Krátky teleobjektív má užší uhol záberu a plochšie podanie perspektívy ako základný objektív. To je vítaná vlastnosť pri fotografovaní portrétov a detailov. Vhodný je aj na snímanie detailov krajiny, prírody, architektúry, v produktovej fotografii. Ohnisková dĺžka krátkych teleobjektívov je populárna aj u makro objektívov.
Uhol záberu: 34 - 18°
Ohnisková dĺžka pre FF: 70 - 135 mm
Ohnisková dĺžka pre APS-C: 50 - 105 mm
Ohnisková dĺžka pre Micro 4/3: 42,5 - 75 mm
Poznámka: Doteraz som vás upozorňoval na to, že by ste si mali vyberať objektívy určené pre váš fotoaparát, jeho konkrétnu veľkosť snímača. Ako v našom seriály prechádzame do kategórie teleobjektív, prestáva to nutne platiť. U teleobjektívov milimetre už nezohrávajú tak veľkú rolu a často je vítané, ak je ekvivalentná ohnisková dĺžka väčšia ako ta fyzická. Stále ale platí prepočet faktorom orezu.
Transfokátory - s krátkym teleobjektívom má skúsenosť takmer každý fotograf. Ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou 70-135 mm končí rozsah štandardných zoomov a začína rozsah telezoomov. Zoomy majú samozrejme rôznu svetelnosť, ak ich chcete použiť aj na portrétne fotenie, zvoľte modely so svetelnosťou F2,8.
Nikon Z 24-120/4 S je štandardný transfokátor. Pri vyzoomovaní na 70 až 120 mm je to krátky teleobjektív.
OM SYSTEM M.Zuiko 40-150/4 PRO (ekvivalent 80-300 mm) je teleozoom, na začiatku svojho rozsahu krátky teleobjektív.
Prime - ak sa bavíme o krátkych teleobjektívoch, je to skôr o tých s pevnou ohniskovou dĺžkou. Sú to objektívy špeciálne navrhnuté na portréty a ako som spomínal vyššie, väčšinu makroobjektívov môžeme tiež zaradiť medzi prime krátke teleobjektívy.
Portrétne objektívy disponujú vysokou svetelnosťou. Tie amatérske najčastejšie F1,8, profesionálne F1,4 alebo F1,2. Niektoré sú ešte svetelnejšie, ale len výnimočne.
Makroobjektívy majú najčastejšie svetelnosť F2,8. Lepšia svetelnosť nie je od nich vyžadovaná, pri fotografovaní detailov sa i tak často musí objektív zacloniť, aby sa dosiahla dostatočne veľká hĺbka ostrosti.
Olympus M.Zuiko 45/1,2 PRO je profesionálny portrétny objektív pre M4/3 bezzrkadlovky, ekvivalent 90 mm.
FUJIFILM XF 56mm f/1.2 R WR je portrétny objektív pre APS-C bezzrkadlovky Fujifilm, ekvivalent 84 mm.
Sony FE 135/1,8 GM je portrétny objektív pre FF bezzrkadlovky Sony.
Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM je zaujímavým spojením portrétneho objektívu s makroobjektívom 1:2.
Oproti základnému (najprirodzenejšiemu) objektívu tu máme mierne užší uhol záberu mierne stlačenú perspektívu. To je žiadúce v portrétnej fotografii. Na fotografiách sa črty tváre páčia viac, ako u iných objektívov. Neplatí to ale len u človeka. Tieto objektívy sú vhodné aj na snímanie portrétov zvierat, kvetov, pri fotografovaní jedla. Krátke priblíženie využijete pri fotografovaní detailov architektúry, krajiny a prírody. Predovšetkým prime objektívy, vďaka vysokej svetelnosti, dokážu výrazne rozostriť pozadie, tak ako to so zoomami nedokážeme.
Prime krátke teleobjektívy sú priam predurčené pre portrétnu fotografiu, od celej postavy, po veľký detail hlavy.
Mierne stlačená perspektíva je príjemná na pozeranie.
Malá hĺbka ostrosti pomáha odčleniť hlavný objekt od pozadia.
