Pre každý systém existujú desiatky až stovky objektívov. Ako si vybrať ten správny? Musíte poznať základy konštrukcie objektívov. Ta ako konštrukcia a parametre vplývajú na možnosti využitia.
Pre každý systém existujú desiatky až stovky rozličných objektívov.
Z hľadiska optickej konštrukcie poznáme šošovkové a zrkadlové objektívy. Šošovkové sú najpoužívanejšie, zrkadlové objektívy môžeme zaradiť medzi špeciálne. Na 99% asi nikdy nebudete vlastniť zrkadlový objektív.
Šošovkové objektívy (angl. "lens-based lenses") sú najbežnejším typom objektívov. Tieto objektívy sú zložené z množstva rôznych sklených šošoviek, ktoré sú umiestnené v tele objektívu.
Moderné objektívy sa často vyrábajú aj s rôznymi povlakmi, ktoré zlepšujú ich optické vlastnosti. Tieto povlaky môžu pomôcť zlepšiť priepustnosť svetla cez objektív a znižovať odlesky a sférické aberácie.
Prierez šošovkovým objektívom.
Medzi výhody šošovkových objektívov patrí:
Medzi nevýhody šošovkových objektívov patrí:
Zrkadlové objektívy, známe aj ako reflexné objektívy sú špeciálnym typom objektívov. Tieto objektívy sa odlišujú od šošovkových objektívov tým, že využívajú zrkadlo na ohyb svetla a umožňujú tak vytvárať dlhé ohniskové vzdialenosti v menšom a ľahšom tele objektívu.
Zrkadlové objektívy sú menšie a ľahšie, pretože využívajú menej optických prvkov. Sú lacnejšou alternatívou výkonných teleobjektívov, Vzhľadom na horšiu optickú kvalitu, nižšiu svetelnosť a manuálne zaostrovanie, nie sú vhodné pre náročné využitie. Majú však špecifický krúžkový bokeh, ktorý sa mnohým fotografom páči.
Zrkadlový objektív ľahko spoznáte spredu, podľa typickej zrkadlovej konštrukcie.
Medzi výhody zrkadlových objektívov patrí:
“Donutkový” bokeh je pre zrkadlové objektívy charakteristický.
Medzi nevýhody zrkadlových objektívov patrí:
Tilt-shift objektív (často nazývaný aj PC objektív) je špeciálny typ šošovkového objektívu, ktorý umožňuje nezávislé pohyby predného a zadného prvku objektívu vzhľadom k senzoru fotoaparátu. Tieto pohyby umožňujú fotografom kontrolovať rovinu zaostrenia a perspektívu v obraze.
Pomocou tilt-shift objektívu môžete dosiahnuť tzv. efekt miniaturizácie, ktorý zmenšuje skutočné subjekty na malé modely. To sa dosahuje tým, že sa vytvára veľmi malá oblasť zaostrenia a zvyšok obrazu je mimo fokusu, čo môže vytvárať dojem, že sa jedná o miniatúru.
Tilt-shift objektív sa dá vysúvať a nakláňať.
Tilt-shift objektívy sú často používané v architektonickej a produktovej fotografii, kde je dôležité zachovať rovné línie a presnú perspektívu. Sú tiež obľúbené u krajinárov, ktorým umožňujú dosiahnuť väčšiu hĺbku ostrosti.
Tilt efekt miniatúry.
Medzi špeciálne objektívy môžeme zaradiť makroobjektívy. Na prvý pohľad sa nemusia líšiť od bežných šošovkových objektívov. Ich špecifickou vlastnosťou je schopnosť snímať v mierke zväčšenia 1:1 alebo viac. Viac o mierke zväčšenia o niekoľko odstavcov nižšie.
Makroobjektív umožňuje detailne snímať malé objekty, napríklad hmyz.
