Širokouhlý objektív pozná takmer každý, najčastejšie v podobe setového objektívu dodávaného spolu s fotoaparátom. Jeho rozsah začína práve širokouhlým ohniskom. Využitie má podobné, ako superširokouhlý objektív. Nie je až tak širokouhlý, niekedy bude uhol záberu malý. O tom sme si ale viac popísali v článku o superširokouhlých objektívoch. Okrem krajiny a architektúry je objektív obľúbený pri fotografovaní reportáži, dokumentov, street foto, skupinových portrétov.
Poznámka: Širokouhlý objektív musíte kupovať pre konkrétnu veľkosť snímača, ak ho dáte na fotoaparát s inou veľkosťou snímača, prestane byť širokouhlý, pretože jeho uhol záberu bude výrazne menší. DObrou správou je, že pre každú veľkosť snímača sú k dispozícii natívne širokouhlé objektívy.
V kategórii širokouhlých objektívoch nájdete prime (s pevnou ohniskovou dĺžkou) i transfokátory (zoomy). Rozšírenejšie sú transfokátory, pretože majú širšie využitie.
Prime - širokouhlé objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou mávajú väčšinou veľmi dobrú svetelnosť. Využívajú sa pri fotografovaní reportáži, dokumentov, či svadieb za zlých svetelných podmienok. Sú štandardom v street fotografii. Ich nevýhodou je pevný uhol záberu.
Profesionálny širokouhlý prime objektív pre plnoformátové bezzrkadlovky Sony.
Dostupný širokouhlý prime objektív pre bezzrkadlovky Olympus/OM System. 17 mm objektív je uhlom záberu ekvivalentom 34 mm plnoformátového objektívu.
Svetelný širokouhlý zoom objektív, štandardný zoom objektív - najčastejšie majú svetelnosť F2,8 v celom rozsahu. Dobrá svetelnosť ich predurčuje pre využitie v reportážnej fotografii, kde sa niekedy fotografuje za horších svetelných podmienok, alebo potrebujete používať kratšie expozičné časy, kvôli zmrazeniu pohybu. Širokouhlé ohnisko býva súčasťou superširokouhlých transfokátorov, napr. 16-35 mm a ich ekvivalentom pre iné ako plnoformátové fotoaparáty. Zároveň býva súčasťou štandardných zoomov. Pri svetelnosti F2,8 u tých drahších, napr. 24-70 mm a ekvivalentoch pre fotoaparáty s iným, ako FF snímačom.
Superširokouhlý objektív s rozsahom 15-35 mm. Od 24 mm je to vlastne ”len” širokouhlý objektív.
Štandardný profesionálny svetelný zoom. Začína širokouhlým ohniskom 24 mm.
Štandardný širokouhlý zoom objektív, štandardný zoom objektív, travelzoom - tieto objektívy majú horšiu svetelnosť. Niektoré majú konštantnú svetelnosť F4, iné premenlivú, napr. F3,5-5,6, či dokonca horšiu. Horšia svetelnosť nutne neznamená horšiu obrazovú kvalitu. V žánroch, ako krajina, architektúra, vysokú svetelnosť nevyužijete, pretože sa pri nich používa veľká hĺbka ostrosti. Oceníte, že tieto objektívy sú menšie, ľahšie a cenovo dostupnejšie.
Širokouhlé ohnisko, rovnako ako u svetelných zoomov, nájdete na superširokouhlých i štandardných transfokátoroch. Práve štandardné transfokátory bývajú prvým objektívom, s ktorým sa začínajúci fotograf zoznámi. U FF fotoaparátov je to napr 24-105 mm objektív, u APS-C 16-70 mm a u MFT 14-42 mm. Ak predĺžime rozsah do telepásma, dostaneme objektív kategórie travelzoom s rozsahom od širokouhlého po tele ohnisko.
Typický amatérsky štandardný objektív s rozsahom 16-80 mm (určený pre APS-C Fujifilm). Ekvivalent plnoformátového objektívu 24-120 mm.
Širokouhlý môže byť aj travelzoom, univerzálny objektív, ktorý pokrýva širokouhlý, základný a tele rozsah.
Hlavnými vlastnosťami širokouhlého objektívu sú široký uhol záberu, zvýraznená perspektíva a možnosť pracovať s veľkou hĺbkou ostrosti. U svetelných objektívov, najmä v kombinácii s FF fotoaparátom ale viete dosiahnuť aj malú hĺbku ostrosti.
Široký uhol záberu - najužitočnejšia vlastnosť, vďaka ktorej dokážete zachytiť širokouhlé zábery krajiny, architektúry (interiér aj exteriér), skupiny ľudí. Uhol záberu je okolo 84-62°.
Široký záber mestskej panorámy.
Širokouhlý objektív sa uplatní v interiéri.
Alebo pri skupinových fotografiách.
Poznámka: Aj keď sa to nezdá, môžu aj 2-4 mm zohrávať veľkú úlohu, čo sa týka širokouhlosti objektívu. Skúsenejší fotograf dá preto prednosť objektívu 24-70, pred 28-70 (a ich ekvivalentmi).