K vlastnostiam krátkeho teleobjektívu prirodzene pristanú pokojnejšie kompozície, napr. vyplnenie formátu, stredová a symetrická kompozícia. Tretinová kompozícia samozrejme pristane záberom z ľubovoľného objektívu.
Vyplnenie formátu je jedna z kompozícii, ktorá pristane uhlu záberu a prirodzenej perspektíve základného objektívu.
Pretože s krátkym teleobjektívom objektívom sa často pracuje s malou hĺbkou ostrosti, je precízne automatické, alebo manuálne zaostrovanie nevyhnutnosťou. Ak máte fotoaparát s detekciou očí, používajte ju. V opačnom prípade a pri iných motívoch využívajte zaostrovanie pomocou malého AF bodu. Starostlivo zvážte kúpu portrétneho objektívu bez AF, pri extrémne malej hĺbke ostrosti je veľmi obtiažne manuálne zaostriť a budete mať veľa odpadu.
U makroobjektívov sa často zaostruje aj manuálne, dokonca nie prstencom ale pohybom fotoaparátu dopredu-dozadu.
Najmä pri portrétoch musíte zaostrovať doslova na milimeter presne.
V makrofotografii sa často zaostruje manuálne.
Niet vhodnejšieho objektívu pre portrétnu fotografiu, ako je krátky teleobjektív. Priame objektívy poskytujú fotografovi tú pravú ľúbivú perspektívu a malú hĺbku ostrosti s krásnym bokehom.
Krátky prime teleobjektív je kráľom portrétov.
Ak nemáte na dva objektívy, portrétny a makro, môžete použiť ako portrétny objektív aj makroobjektív. Nedokáže tak efektne rozostriť pozadie, ale dokáže to pekne.
Reportáž je často vlastne portrét, ale nie štylizovaný. Skôr ako najkrajší bokeh je tu dôležité byť pohotový a preto sa tu dobre uplatnia svetelné transfokátory. AJ veľká časť svadby je vlastne reportáž a je na fotografovi, či bude fotografovať pohodlným zoomom, alebo dá prednosť pevnému objektívu.
Reportážny portrét z kultúrneho predstavenia. Olympus M.Zuiko 45/1,2 PRO.
Momentka z ulíc Starého mesta.
Clouse-up je fotografovanie detailov, ale nie v tak veľkej mierke ako makro. Preto často ani nepotrebujete špeciálny makroobjektív. Záleží od konkrétneho objektívu, akú má schopnosť fotografovať detaily.
Close-up zahŕňa fotografovanie rôznych detailov. Rastliny, časti automobilov, produktovú fotografiu, zátišia…
Prečo nevyužiť malú hĺbku ostrosti portrétneho objektívu aj na slnečniciach.
Portrétny objekt opäť v akcii.
Makro je fotografie v mierke 1:1 alebo väčšej. Tu už sa použitiu makroobjektívu nevyhnete. Makroobjektívy sa robia aj širokouhlejšie. Krátke teleobjektívy sú ale univerzálnejšie. Naviac s nimi máte väčší odstup, od fotografovaného objektu.
Na makrofotografie hmyzu sú najvhodnejšie dlhšie makroobjektívy .
Krátky teleobjektív približuje a to sa vždy zíde, ak niečo potrebujete priblížiť. Či už je to detail krajiny, alebo architektúry. Niekedy potrebujete malú hĺbku ostrosti, niekedy väčšiu. Takže sa tu uplatnia ako zoomy, tak aj svetelné priem objektívy.
Detail Prahy krátkym teleobjektívom. Ekvivalent 90 mm.
Detail krajiny 100 mm makroobjektívom.
Najmä prime krátke teleobjektívy majú akýsi “wow faktor”, ktorý na fotografiách vidí aj nefotograf. Práve v tejto kategórii nájdete objektívy “bokeh master” s najkrajším rozostrením pozadia.
Ak potrebujete používať filtre, na krátkych teleobjektívoch nenarazíte na absolútne žiadne problémy.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Objektívy V. - superširokouhlé
Ako korigovať niektoré chyby objektívov
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)