné protisvetlo. Alebo miesto LED svetla použite malú odrazku. Tá moja je z obalu Eau de Toilette Denim, funguje ako malé zrkadielko.
Základný model MFT bezzrkadlovky s lacným teleobjektívom 40-150 mm (ekvivalent 80-300 mm) na malom stolovom statíve Panfrotto Pixi Evo. Pri fotografovaní z úrovne zeme je výhodou výklopný displej.
A fotografia nasnímaná touto zostavou.
LED svetlo mám na malom statíve Joby Gorillapod.
Nájdite pekný trs snežienok, okolo ktorého nie sú rušivé prvky, ktoré sa nedajú odstrániť. Okolie snežienok poupratujte. Je škoda, ak vám fotku kazí uschnutá vetvička, ktorá sa dala ľahko odstrániť. Nezabudnite ale, že k prírode sa správame úctivo. Naša snaha nafotiť čo najlepšie fotky nesmie byť sprevádzaná demoláciou lesa. Pomôže, ak sú snežienky na malej vyvýšenine, ľahšie sa vám bude komponovať.
Odstráňte suché vetvičky a lístie. Ak sú snežienky na kopčeku, pomôže vám to ľahšie fotografovať z ich úrovne. Sony A7R V + FE 135/1,8 GM.
Tip: Po daždi nemusí byť ideálne ísť fotografovať snežienky. Ak rastú na hline, bývajú špinavé.
Pokiaľ budete fotiť z nadhľadu, žiadne rozostrenie pozadia nemôžete očakávať. Za snežienkami je pozadie blízko a strácajú sa na ňom. Naviac snežienky vyrastajú často medzi listami, ktoré na jeseň opadali zo stromov. Priznajme, že, zhnité lístie nevyzerá najestetickejšie. Takže musíte ísť s fotoaparátom dole, až na zem.
Použite malý statív, alebo fotoaparát položte až na zem. Je vhodné, ak si pre tento účel zoberiete nejakú podložku, aby ste ho nezašpinili. Využite výklopný displej pre komponovanie a zaostrovanie. Horšie to majú majitelia zrkadloviek bez výklopného displeja. Tí si budú musieť ľahnúť na zem. Inak to nejde.
Fotografujete z úrovne snežienok, len tak vynikne ich pekný zvonovitý tvar kvetov na rozostrenom pozadí. Sony A7R V + FE 135/1,8 GM.
Už len to, že budete fotografovať z úrovne zeme, vám pomôže potlačiť pozadie. To čo je vpredu a vzadu sa dá ľahšie rozostriť a tým pádom nebude na fotografii pôsobiť rušivo. Snežienky krásne vyniknú. Biele snežienky vyniknú na tmavom pozadí, obzvlášť v protisvetle. Skúšajte ich fotografovať z rôznych strán a sledujte pritom pozadie. Sledujte nielen štruktúru pozadia, ale aj jeho vzdialenosť, farbu a jas.
Sledujte členitosť, jas a farbu pozadia. Nemalo by pôsobiť rušivo. Sony A7R V + FE 135/1,8 GM.
Čím bude pozadie ďalej, tým bude rozostrenejšie. Záleží aj na jeho štruktúre. Kríky budú výrazne rušivejšie ako čistá obloha prebleskujúca pomedzi stromy. Niekedy staší posunúť fotoaparát o pár centimetrov a pozadie sa výrazne zmení. Preto nebuďte zbrklí, experimentujete s uhlom záberu. Niekedy stačí fotoaparát posunúť o pár centimetrov a výsledok bude diametrálne lepší.
Dôležitou zložkou každej fotografie je svetlo. Štruktúra rastlín dobre vynikne v protisvetle. Preto po príchode na miesto najprv zaostrite tam, odkiaľ svetlo svieti. Na priamom svetle väčšinou nevyniknú fotografie snímané po svetle. Protisvetlo rozhodne vyskúšajte. Nemusíte sa však na protisvetlo obmedzovať. Zaujímavé zábery môžu vzniknúť aj v tieni, alebo na rozhraní svetla a tieňa, kde je svetlo rozbité prechodom cez konáre stromov.
Pri zamračenom počasí, alebo fotografovaní v tieni sú farby pastelovejšie, svetlo mäkšie. Máte menej problémov s expozíciou, zvládnutím vysokého kontrastu.
Protisvetlo pekne presvieti kvety snežienok. Sony A7R V + FE 135/1,8 GM.
Pri zamračenom počasí je svetlo mäkké.
Tip: Ak fotografujete svetlé snežienky na tmavom pozadí, s veľkou pravdepodobnosťou sa meranie expozície pomýli a záber preexponuje, aby zlepšilo kresbu v tieňoch, ktorá nás ale nezaujíma. Dôležité je aby neboli kvety prepálené.
Musíte presne zaostriť na jednu snežienku, tu hlavnú. Často je to tá v popredí, neplatí to však vždy. Môžete fotografovať aj tak, že v popredí máte rozostrené snežienky a zaostrujete až na tie vzadu.
Olympus OM-D E-M1 Mark III, M.Zuiko 40-150/2,8 PRO.
Odporúčam fotografovať v programe priority clony A/Av a citlivosť nastaviť na základnú hodnotu ISO100/200, aby sme na fotografiách nemali šum. Za horších svetelných podmienok môžete ípoužiť aj vyššiu citlivosť, obzvlášť ak používate odšumovacie programy využívajúce AI. Tie vás zbavia šumu aj pri veľmi vysokých citlivostiach.
Ak vám vychádzajú dlhé časy, použite malý statív. Vyváženie bielej odporúčam nastaviť manuálne, použite niektorú z predvolieb. Nie je predpísané, aké WB máte použiť, záleží to čisto na vás, akú teplotu preferujete. Nebojte sa vyskúšať rôzne WB (Slnečno, Zamračené, V tieni). Neodporúčam nechať vyváženie bielej na automatiku, lebo každá fotografia bude mať mierne odlišné WB a séria nebude konzistentná. Pri fotografovaní do formátu RAW môžete zmeniť WB dodatočne v počítači.
Aby sme dosiahli čo najvýraznejšie rozostrené pozadie, musíme správne nastaviť ohniskovú dĺžku a pracovnú clonu. Pozadie sa ľahšie kontroluje s väčšou ohniskovou dĺžkou, preto sa nebojte vyzoomovať objektív na maximum. Čím svetelnejší objektív, tým menšiu DOF vieme dosiahnuť. Niekedy môže byť hĺbka ostrosti až príliš malá, vtedy nastavte mierne vyššie clonové číslo.
Mieru rozostrenia ovplyvňuje aj to, ako je vzdialené od fotografovaného objektu. Čím ďalej, tým je rozostrenejšie. Využiť by to mali najmä majitelia fotoaparátov a objektívov, ktoré nemajú špičkové parametre pre dosiahnutie malej DOF.
U snežienok často volím monochromatické spracovanie.
Odporúčané články:
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)