Superteleobjektívy sú teleobjektívy s ešte väčším priblížením. Všeobecne tak označujeme objektívy s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou nad 400 mm. Superteleobjektív má využitie pri fotografovaní športu, reportáži, portrétov, zvierat, extrémnych detailov krajiny, prírody a architektúry.
Poznámka: Doteraz som vás upozorňoval na to, že by ste si mali vyberať objektívy určené pre váš fotoaparát, jeho konkrétnu veľkosť snímača. U teleobjektívov a superteleobjektívov milimetre už nezohrávajú tak veľkú rolu a často je vítané, ak je ekvivalentná ohnisková dĺžka väčšia ako ta fyzická. Stále ale platí prepočet faktorom orezu, podľa veľkosti snímača fotoaparátu.
Transfokátory - najčastejšie sa stretnete so zoomovými superteleobjektívmi. Sú praktické, cenovo dostupnejšie ako pevné sklá. Všeobecne sú tieto objektívy menej svetelné, inak by museli byť veľké a drahé. V snahe o kompaktnosť majú niektoré objektívy svetelnosť F7,1, či dokonca len F9. Moderné zrkadlovky si s takouto zlou svetelnosťou poradia, dokážu pri nej zaostrovať, využívajú účinnú stabilizáciu a spoliehajú sa na nízky šum aj pri vyšších citlivostiach.
U fotoaparátov s APS-C alebo Micro 4/3 snímačom môžeme do kategórie superteleobjektívov počítať aj mnohé lacné telezoomy, pretože ich ekvivalentná ohnisková dĺžka je väčšia ako 400 mm.
Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS je amatérsky supertelezoom pre Micro 4/3 bezzrkadlovky. Opticky veľmi dobrý, cenovo dostupný a kompaktný. Ekvivalentný rozsah je 200-800 mm.
Olympus M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC 1.25x IS PRO je jedinečný profesionálny superteleobjektív pre Micro 4/3 bezzrkadlovky. Má zabudovaný telekonvertor, s ktorým je ekvivalentná najdlhšia ohnisková vzdialenosť 1000 mm! A dokážete s ním fotografovať aj niekoľko hodín z ruky.
Fujifilm XF 150-600mm F5.6-8 R LM OIS WR je asi jediný APS-C supertelezoom. Je určený pre CSC Fujifilm radu X, ekvivalentná ohnisková dĺžka je 225-900 mm. Horšia svetelnosť je daňou za pomerne nízku hmotnosť.
Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD je cenovo dostupnejší vstup do sveta supertelezoomov, ak ho použijete na APS-C fotoaparáte, je to ekvivalent 75-600 mm.
Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS je zástupcom typických supertelezoomov tretích výrobcov.
Nikon Nikkor Z 100-400mm F4.5-5.6 VR S. Objektívy s max. ohniskovou dĺžkou 400 mm sú typické pre plnoformátové fotoaparáty. S/ určené tým, pre ktorých je 200 mm málo, ale 600 mm už nepotrebujú.
Nikon Nikkor Z 180-600mm F5.6-6.3 VR je objektív s príjemnou cenou, ktorý konkuruje objektívom tretích výrobcov, ktoré už nebývajú tak cenovo výhodné, ako v minulosti.
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS je osvedčený poloprofesionálny supertelezoom pre CSC Sony. Na APS-C fotoaparáte je to ekvivalent 300-900 mm.
Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM je dôkazom, že aj Canon chce svojím verným ponúknuť cenovo dostupný supertelezoom. Podpriemerná svetelnosť je dôkazom, že sa výrobca spolieha na kvalitu svojich snímačov.
Prime - superteleobjektívov s pevnou ohniskovou dĺžkou, pre Micro 4/3 a APS-C je málo, výrobcovia sa sústredia na plnoformátové fotoaparáty. V prípade Canonu, Nikonu a Sony sú FF objektívy kompatibilné aj s APS-C fotoaparátmy, kde je výhodou crop faktor zväčšujúci priblíženie. Priem superteleobjektívy sú menej praktické, ako transfokátory. Pretože väčšina patrí do profesionálnej triedy, sú konštruované tak, aby sa dali kombinovať s transfokátormi. To je možné aj u niektorých transfokátorov.
