V seriály o objektívoch sme si stručne predstavili všetky typy objektívov rozdelené podľa ohniskovej dĺžky a uhla záberu. Teraz sa budeme venovať podrobnejšie jednotlivým objektívom a začneme tým najširokouhlejšímm - rybím okom (fish eye).
Rybie oko je charakteristické výrazne vypuklým predným členom.
Objektívy typu rybie oko sa vyznačujú širokým uhlom záberu 180° a má výrazné sférické skreslenie. U iných objektívov by takéto skreslenie bolo nežiaduce, nie však u rybieho oka, fotografi radi využívajú deformáciu obrazu, výraznú perspektívu a široký uhol záberu ako kreatívny vyjadrovací prostriedok.
Objektívy typu rybie oko vynikajú dramatickým podaním perspektívy a veľkou hĺbkou ostrosti, aj keď sú prípady, kedy aj takýto objektív dokáže “odpichnúť” pozadie.
Poznámka: Rybie oko musíte kupovať pre konkrétnu veľkosť snímača, ak ho dáte na fotoaparát s inou veľkosťou snímača, prestane byť rybím okom z dôvodu, pretože jeho uhol záberu bude oveľa menší.
Prv než si povieme viac o praktickom využití rybieho oka, musíme spomenúť, že poznáme dva základné typy. Rozšírenejší je objektív, ktorý vykreslí celú plochu snímača. Menej rozšírený je typ vykresľujúci kruhový obraz. Zvyšná časť fotografie je čierna. Z hľadiska tlače, publikovania a aj využitia plochy a rozlíšenia snímača, je praktickejší prvý typ objektívu. V angličtine je zaužívané označenie “diagonal” pre objektív vykresľujúcim celú plochu snímača a “circular” pre objektívy s kruhovým obrazom.
Obraz z rybieho oka, ktoré vykreslí celú plochu snímača.
Obraz z rybieho oka, ktoré vykreslí kruhový obraz.
S rybím okom nie je ľahké fotografovať. Široký uhol záberu zachytáva veľkú časť okolia a na fotografii môže byť priveľa detailov, ktoré robia fotografiu neprehľadnou. Výrazné skreslenie neprospieva portrétom, iba ak humorným. S rybím okom sa teda treba naučiť fotografovať a použiť ho len vtedy, keď je to vhodné. Je korením fotografie. Tu by som chcel upozorniť najmä začiatočníkov a mierne pokročilých, aby sa do kúpy takéhoto objektívu nehrnuli. Užívateľ rybieho oka musí mať kompozíciu v malíčku. Pri fotografovaní musí byť veľmi precízny. Aj najmenšia zmena uhla záberu znamená veľké posuny vo vnútri obrazu. Kritické sú najmä priamky a krivky. Ak si pri fotografovaní nedáte pozor, tak miesto vizuálne atraktívnych záberov budete mať na fotografiách len chaos.
Zaostrovanie je ľahké, pretože hĺbka ostrosti je veľká. Často sa používa pevne nastavené zaostrenie na hyperfokálnu vzdialenosť v kombinácii s priclonením. Vtedy je hĺbka ostrosti tak veľká, že je záber ostrý od blízkeho popredia až po nekonečno. Objektívy výrobcov fotoaparátov majú automatické zaostrovanie, to nájdete aj u objektívov zn. Sigma. Menej známi výrobcovia ponúkajú objektívy s manuálnym zaostrovaním.
V krajinárskej fotografii môžeme využiť extrémy uhol záberu i sférické skreslenie. Rybie oko sa používa aj pri nočných záberoch s hviezdnou oblohou, napríklad, keď chcete zachytiť Mliečnu dráhu.
Rybie oko sa hodí na vtipné portréty. Okrem sférického skreslenia deformujúceho proporcie, využijete aj výraznú perspektívu. Výborne tu funguje umiestnenie rúk dopredu, hlava bude voči ním až smiešne malá.
Pri fotografovaní architektúry často bojujeme s nedostatočným priestorom. Určite poznáte situácie, keď sa vám nejaká pamiatka alebo interiér nezmestia do objektívu. Vtedy potrebujete širokouhlejší objektív alebo záber vyskladáte z viacerých záberov. Ďalším riešením je využitie objektívu typu rybie oko. Jeho výrazné sférické skreslenie ale býva väčšinou nežiadúce. Klasická fotografia architektúry sa snaží zachytiť priamky lineárne. Rybie oko ich transformuje do kriviek s výnimkou priamok prechádzajúcich stredom. Rybie oko sa preto používa skôr pri umeleckom podaní architektúry.
Fotografovanie architektúry s Rybím okom je veľmi obtiažne. To, že architektúra obsahuje v sebe línie a geometrické plochy kladie na fotografa vysoké nároky pri komponovaní. Aj najmenšia odchýlka môže znamenať výrazne rušivý prvok vo fotografii. Zároveň je ale aj zábavné.
Sférické skreslenie Rybieho oka dokážu eliminovať niektoré programy. Treba počítať s orezaním pomerne veľkej časti obrazu. Aj tak ale zostane dostatočne široký záber. Pozor pri takto výrazných opravách skreslenia prichádzate o obrazové dáta aj z hľadiska detailov a to najmä v rohoch obrazu. Vysoké rozlíšenie fotoaparátu je tu výhodou. Tu ale odporúčam skôr použiť lineárny superširokouhlý objektív.
Neskorigovaný záber, priamky sú výrazne deformované do kriviek.
Skorigovaný záber, ako z lineárneho objektívu. Uhol záberu je ale menší, ako je typický pre rybie oko.
Rybie oko si našlo svoje uplatnenie aj v športovej fotografii a to najmä u extrémnych športov. Často v kombinácii s ďalšími fotografickými technikami ako sú skladané sériové zábery a strobist. Ak holdujete foteniu takých športov akými sú skateboarding, snowboarding, extrémne lyžovanie a bicyklovanie, nemal by tento objektív chýbať vo vašej výbave.
Rybie oko nie je typickým reportážnym objektívom. Občas sa ale využíva vo veľmi stiesnenom prostredí. Sférické skreslenie sa hodí k akým motívom, ako sú párty, diskotéky, koncerty.
Rybie oko je jedným z najpoužívanejších objektívov pri vytváraní virtuálnych prehliadok a 360° panorám z dôvodu jednoduchosti snímania. Vďaka širokému uhlu záberu stačí menší počet fotografií na vyskladanie žiadaného obrazu. Pre tento typ fotografií sa vyrába špeciálne príslušenstvo a softvér, ktorý ich tvorbu výrazne uľahčuje. Ako taká 360° panoráma vyzerá, si môžete pozrieť napr. na bratislava.pano3d.eu.
Je dôležité si uvedomiť, že rybie oko má veľmi špecifický a nápadný efekt, a preto by mal byť používaný s rozvahou a vhodne zvolený pre konkrétny účel alebo estetiku, pre ktorú je určený. Preto má len relatívne malé využitie pre fotografa, ktorý nie je špecialistom. Hľadať motívy, pre ktoré je vhodný je ťažšie a je aj náročné s ním komponovať obraz. Ale nenechajte sa mnou odradiť, každý fotograf by aspoň raz v živote mal mať objektív rybie oko.
Pred kúpou si starostlivo preštudujte pre akú veľkosť snímača je vybraný objektív navrhnutý.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)