Základné parametre objektívov sú vyznačené priamo na objektíve. Podrobnejšie informácie nájdete na stránkach výrobcu. Tam zvyčajne nájdete aj skratky, ktoré sa používajú na označenie špecifických prvkov konštrukcie, napríklad na použitie špeciálnych optických prvkov, zabudovanej stabilizácie, či spôsobu zaostrovania atď.
Vysvetlili sme si, že poznáme šošovkové a zrkadlové objektívy. Výrobcovia v špecifikácii udávajú, koľko a akých optických členov je v objektíve. Skúsenejším to môže napovedať ako kvalitný objektív môže byť. Špeciálne optické členy sú používane, aby kompenzovali chyby objektívov.
Rendrovaný prierez objektívom Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO.
Väčšina objektívov má systém automatického zaostrovania, ktorý umožňuje fotoaparátu automaticky zaostriť na objekt, ktorý je v zornom poli. Pri použití manuálneho zaostrenia sa ostrenie uskutočňuje pomocou prstenca na objektíve. AF objektívy je jednoduchšie používať. Manuálne objektívy vyžadujú skúseného fotografa.
Čo vás môže ohľadom zaostrovania ešte zaujímať? Napríklad typ AF motorčeka. Je rýchly? Je vhodný aj pre video? Alebo, či sa pri zaostrovaní otáča predný člen alebo nie. AK nie, uľahčuje to používanie filtrov.
Schéma AF motorčeka Sony.
Stabilizácia obrazu v objektíve (IS - Image Stabilization) je technológia, ktorá znižuje rozmazanie obrazu spôsobené nežiaducim pohybom fotoaparátu počas snímania fotografií alebo videí. Stabilizácia obrazu funguje tak, že senzory v objektíve detegujú nežiaduci pohyb fotoaparátu a potom korigujú tento pohyb pomocou rôznych mechanizmov, ako sú pohyblivé prvky v objektíve. Týmto spôsobom sa minimalizuje rozmazanie obrazu, ktoré môže byť spôsobené rôznymi faktormi, ako sú pohyb fotoaparátu, slabé svetelné podmienky alebo použitie dlhších expozičných časov.
Stabilizácia obrazu v objektíve má niekoľko výhod. Po prvé, umožňuje fotografovať pri nižších svetelných podmienkach bez nutnosti použitia vyšších ISO nastavení alebo pomalších časov expozície. Po druhé, zlepšuje ostrosť a kvalitu obrazu, pretože minimalizuje rozmazanie. Po tretie, umožňuje používať dlhšie expozičné časy bez nutnosti použitia statívu.
Zabudovaná stabilizácia je dôležitá najmä u teleobjektívov, pokiaľ nemáte fotoaparát so stabilizovaným snímačom (IBIS).
Expozičný čas 1 sekunda z ruky. Tak vysoká účinnosť je výsledkom kombinácie optickej stabilizácie s IBIS stabilizáciou. Olympus OM-D E-M1 Mark III. M.Zuiko 12-100/4 IS PRO.
Clona je mechanizmus, ktorý umožňuje regulovať množstvo svetla, ktoré prechádza objektívom a dopadá na snímač alebo film. Clona sa vyjadruje ako f/číslo, kde menovateľ určuje priemer clony v mm a čitateľ určuje ohniskovú vzdialenosť. Čím menšie f/číslo, tým väčší je priemer clony a tým viac svetla prechádza cez objektív.
Dnes je bežné, že sa clona ovláda z fotoaparátu. Sú ale objektívy, u ktorých sa clona ovláda prstencom. U niektorých je možné prepnúť medzi krokovým a plynulým chodom (vhodný pre video).
Tvar clony, spolu s optickou konštrukciou ovplyvňujú aj vytváranie hviezdičiek okolo bodových zdrojov svetla.
Ak viete, že budete fotografovať v nepriaznivých podmienkach, keď prší, či sneží, alebo niekde kde je vysoká vlhkosť, či v prašnom prostredí, mali by byť fotoaparát aj objektív utesnené.
Schéma tesniacich prvkov objektívu Nikon.
