Teleobjektív sa vyznačuje úzkym uhlom záberu a stlačením perspektívy. Populárny je vďaka priblíženiu, ktoré umožňuje snímať vzdialenejšie objekty. Využitie má pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, detailov krajiny, prírody a architektúry.
Poznámka: Doteraz som vás upozorňoval na to, že by ste si mali vyberať objektívy určené pre váš fotoaparát, jeho konkrétnu veľkosť snímača. Ako v našom seriály prechádzame do kategórie teleobjektív, prestáva to nutne platiť. U teleobjektívov milimetre už nezohrávajú tak veľkú rolu a často je vítané, ak je ekvivalentná ohnisková dĺžka väčšia ako ta fyzická. Stále ale platí prepočet faktorom orezu, podľa veľkosti snímača fotoaparátu.
Transfokátory - najčastejšie sa stretnete so zoomovými teleobjektívmi. Sú praktické a ponúkajú sa s rôznou svetelnosťou. Tie najlacnejšie so svetelnosťou okolo F4,5-5,6, či dokonca horšou. Potom je tu profesionálna trieda objektívov s priemernou svetelnosťou F4. Tieto objektívy sú určené pre fotografovanie krajiny, či architektúry, kde vysokú svetelnosť využijete len zriedka. V najvyššej triede sú objektívy s konštantnou svetelnosťou F2,8. Využiteľné sú tam, kde je menej svetla, alebo potrebujete používať krátke expozičné časy.
V prípade zoomov, najmä pri APS-C a MFT zasahuje rozsah objektívu aj to kategórie supertele, ekvivalent 400 a viac milimetrov. Telerozsah nájdeme aj u travelzoomov, ktoré pokrývajú široký rozsah ohniskových dĺžok, od širokouhlých po tele.
OM SYSTEM M.Zuiko 40-150/4 PRO je zástupcom kompaktných profesionálnych objektívov s konštantnou svetelnosťou F4. Je určený pre MFT fotoaparáty, ekvivalentný rozsah je 80-300 mm.
Nikon NIKKOR Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR je určený pre APS-C bezrkadlovky Nikon Z. Tento lacný objektív je opticky prekvapujúco dobrý. Ekvivalentný rozsah je 75-375 mm.
Sony FE 70-200/2,8 GM OSS II je profesionálny transfokátor pre bezzrkadlovky Sony. Vysoká svetelnosť F2,8 ho predurčuje pre využitie pri fotografovaní športu, zvierat, reportáži, svadieb, či portrétov.
Prime - teleobjektívov s pevnou ohniskovou dĺžkou je málo. Väčšina spadá do kategórie profesionálnych objektívov s vysokou svetelnosťou. Sú menej praktické ako transfokátory, opticky sú ale vynikajúce a dobre sa kombinujú s telekonvertormi.
FUJIFILM XF 200mm f/2 R LM OIS WR je profesionálny teleobjektív pre APS-C bezzrkadlovky Fujifilm radu X. Je ekvivalentom 300 mm plnoformátového objektívu. Disponuje nadštandardne vysokou svetelnosťou F2.
Sony FE 300mm f/2.8 GM OSS je profesionálny teleobjektív pre bezzrkadlovky Sony s bajonetom E.
Najžiadanejšou vlastnosťou teleobjektívov je priblíženie. Možnosť snímať z väčšej diaľky a pritom dokázať urobiť dostatočne detailný záber. Oproti základnému (najprirodzenejšiemu) objektívu tu máme výrazne užší uhol záberu a stlačenú perspektívu. Pri snímaní na kratšie a stredné vzdialenosti je hĺbka ostrosti malá. I to fotograf využije pri komponovaní záberov.
200 mm plnoformátový objektív so svetelnosťou F2,8 je dobre využiteľný pri fotografovaní športu.
Pevný plnoformátový teleobjektív 300 mm F4 je vhodný na fotografovanie zvierat za dobrých svetelných podmienok.
Teleobjektívy sú charakteristické výrazným stlačením perspektívy. Hrad v pozadí sa vďaka tomu javí oveľa bližšie, ako v skutočnosti.
K vlastnostiam teleobjektívu prirodzene pristanú pokojnejšie kompozície, napr. vyplnenie formátu, stredová a symetrická kompozícia. Tretinová kompozícia a zlatý rez samozrejme pristanú záberom z ľubovoľného objektívu.
Vďaka úzkemu uhlu záberu sa ľahko kontroluje pozadie, stačí malá zmena uhla pohľadu a pozadie môžete výrazne zmeniť.
Vyplnenie formátu záberu.
Stredová symetrická kompozícia v kombinácii so stlačenou perspektívou.
S teleobjektívom sa dobre kontroluje pozadie, v tomto prípade využité pre rámovanie.
Pretože so teleobjektívom sa často pracuje s malou hĺbkou ostrosti, je precízne automatické, alebo manuálne zaostrovanie nevyhnutnosťou. Ak máte fotoaparát s detekciou očí, používajte ju. V opačnom prípade a pri iných motívoch využívajte zaostrovanie pomocou malého AF bodu. Starostlivo zvážte kúpu objektívu bez AF, pri extrémne malej hĺbke ostrosti je veľmi obtiažne manuálne zaostriť a budete mať veľa odpadu.
Najmä pri portrétoch musíte zaostrovať doslova na milimeter presne.
