Tento článok priamo naväzuje na článok Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre. Zameraný je na najhlavnejší parameter objektívov, ohniskovú dĺžku a jej vplyv na uhol záberu a priblíženie.
Ohnisková dĺžka objektívu je jedným z hlavných parametrov objektívu. Vyjadruje vzdialenosť medzi ohniskom (bod, v ktorom sa zbiehajú paralelné lúče po prechode cez šošovky) a plochou snímača (alebo filmu). Ohnisková dĺžka sa meria v milimetroch a má vplyv na uhol záberu, perspektívu, zväčšenie a hĺbku ostrosti.
Objektívy s kratšou ohniskovou dĺžkou majú širší zorný uhol, čo umožňuje zachytiť širšie scény. Takéto objektívy sa často označujú ako širokouhlé. Naopak, objektívy s dlhšou ohniskovou dĺžkou majú užší zorný uhol a sú vhodnejšie pre zväčšenie objektov na diaľku. Tieto objektívy sa označujú ako teleobjektívy alebo zoom objektívy.
Zvolením vhodnej ohniskovej dĺžky objektívu môžete ovplyvniť kompozíciu a výsledný vzhľad fotografie, čím si môžete prispôsobiť zobrazenie podľa svojich požiadaviek a kreatívnych zámerov.
Ohnisková dĺžka objektívu je daná jeho konštrukciou. Uhol záberu objektívu, tiež známy ako zorný uhol, je uhlová oblasť, ktorú objektív zachytáva a zobrazuje na citlivej ploche snímača alebo filmu. Vyjadruje, ako široký alebo úzky úsek scény je viditeľný vo výslednom obraze.
Uhol záberu objektívu je ovplyvnený jeho ohniskovou dĺžkou a veľkosťou snímača fotoaparátu. Za štandard sa považuje plnoformátový snímač. U fotoaparátov s menším, alebo väčším snímačom je uhol záberu, pri rovnakej ohniskovej dĺžke objektívu, rozdielny. Napríklad u fotoaparátu so snímačom veľkosti APS-C bude uhol záberu menší ako u fotoaparátu so snímačom plného formátu. To znamená, že objektív s rovnakou ohniskovou dĺžkou bude mať u fotoaparátu s menším formátom úzkejší zorný uhol.
Ohnisková dĺžka objektívu určuje uhol záberu, akú veľkú časť fotografovanej scény zachytíme. Uhol záberu je meraný diagonálne, teda po uhlopriečke. Uhol záberu, okrem ohniskovej dĺžky, ovplyvňuje aj veľkosť snímacieho prvku.
Na obrázku sú uvedené ohniskové dĺžky pre plný formát. Ak máte fotoaparát s APS-C alebo 4/3 snímačom, použite prepočet podľa faktoru orezu.
Objektívy rovnakej ohniskovej dĺžky majú rozdielny uhol záberu na fotoaparátoch s rôzne veľkými snímačmi.
Simulátory uhla záberu:
V digitálnych systémových fotoaparátov používame rôzne veľké snímače. Aby sme vedeli jednotlivé systémy porovnať z hľadiska vplyvu ohniskovej dĺžky objektívu na uhol záberu, používame prepočet pomocou faktoru orezu.
Napríklad, ak má fotoaparát crop factor 1,5x, znamená to, že jeho snímač je 1,5-krát menší ako plný formát (35 mm). To znamená, že objektív s určitou ohniskovou dĺžkou bude mať na tomto fotoaparáte efektívny uhol záberu zväčšený o faktor 1,5 v porovnaní s plným formátom. To znamená, že objektív s ohniskovou dĺžkou 50 mm na fotoaparáte s crop factorom 1,5x by mal mať približne rovnaký uhol záberu ako objektív s ohniskovou dĺžkou 75 mm na plnom formáte (50 mm x 1,5). Ekvivalentnú ohniskovú dĺžku vypočítame tak, že skutočnú ohniskovú dĺžku objektívu vynásobíme faktorom orezu.
Crop factor je dôležitým faktorom, ktorý treba zvážiť pri výbere objektívu a pri odhadovaní, aký bude výsledný záber.
Snímače používané v digitálnych fotoaparátoch maú rôznu veľkosť. Tá ovplyvňuje uhol záberu.
Plný formát - z historického hľadiska je považovaný za štandard, pretože najrozšírenejším filmom bol 135 mm film (kinofilm). Plnoformátový snímač má rovnakú veľkosť ako políčko kinofilmu. Tu nepoužívame žiaden prepočet.
APS-C formát - APS-C snímač je 1,5x menší ako plnoformátový (1,6x u fotoaparátov Canon). Faktor orezu je preto 1,5x/1,6x.
4/3 formát (MFT) - 4/3 snímač je 2x menší ako plnoformátový a preto je faktor orezu 2x
Stredný formát - najrozšírenejší stredoformátový snímač je väčší ako plnoformátový a faktor orezu je 0,79x.
Poznámka: Uhol záberu je udávaný v špecifikácii objektívu. Ak je objektív určený pre fotoaparáty s rôznou veľkosťou snímača, tak sa udáva aj ekvivalentná ohnisková dĺžka a uhol záberu pre všetky veľkosti snímača.