Časti objektívu, ktorým sa objektív pripája k fotoaparátu, hovoríme bajonet. Okrem mechanického pripojenia zabezpečuje aj prenos údajov medzi fotoaparátom a objektívom (ovládanie clony, zaostrovania atď.). Väčšina výrobcov má svoj vlastný typ bajonetu, niektoré sa dohodli na spoločnom. Pri výbere objektívu je dôležité, aby mal ten správny bajonet a bol s vaším fotoaparátom plne kompatibilný.
Priemer filtra pre objektívy sa zvyčajne uvádza v milimetroch a závisí od priemeru predného skla objektívu. Existuje mnoho rôznych veľkostí filtrov, od malých 37 mm pre niektoré kompaktné fotoaparáty až po veľké 150 mm pre profesionálne teleobjektívy. Niektoré bežné veľkosti filtrov zahŕňajú 52, 58, 62, 67, 72, 77 mm.
Pri výbere filtra pre objektív je dôležité zistiť správny priemer filtra pre váš konkrétny objektív. Táto informácia by mala byť uvedená v technických špecifikáciách objektívu a býva uvedená aj priamo na objektíve. Niektoré objektívy nemajú filtrový závit, napríklad niektoré superširokouhlé, alebo svetelné superteleobjektívy. U superteleobjektívov sa používajú filtre, ktoré sa zasúvajú za posledný optický člen.
Skúsenejších fotografov zaujímajú aj iné konštrukčné prvky. Napríklad funkčné tlačidla, limiter zaostrovacej vzdialenosti, či statívový prstenec.
Objektív vybavený funkčným tlačidlom a statívovým prstencom.
Ohnisková vzdialenosť objektívu je vzdialenosť medzi optickým centrom objektívu a jeho ohniskom, kde sa lúče prechádzajúce cez objektív stretnú a vytvoria ostrý obraz. Ohnisková vzdialenosť sa meria v milimetroch (mm) a určuje uhol záberu/priblíženie.
Krátka ohnisková vzdialenosť (napr. 18mm) poskytuje široký uhol zorného poľa, čo je užitočné pre krajinky, interiéry. Naopak, dlhá ohnisková vzdialenosť (napr. 200mm) poskytuje úzky uhol zorného poľa, čo je vhodné pre zväčšovanie vzdialených objektov, ako sú zvieratá, športovci alebo architektonické detaily.
Existujú dva základné typy objektívov: prime objektívy a zoom objektívy (transfokátory).
Prime objektívy majú pevnú ohniskovú vzdialenosť. Prime objektívy sú obvykle kvalitnejšie ako zoom objektívy a aj svetelnejšie.
Zoom objektívy majú variabilnú ohniskovú vzdialenosť, ktorá umožňuje fotografovi meniť uhol záberu a priblíženie. Z tohto dôvodu sú zoom objektívy veľmi univerzálne.
Poznámka: S obľubou sa uvádza aj parameter zoomu, ktorý ale o skutočnom rozsahu objektívu nič nehovorí. Je to len pomer medzi najväčšou a najmenšou ohniskovou dĺžkou. 3x zoom tak môže byť superširokouhlý transfokátor, ale aj teleobjektív.
Uhol záberu je uhlová veľkosť, ktorú zachytáva objektív a ktorá určuje, aké veľké pole je viditeľné na fotografii. Uhol záberu závisí od ohniskovej vzdialenosti objektívu a veľkosti snímača alebo filmu. Fotografa zaujíma najviac práve uhol záberu, pretože ovplyvňuje to, čo môžete s objektívom zachytiť.
Vplyv ohniskovej dĺžky na uhol záberu, platí pre plnoformátovy systém.
Poznámka: Ak máte fotoaparát s inším ako plnoformátovým snímačom a chcete zistiť ekvivalentnú ohniskovú dĺžkua tým aj uhol záberu, použite na prepočet faktor orezu. U APS-C sytému je to 1,5x (1,6x u Canonu), 2x u Micro 4/3 systému.
