V predchádzajúcej časti seriálu o objektívoch sme si vysvetlili vplyv ohniskovej dĺžky objektívov na uhol záberu a priblíženie. Výber objektívu vplýva ale aj na podanie perspektívy. Podľa slovníku je perspektíva zdanlivé zbiehanie sa rovnobežiek a zmenšovanie sa predmetov v diaľke.
Perspektíva je dôležitým prvkom vo fotografii, ktorý ovplyvňuje, ako sú objekty a scény vnímané na snímkach. Zahrňuje spôsob, akým sa vzťahujú veľkosti, tvary a vzdialenosti objektov v obraze. Správne použitie perspektívy môže viesť k vizuálne zaujímavým a pôsobivým fotografiám. Pozrime sa na to, ako prácu s perspektívou ovplyvňuje ohnisková dĺžka objektívu.
Ohnisková dĺžka objektívu je dôležitým faktorom ovplyvňujúcim perspektívu vo fotografii a priamo vplýva na našu kreativitu.
Pri rôznych ohniskových dĺžkach sa mení zorné pole objektívu, čo vedie k rozdielnym perspektívam:
Samotná ohnisková dĺžka nemá vplyv na perspektívu, tu má až v spojitosti so vzdialenosťou fotoaparátu od rôzne vzdialených objektov. Preto pojem perspektíva spájame aj s ohniskovou dĺžkou. Ak chete aby mal fotografovaný objekt/scéna nejakú veľkosť na zábere, musíte byť od neho na určitú vzdialenosť. A ta sa bude líšiť v závislosti na ohniskovej dĺžke objektívu. So širokouhlým objektívom musíte byť oveľa bližšie, ako s teleobjektívom. A práve to ma vplyv na perspektívu.
Fotograf volí ohniskovú dĺžku podľa svojho zámeru a nie aby sa nenachodil. Výberom objektívu konkrétnej ohniskovej dĺžky a vzdialenosťou od scény, ktorú fotografujeme vieme ovplyvniť podanie perspektívy.
Náš zrak vníma perspektívu podobne, ako 50 mm objektív (platí pre plný formát). Preto kedysi bol 50 mm objektív súčasťou kitu s filmovým fotoaparátom. S rozšírením transfokátorov bol neskôr nahradený univerzálnejším štandardným zoomom.
Vplyv ohniskovej dĺžky na perspektívu si vyskúšate ľahko. Vyberte si objekt a nasnímajte ho rôznymi ohniskovými dĺžkami tak, aby bol na fotografii vždy rovnako veľký. Budete pri tom musieť meniť vzdialenosť od fotografovaného objektu.
Pri analyzovaní fotografii si všimnite rozdiely v perspektíve a zároveň aj v zachytení pozadia.
16 mm superširokouhlý objektív má najširší uhol záberu a najmenšie priblíženie, preto musíte byť veľmi blízko fotografovaného objektu. Pozadie sa zdá veľmi vzdialené. Veľmi dobre vidno kruhovú základňu. Všimnite si až dramaticky zvýraznenú perspektívu roztiahnutých rúk sôch.
24 mm širokouhlý objektív tiež zvýrazňuje perspektívu, ale už nie tak výrazne ako superširokouhlý objektív. Pri fotografovaní súsošia už musíte poodstúpiť ďalej. Pozadie sa javí o niečo bližšie. Kruhová základňa sa akoby naklopila dozadu a perspektíva roztiahnutých rúk je o niečo menej dramatická.
50 mm základný objektív zobrazuje perspektívu podobnú ľudskému oku. Preto hovoríme o prirodzenej perspektíve. Vzdialenosti medzi objektami sa javia rovnako, ako to vidíme voľným okom. Oproti širokouhlým objektívom je pozadie bližšie.
80 mm krátky teleobjektív. Od súsošia musíte byť ďalej, aby sa vošlo do záberu. Podanie perspektívy je stlačené. Kruhová základňa je eliptickejšia. Pozadie sa zdá bližšie ako v skutočnosti.
S 200 mm teleobjektívom musíte ísť ďaleko od objektu, aby sa vošiel do záberu. Perspektíva je plochá, výrazne stlačená. Pozadie sa zdá oveľa bližšie od súsošia. Scéna už vyzerá ako zostavená z plochých kulís. Kruhový tvar základne je už ťažko čitateľný.
Rybie oko je najširokouhlejší objektív vôbec a najviac zvýrazňuje perspektívu. Ruky, ktoré sú bližšie k objektívu sú neprimerane veľké k hlave a telu, ktoré sú ďalej od objektívu. Je to v poriadku, ak je to váš zámer.
Širokouhlý objektív zvýrazní perspektívu architektúry, ak fotografujete z podhľadu.
Interiér kostola sa vďaka zvýrazneniu perspektívy zdá oveľa väčší, ako je v skutočnosti.
Prirodzená perspektíva základného objektívu.
Krátky teleobjektív mierne stláča perspektívu, čo je žiadúce pri portrétoch.
Teleobjektív nielen priblížil túto pláž, ale stlačením perspektívy spôsobil, že vzdialenosti vyzerajú kratšie, ako v skutočnosti.
Teleobjektívom môžete dať do súvisu aj veľmi vzdialené objekty. Dunajský pivovar je na jednom brehu Dunaja, hrad na druhom. Vzdialenosť medzi nimi je 1 kilometer.
Ten istý objekt môžete počas jedného fotenia zachytiť s rôznou perspektívou. Ako som tu urobil u tohto Jaguara E-Type v leteckom hangáre.
14 mm superširokouhlý objektív. Perspektíva je veľmi výrazná, niekedy hovoríme, že je dramatická. Z hangáru vidno pomerne veľkú časť. 3D efekt automobilu je zvýraznený.
50 mm základný objektív s prirodzeným podaním perspektívy.
200 mm teleobjektív. Perspektíva je plochá (stlačená). Úzky uhol záberu umožňuje mať pozadie pod kontrolou. Začína vznikať efekt kulís. Jednotlivé plány sú akoby divadelné kulisy. 3D efekt automobilu je potlačený.
Objektívy rôznych ohniskových dĺžok vieme využiť kreatívne, aby sme perspektívu zvýraznili, stlačili, alebo ju zaznamenali prirodzene. Pred stlačením spúšte si premyslite, ako perspektívu využijete pre podporenie vášho vizuálneho zámeru.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)