Perspektíva - pretože so širokouhlým objektívom musíte fotografovať z kratšej vzdialenosti, zvýrazňuje perspektívu, nie tak dramaticky ako superširokouhlý objektív, ale oproti základnému objektívu je to výrazný rozdiel. Objekty v popredí sa zdajú, v porovnaní s objektmi v pozadí, väčšie, ako je tomu v skutočnosti. Toto je jeden z vyjadrovacích prostriedkov, ktoré môžete využiť v kompozícii.
Zvýraznenie perspektívy. Ruka je v nepomere voči hlave.
Hĺbka ostrosti - čím je ohnisková dĺžka kratšia, tým jednoduchšie je dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti. To využijete pri fotografovani krajiny, architektúry, ale aj iných žánroch. Na druhú stranu sa ťažie dosahuje malá hĺbka ostrosti. Musíte mať svetelný objektív a fotografovať detaily z blízka. Širokouhlé objektívy poskytujú väčšiu hĺbku ostrosti, ako základný objektív, alebo teleobjektívy.
So širokouhlými objektívmi sa všeobecne ľahko dosahuje veľká hĺbka ostrosti.
S plnoformátovou zostavou, ak máte vysokosvetelný objektív, viete dosiahnúť aj malú DOF s výrazne rozostreným pozadím.
Širokouhlý objektív zaberá pomerne veľkú časť scény. Do záberov sa toho veľa zmestí, čo je super, ale na druhú stranu sa do záberu dostanú aj neželané objekty. Komponovať je obtiažnejšie, musíte si dávať aj pozor na padajúce línie, krivý horizont, príliš výraznú kompozíciu. Pri komponovaní buďte precízny. Okrem širokého uhlu záberu využijete aj zvýraznenie perspektívy.
Zaostrovanie je ľahké, pretože hĺbka ostrosti je veľká. Môžete využiť aj zaostrenie na hyperfokálnu vzdialenosť v kombinácii s priclonením. Vtedy je hĺbka ostrosti tak veľká, že je záber ostrý od blízkeho popredia až po nekonečno. N druhú stranu, vysokosvetelné priem objektívy vedia poskytnúť aj pomerne malú hĺbku ostrosti, kedy musíte zaostrovať presne.
V krajinárskej fotografii môžeme využiť široký uhol záberu a zachytiť jej rozľahlosť. Využíva sa tu kompozícia s vyplnením popredia. Aby predná časť záberu nepôsobila prázdne, umiestnite do nej nejaký zaujímavý objekt, napríklad skalu, či kvety. Fotografi využívajú aj prirodzene veľkú hĺbku ostrosti, stačí na objektíve nastaviť vyššie clonové číslo.
Širokouhlý objektív často stačí na to, aby ste zachytili celý exteriér budovy/stavby, ak máte dostatočný odstup. V interiéry už nemusí uhol záberu širokouhlého objektívu dostačovať a je nutné siahnuť po superširokouhlom objektíve.
Dávajte si pozor na padajúce línie (keystone efekt). Buď ich zvýraznite, alebo korigujte. V prípade korekcie si nechajte dostatok priestoru naviac, pretože pri korekcii sa čať obrazu oreže. V boji proti padajúcim líniám je účinná technika sklopenia objektívu smerom nadol tak, aby sa línie narovnali. Vtedy do popredia umiestnite zaujímavý prvok, aby nepôsobilo prázdne.
Širokouhlý objektív je typickým reportážnym objektívom, ak fotografujete v stiesnených priestoroch, alebo chcete byť uprostred akcie. Kvôli výraznej perspektíve sa snažte, aby fotografované osoby neboli v rohoch záberu, kde ich črty môžu byť výrazne deformované. Je to esenciálny objektív pre street fotografiu.
Na rozdiel od superširokouhlých objektívov, na širokouhlé nasadíte objektív bez problémov. Problém môže nestačí, ak ste si vybrali superširokouhlý zoom, ktorý zasahuje aj do širokouhlého rozsahu. Svetelné superširokouhlé zoom objektívy nemusia mať závit pre upevnenie filtru.
Od ohniskovej dĺžky 28 a menej (a pre ich ekvivalent pre menšie ako FF snímače) odporúčam filtre v prevedení “slim”, s tenkou obrúčkou. Predídete vinetácii.
Superširokouhlé objektívy majú široké využitie v mnohých žánroch, predovšetkým v krajinárskej a architektonickej fotografii. Veľké využitie majú v cestovateľskej fotografii. Práca s nimi je náročnejšie z hľadiska kompozície. Populárne sú aj pri fotografovaní street a skupiny ľudí. Keďže sú často súčasťou štandardných zoomov, sú širokouhlé obkhniskové dĺžky jedny z najpoužívanejších.
Pred kúpou si starostlivo preštudujte pre akú veľkosť snímača je vybraný objektív navrhnutý.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Objektívy V. - superširokouhlé
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)