Svetelnosť objektívu je schopnosť objektívu prenášať svetlo na snímač alebo film. Vyjadruje sa clonovým číslom, ktoré sa zvyčajne uvádza na objektíve. Čím nižšie je číslo, tým svetlejší je objektív a tým viac svetla dokáže prenášať.
Svetelnosť objektívu má vplyv na kvalitu fotografie v situáciách s nízkym osvetlením alebo pri použití krátkej časovej expozície. Svetlejší objektív umožňuje použitie kratších časov, ktoré znižujú riziko rozmazania alebo pohybu v obraze, čo je dôležité pri fotografovaní pohyblivých objektov alebo pri fotografovaní z ruky.
Objektív so svetelnosťou F1,2, spoliu so stabilizáciou, umožnil fotografovať bez statívu, pri základnom ISO 200, expozičným časom 1/13 sekundy.
Svetelnosť objektívu určuje aj schopnosť nastaviť malú hĺbku ostrosti. Čím lepšia svetelnosť, tým menšia DOF sa dá dosiahnuť. Svetelnosť, spolu s konštrukciou clony a optickou konštrukciou vplývajú na mieru a kvalitu rozostrenia (bokeh). Výber svetlejších objektívov môže poskytnúť väčšiu kontrolu nad expozíciou a kreatívnou výstavbou obrazu.
Vďaka vysokej svetelnosti F1,8 dokáže 135 mm objektív výrazne rozmazať pozadie.
Mierka zväčšenia udáva, ako veľmi dokáže objektív zväčšiť objekt na senzore fotoaparátu v porovnaní s jeho skutočnou veľkosťou. Tento parameter sa väčšinou označuje ako "pomer zväčšenia" alebo "pomer reprodukcie" a meria sa v pomere 1:1, 2:1 a podobne.
Napríklad, ak má makro objektív pomer zväčšenia 1:1, to znamená, že objektív dokáže zväčšiť objekt na senzore fotoaparátu do rovnakých rozmerov ako v skutočnosti.
Mierka zväčšenia nie je dôležitá len u makroobjektívov. Nie vždy potrebujete pravé makro zväčšenie. Ak chcete fotografovať kvety, väčší hmyz, drobné živočíchy, postačuje mierka zväčenia 1:2 alebo aj 1:4.
Môžete sa stretnúť aj s iným označením zväčšenia, výsledkom podielu. 0,25x zodpovedá pomeru 1:4, 0,5x zodpovedá pomeru 1:2.
Na takúto fotografiu snežienok nepotrebujete makroobjektív s mierkou zväčšenia 1:1. Stačí teleobjektív s mierkou okolo 1:4.
So zväčšením súvisí parameter najkratšej (minimálnej) zaostrovacej vzdialenosti. Mohlo by sa zdať, že čím kratšia je minimálna zaostrovacia vzdialenosť, tým lepšie. Vôbec tomu nemusí byť tak, pretože nie vždy zaručuje veľkú mierku zväčšenia. Pri krátkej vzdialenosti si môžete tieniť a vyplašiť fotografovaný hmyz a živočíchy.
Ako “čítať” parametre objektívu si ukážeme na objektíve Canon RF 70-200mm f/2.8 L IS USM:
Priamo na objektíve ešte nájdete rozsah zaostrovania (0,7 m až nekonečno) a priemer filtra (77 mm). Ostatné údaje nájdete na stránke výrobcu.
Pri výbere objektívu sú najdôležitejšími parametrami ohnisková dĺžka a svetelnosť. U makroobjektívov aj mierka zväčšenia. Samozrejme by ste sa mali zaujímať o optickú kvalitu objektívu, ale tú sa zo špecifikácie, ani marketingového vychvaľovania nedozviete.
V pokračovaniach si podrobne vysvetlíme rozdelenie objektívov podľa ohniskovej dĺžky a použitia.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)