V seriály o objektívoch sme si stručne predstavili všetky typy objektívov rozdelené podľa ohniskovej dĺžky a uhla záberu. Teraz sa budeme venovať podrobnejšie jednotlivým objektívom, po rybom oku pokračujeme superširokouhlými objektívmi.
Superširokouhlý (ultraširokouhlý) objektív má veľmi široký uhol záberu, 90°a viac. Je to lineárny objektív. Superširokouhlý objektív má využitie pri fotografovaní krajiny a architektúry, exteriérov i interiérov. U týchto žánrov je nenahraditeľný. Používa sa aj pri fotografovaní nočnej oblohy a reportážiach.
Poznámka: Superširokouhlý objektív musíte kupovať pre konkrétnu veľkosť snímača, ak ho dáte na fotoaparát s inou veľkosťou snímača, prestane byť superširokouhlý, pretože jeho uhol záberu bude výrazne menší.
V kategórii superširokouhlých objektívoch nájdete prime (s pevnou ohniskovou dĺžkou) i transfokátory (zoomy). Rozšírenejšie sú transfokátory, pretože majú širšie využitie.
Prime - superširokouhlé objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou mávajú väčšinou veľmi dobrú svetelnosť. Využívajú sa pri fotografovaní reportáži, či svadieb z zlých svetelných podmienok. Obľúbené sú pri snímaní nočnej oblohy. Ich nevýhodou je pevný uhol záberu.
Prime objektív Sony FE 14/1,8 GM má pevnú ohniskovú dĺžku a vysokú svetelnosť využiteľnú napríklad pri fotografovaní nočnej oblohy.
Menej širokouhlý Sony FE 20/1,8 G má vpredu závit pre filtre.
Svetelný superširokouhlý zoom objektív - najčastejšie majú svetelnosť F2,8 v celom rozsahu. Dobrá svetelnosť ich predurčuje pre využitie v reportážnej fotografii. Pomerne často tieto objektívy nemajú závit pre upevnenie filtrov, pretože predný optický člen býva vypuklý. Sú pomerne veľké a ťažké a aj drahé.
Zoom Sony FE 12-24/2,8 GM má vypuklý optický člen, nemá klasický závit pre filtre. Vďaka dobrej svetelnosti je využiteľný napr. pri reportáži, kde sa filtre prakticky nepoužívajú.
Ten istý objektív zozadu. Do bajonetu sa dajú vkladať fóliové filtre.
Štandardný superširokouhlý zoom objektív - tieto objektívy majú horšiu svetelnosť. Niektoré majú konštantnú svetelnosť F4, iné premenlivú, napr. F3,5-5,6. Horšia svetelnosť nutne neznamená horšiu obrazovú kvalitu. V žánroch, ako krajina, architektúra, vysokú svetelnosť nevyužijete, pretože sa pri nich používa veľká hĺbka ostrosti. Oceníte, že tieto objektívy sú menšie, ľahšie a cenovo dostupnejšie. Prakticky väčšina umožňuje bezproblémové použitie filtrov.
Nikon Nikkor Z 14-30/4 S je špičkový objektív, ale s priemernou svetelnosťou. Výhodou je predná obruba so závitom pre filtre. Tento objektív je vhodný na fotografovanie krajiny a architektúry, prípadne skupinových fotografii.
Tip: Aj keď superširokouhlé objektívy majú byť lineárne, väčšinou majú menšie, či väčšie sférické skreslenie. Aby boli vaše zábery perfektné, používajte softvérovu korekciu chýba objektívov, ako sme o tom písali v článku "Ako korigovať niektoré chyby objektívov".
Hlavnými vlastnosťami superširokouhlého objektívu sú veľmi široký uhol záberu, dramaticky zvýraznená perspektíva a možnosť pracovať s veľkou hĺbkou ostrosti.
Široký uhol záberu - najužitočnejšia vlastnosť, vďaka ktorej dokážete zachytiť širokouhlé zábery krajiny, architektúry (interiér aj exteriér), skupiny ľudí, objekty, ktoré sú príliš blízko nato, aby ste ich zachytili štandardným objektívom.
Vďaka použitiu superširokouhlého objektívu sa do záberu vtesnal celý Bratislavský hrad.
Perspektíva - pretože so superširokouhlým objektívom musíte fotografovať z kratšej vzdialenosti, dramaticky zvýrazňuje perspektívu. Objekty v popredí sa zdajú, v porovnaní s objektmi v pozadí, oveľa väčšie, ako je tomu v skutočnosti. Toto je jeden z výrazných vyjadrovacích prostriedkov, ktoré môžete využiť v kompozícii.
Zvýraznená perspektíva.
Hĺbka ostrosti - čím je ohnisková dĺžka kratšia, tým jednoduchšie je dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti. To využijete pri fotografovani krajiny, architektúry, ale aj iných žánroch. Na druhú stranu sa ťažie dosahuje malá hĺbka ostrosti. Musíte mať svetelný objektív a fotografovať detaily z blízka.
So širokouhlým objektívom sa ľahko dosahuje veľká hĺbka ostrosti.