Hlavné rozdelenie objektívov je podľa uhla záberu. Od širokouhlých, po teleobjektívy. Pod fotografiami je uvedená ohnisková dĺžka pre plnoformátový systém.
Rybie oko je najširokouhlejší objektív. Uhol záberu môže byť aj viac ako 180°. Charakteristické je pre neho výrazné sférické skreslenie, ktoré sa ale neberie ako optická chyba. Rybie oko môže vykresliť celé políčko snímača, alebo len kruhový obraz.
Tento objektív nie je vhodný pre začiatočníkov a rýchlo sa omrzí. Využitie má pri tvorbe 360° panorám a virtuálnych prehliadok.
U tohto objektívu, ako jediného, nie je priama súvislosť medzi ohniskovou dĺžkou a uhlom záberu. Dôležitý je len uhol záberu 180° a viac.
Rybie oko s kruhovým obrazom.
Superširokouhlý objektív má veľmi široký uhol záberu, 90°a viac. Je to lineárny objektív. Superširokoúhly objektív má využitie pri fotografovaní krajiny a architektúry, exteriérov i interiérov. U týchto žánrov je nenahraditeľný. Používa sa aj pri fotografovaní nočnej oblohy a reportážiach.
Superširokouhlý objektív je nenahraditeľný pri fotografovaní architektúry.
Aj pri fotografovaní interiérov.
Širokouhlý objektív pozná takmer každý, najčastejšie v podobe setového objektívu dodávaného spolu s fotoaparátom. Jeho rozsah začína práve širokouhlým ohniskom. Využitie má podobné, ako superširokouhlý objektív. Nie je až tak širokouhlý, niekedy to nebude dostatočné. Okrem krajiny a architektúry je objektív obľúbený pri fotografovaní reportáži, dokumentov, street foto, skupinových portrétov.
Ohnisková dĺžka 24 mm je dobre využiteľná pri fotografovaní krajiny.
28 mm objektív a street fotografia.
Základný objektív má podanie perspektívy podobné, ako ju vnímame okom. Pevný základný objektív často býva prvým pevným svetelným objektívom fotografa. Ohnisková dĺžka základného objektívu je súčasťou rozsahu základných transfokátorov, napr. aj setových objektívov. Využíva sa pri fotografovaní portrétov, zátiší, dokumentov a reportáži, jedla, či v produktovej fotografii.
50 mm základný objektív býva často prvým portrétnym objektívom.
Vďaka prirodzenej perspektíve je obľúbený v produktovej fotografii.
Krátky teleobjektív má užší uhol záberu a plochšie podanie perspektívy ako základný objektív. To je vítaná vlastnosť pri fotografovaní portrétov a detailov. Vhodný je aj na snímanie detailov krajiny, prírody, architektúry i v produktovej fotografii. Ohnisková dĺžka krátkych teleobjektívov je populárna aj u makro objektívov.
85 mm krátky teleobjektív je štandardom v portrétnej fotografii.
Krátky teleobjektív okolo 70 až 105 mm je obľúbený v makrofotografii.
Teleobjektív sa vyznačuje úzkym uhlom záberu a stlačením perspektívy. Populárny je vďaka priblíženiu, ktoré umožňuje snímať vzdialenejšie objekty. Využitie má pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, detailov krajiny, prírody a architektúry.
Teleobjektív má využitie aj pri fotografovaní mestskej panorámy.
Teleobjektívy sú využiteľné aj v portrétnej fotografii.
Superteleobjektívy sú teleobjektívy s ešte väčším priblížením. Všeobecne tak označujeme objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou nad 400 mm. Superteleobjektív má využitie pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, extrémnych detailov krajiny, prírody a architektúry.
Na fotografovanie zvierat potrebujete silný teleobjektív.
Vodné športy, ekvivalent 600 mm.
6 km vzdialený Kamzík, ekvivalent 1200 mm.
Uhol záberu ovplyvňuje priblíženie. Objekty snímané širokouhlými objektívmi sa zdajú vzdialenejšie, ako v skutočnosti. Naopak snímané teleobjektívmi sa zdajú bližšie ako v skutočnosti.
Poznámka: Všetky ukážkové zábery sú snímané z rovnakého miesta. Udávaná je ohnisková dĺžka pre plnoformátový systém. Majitelia fotoaparátov s inýou veľkosťou snímača si dosadia hodnotu ekvivalentných objektívov.
Ekvivalent 28 mm.
Ekvivalent 35 mm.
Ekvivalent 50 mm.
Ekvivalent 75 mm.
Ekvivalent 105 mm.
Ekvivalent 150 mm.
Ekvivalent 200 mm.
Ekvivalent 345 mm.
Vieme porovnať priblíženie objektívov a ďalekohľadov. Chcete vedieť aké má objektív porovnateľné priblíženie? Vydeľte ekvivalentnú ohniskovú dĺžku objektívu päťdesiatimi. Napríklad 600 mm objektív je ekvivalentom ďalekohľadu s 12x priblížením (600/50=12).
V pokračovaní sa budeme venovať tomu, ako ohnisková vzdialenosť ovplyvňuje prácu s perspektívou.
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)
Bratislavské cintoríny (5)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)