Pre teleobjektívy, aj tie s horšou svetelnosťou je charakteristické, že sa dá s nimi ľahko dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a výrazne rozostrené pozadie. Ťažšie sa dosahuje veľká hĺbka ostrosti. Niekedy to ani nejde a ak potrebujete veľkú DOF, musíte použiť techniku focus stacking, skombinovať niekoľko záberov s rôznym zaostrením.
Nemusíte nutne fotografovať teleobjektívom vzdialené objekty. Niekedy využijete úzky uhol záberu a malú hĺbku ostrosti. Najmenšiu DOF samozrejme dosiahnete so svetelným objektívom na plnoformátovom fotoaparáte.
Relatívne väčšiu hĺbku ostrosti dosiahnete pri fotografovaní vzdialených oblastí.
Platí, že čím dlhšia ohnisková vzdialenosť, tým väčšie riziko toho, že neudržíte objektív stabilne. Dnes ani nemá zmysel používať teleobjektív bez toho, aby vám nepomáhala stabilizácia obrazu. Nenájdete ju vo všetkých teleobjektívoch, výrobcovia sa čoraz viac spoliehajú na IBIS stabilizáciu obrazu vo fotoaparáte. A je to v poriadku. Ale ak má stabilizáciu objektív aj fotoaparát, vo vybraných prípadoch sa dajú kombinovať a dosahuje sa ešte väčšia účinnosť.
Ťažko si predstavíte vhodnejší objektív na fotografovanie športu. Pri fotografovaní za horších svetelných podmienok, napríklad v interiéry, budete potrebovať teleobjektív s vysokou svetelnosťou.
200 mm f/2,8, vysoká svetelnosť sa tu využila na dosiahnutie malej hĺbky ostrosti.
Svetelnosť F2,8 umožnila použiť krátky čas na zamrazenie pohybu, bez nutnosti zvyšovať citlivosť ISO, ktorá so sebou prináša vyššiu úroveň šumu.
Fotografovanie zvierat a vtákov je ďalší žáner, kde sa teleobjektív skvele uplatní. Nemusí to byť hneď wildlife, teleobjektívy sa používajú aj na fotografovanie domácich zvierat. Aj v tomto žánri využijete vysokú svetelnosť. Za dobrých svetelných podmienok, napríklad na výlete do ZOO ale postačí aj lacnejší teleobjektív s horšou svetelnosťou.
Pri fotografovaní vo voľnej prírode nemusí priblíženie teleobjektívu stačiť, vtedy potrebujete superteleobjektív. O tom viac v pokračovaní tohto seriálu o objektívoch.
200 mm stačilo na tento pekný portrét leva v bratislavskej ZOO.
Ak potrebujete fotografovať reportáž, kde sa nedostanete dostatočne blízko, budete potrebovať teleobjektív. Odporúčam so svetelnosťou F2,8, aby ste mohli fotografovať s kratšími časmi, aj za horších svetelných podmienok.
V interiéri využijete svetelnosť F2,8.
Teleobjektívy sú vhodné pre portrétnu fotografiu, pretože poskytujú stlačenú perspektívu a malú hĺbku ostrosti. Samozrejme najlepšie sú špecializované portrétne objektívy, ktoré sme si predstavili v minulej časti seriálu. Ale aj svetelné telezoomy zvládnu portréty výborne. Objektívy typu 70-200/2,8 sa často používajú ako univerzálne reportážne objektívy. K reportáži patrí aj urobiť nejaký ten portrét, napríklad na svadbe.
Portrét objektívom M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Ekvivalentná ohnisková dĺžka 200 mm.
Niektoré teleobjektívy majú schopnosť snímať detaily v dostatočnej mierke pre close-up fotografiu. Až v mierke 1:2. Ale aj mierka 1:4 je dostatočne dobrá. Výhodou využitia teleobjektívu pri snímaní detailov je, že máte veľký odstup a vďaka úzkemu uhlu záberu viete lepšie kontrolovať pozadie. Spojte to s malou hĺbkou ostrosti a na niektoré motívy budete radšej používať teleobjektív, ako makroobjektív.
Detail nasnímaný plnoformátovým objektívom 70-200 mm F2,8.
Takmer makro záber. Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO poskytuje ekvivalentné zväčšenie 1:2.
Teleobjektívy sú výborne využiteľné pri fotografovaní detailov krajiny a architektúry. Tu nepotrebujete vysokú svetelnosť, investovať môžete do lacnejších, kompaktných ľahkých objektívov, napríklad s konštantnou svetelnosťou F4.
Ranná hmla na Liptove. Ekvivalentná ohnisková dĺžka 200 mm.
Nikon Z50 + NIKKOR Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR, ekvivalentná ohnisková dĺžka 180 mm.
Osobne sa neriadim odporúčaniami. Experimentujem s využitím vlastností objektívov. Využívam ich aj pri netypickejších žánroch, či motívoch.
Produktová fotografia s Canon EOS R5 + RF 70-200/4 L IS USM, ohnisková dĺžka 200 mm.
Zátišie s teleobjektívom, ekvivalentná ohnisková dĺžka 277 mm.
Teleobjektívy majú oveľa širšie využitie, ako by sme od nich očakávali. Okrem ich priblíženia využite aj stlačenú perspektívu a malú DOF, ktoré vedia poskytnúť.
Ak potrebujete používať filtre, na teleobjektívoch nenarazíte na absolútne žiadne problémy. U väčších priemeroch sa ale ich kúpa predražuje.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Objektívy V. - superširokouhlé
Objektívy VIII. - krátke teleobjektívy
Ako korigovať niektoré chyby objektívov
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)