Malá hĺbka ostrosti sa dosahuje ťažšie, musíte mať svetelný objektív a fotografovať zblízka.
Superširokouhlý objektív zaberá výraznú časť scény. Do záberov sa toho veľa zmestí, čo je super, ale na druhú stranu sa do záberu dostanú aj neželané objekty. Komponovať je obtiažnejšie, musíte si dávať aj pozor na padajúce línie, krivý horizont, príliš výraznú kompozíciu. Pri komponovaní buďte precízny.
Zaostrovanie je ľahké, pretože hĺbka ostrosti je veľká. Môžete využiť aj zaostrenie na hyperfokálnu vzdialenosť v kombinácii s priclonením. Vtedy je hĺbka ostrosti tak veľká, že je záber ostrý od blízkeho popredia až po nekonečno.
V krajinárskej fotografii môžeme využiť extrémy uhol záberu. Využíva sa tu kompozícia s vyplnením popredia. Aby predná časť záberu nepôsobila prázdne, umiestnite do nej nejaký zaujímavý objekt, napríklad skalu, či kvety. Fotografi využívajú aj prirodzene veľkú hĺbku ostrosti, stačí na objektíve nastaviť vyššie clonové číslo.
Superširokouhlý objektív, po priclonení, poskytuje veľkú hĺbku ostrosti.
Perspektíva zvýraznená použitím superširokouhlého objektívu.
Pre vyplnenie popredia využite nejaký prvok, napríklad skalu.
Pri fotografovaní architektúry často bojujeme s nedostatočným priestorom. Určite poznáte situácie, keď sa vám nejaká pamiatka alebo interiér nezmestia do objektívu. Vtedy potrebujete širokouhlejší objektív alebo záber vyskladáte z viacerých záberov. To, že architektúra obsahuje v sebe línie a geometrické plochy kladie na fotografa vysoké nároky pri komponovaní. Aj najmenšia odchýlka môže znamenať výrazne rušivý prvok vo fotografii.
Dávajte si pozor na padajúce línie (keystone efekt). Buď ich zvýraznite, alebo korigujte. V prípade korekcie si nechajte dostatok priestoru naviac, pretože pri korekcii sa čať obrazu oreže. V boji proti padajúcim líniám je účinná technika sklopenia objektívu smerom nadol tak, aby sa línie narovnali. Vtedy do popredia umiestnite zaujímavý prvok, aby nepôsobilo prázdne.
Nakloňte fotoaparát dole, tým sa vyrovnajú padajúce línie. Nezabudnite ale do popredia umiestniť zaujímavý prvok.
Zvýraznite línie využitím žabej perspektívy.
Dramatická perspektíva mostu Apollo.
Superširokouhlý objektív je typickým reportážnym objektívom, ak fotografujete v stiesnených priestoroch, alebo chcete byť uprostred akcie. Kvôli výraznej perspektíve sa snažte, aby fotografované osoby neboli v rohoch záberu, kde ich črty môžu byť výrazne deformované.
ŠIroký uhol záberu a veľká hĺbka ostrosti sú obľúbené v street fotografii.
Bez superširokouhlého objektívu takýto záber neurobíte. Bol som maximálne ďaleko od hradu.
Dramatickou perspektívou som ozvláštnil tento záber so svadby môjho kamaráta.
Superširokouhlé objektívy, predovšetkým prime s vysokou svetelnosťou, sa používajú pri nočných záberoch s hviezdnou oblohou, napríklad, keď chcete zachytiť Mliečnu dráhu, startrails, či polárnu žiaru.
Superširokouhlé prime objektívy s vysokou svetelnosťou sa využívajú pri fotografovaní nočnej oblohy.
Pri snímaní startrails nepotrebujete vysokú svetelnosť, pretože potrebujete dlhý expozičný čas.
Ak objektív umožňuje nasadenie filtrov, pretože má na prednej obrube závit, môžete používať kruhové i zásuvné filtre. U kruhových filtrov voľte prevedenie “slim” s tenkou obrúčkou, aby nedochádzalo k vinetácii. U zásuvných filtrov je nutné voliť veľkostný štandard filtrov, z rovnakého dôvodu.
U objektívov, ktoré nemajú závit na filtre sa používajú špeciálne držiaky kruhových alebo zásuvných filtrov, ktoré nie sú lacné, sú rozmerné a nepraktické. preto si dobre premyslíte výber objektívu aj z hľadiska použitia filtrov.
Masívny držiak filtrov.
Tip: Aj keď je polarizačný filter veľmi populárny, pri použití na superširokouhlých objektívoch sa stretnete s problémom nerovnomernej polarizácie. Napríklad pri fotografovaní oblohy by bol stred výrazne tmavší ako okraje.
Superširokouhlé objektívy majú široké využitie v mnohých žánroch, predovšetkým v krajinárskej a architektonickej fotografii. Veľké využitie majú v cestovateľskej fotografii. Práca s nimi je náročnejšie z hľadiska kompozície.
Pred kúpou si starostlivo preštudujte pre akú veľkosť snímača je vybraný objektív navrhnutý.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Ako korigovať niektoré chyby objektívov
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)