Olympus M.Zuiko Digital 300mm F4 IS Pro je kompaktný superteleobjektív pre Micro 4/3 bezzrkadlovky. Je to ekvivalent 600 mm plnoformátového objektívu. Výborne si rozumie s telekonvertormi.
Nikon Nikkor 400mm F4.5 VR S je pomerne kompaktný prime superteleobjektív pre bezzrkadlovky Nikon Z.
Canon RF 800mm F11 IS STM.Po každej stránke zvláštny superteleobjektív. V praxi ale príjemne prekvapí.
Canon RF 600mm F4L IS USM, pre tých, čo fotografujú pre National Geographic, alebo na Olympiáde.
Najžiadanejšou vlastnosťou superteleobjektívov je priblíženie, ešte väčšie ako u bežných teleobjektívov. Možnosť snímať z väčšej diaľky a pritom dokázať urobiť dostatočne detailný záber. Oproti základnému (najprirodzenejšiemu) objektívu tu máme výrazne užší uhol záberu a stlačenú perspektívu. Pri snímaní na kratšie a stredné vzdialenosti je hĺbka ostrosti malá. I to fotograf využije pri komponovaní záberov. Priblíženie superteleobjektívov môžeme smelo prirovnať k priblíženiu ďalekohľadov. Využijete ho prevažne pri fotografovaní divokých zvierat a vtákov. Nižšie si ukážeme, že tieto objektívy majú oveľa širšie využitie.
400 mm plnoformátový objektív je dobre využiteľný pri fotografovaní športu.
Canon RF 800mm F11 IS STM.
Teleobjektívy sú charakteristické výrazným stlačením perspektívy. Budovy v pozadí sa vďaka tomu javí oveľa bližšie k múzeu, ako je tomu v skutočnosti. Fotografované z mostu SNP.
K vlastnostiam teleobjektívu prirodzene pristanú pokojnejšie kompozície, napr. vyplnenie formátu, stredová a symetrická kompozícia. Tretinová kompozícia a zlatý rez samozrejme pristanú záberom z ľubovoľného objektívu.
Vďaka úzkemu uhlu záberu sa ľahko kontroluje pozadie, stačí malá zmena uhla pohľadu a pozadie môžete výrazne zmeniť.
Vyplnenie formátu záberu.
Stredová symetrická kompozícia v kombinácii so stlačenou perspektívou.
So superteleobjektívom sa dobre kontroluje popredie a pozadie, v tomto prípade využité pre rámovanie.
Pretože so superteleobjektívom sa často pracuje s malou hĺbkou ostrosti, je precízne automatické, alebo manuálne zaostrovanie nevyhnutnosťou. Ak máte fotoaparát s detekciou očí, používajte ju. V opačnom prípade a pri iných motívoch využívajte zaostrovanie pomocou malého AF bodu. Starostlivo zvážte kúpu objektívu bez AF, pri extrémne malej hĺbke ostrosti je veľmi obtiažne manuálne zaostriť a budete mať veľa odpadu.
Najmä pri záberoch zblízka musíte zaostrovať doslova na milimeter presne.
Pre superteleobjektívy, aj tie s horšou svetelnosťou je charakteristické, že sa dá s nimi ľahko dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a výrazne rozostrené pozadie. Ťažšie sa dosahuje veľká hĺbka ostrosti. Niekedy to ani nejde a ak potrebujete veľkú DOF, musíte použiť techniku focus stacking, skombinovať niekoľko záberov s rôznym zaostrením.
Nemusíte nutne fotografovať superteleobjektívom veľmi vzdialené objekty. Niekedy využijete úzky uhol záberu a malú hĺbku ostrosti.
Relatívne väčšiu hĺbku ostrosti dosiahnete pri fotografovaní vzdialených oblastí. Krajina ekvivalentom 800 mm.
Platí, že čím dlhšia ohnisková vzdialenosť, tým väčšie riziko toho, že neudržíte objektív stabilne. Dnes ani nemá zmysel používať superteleobjektív bez toho, aby vám nepomáhala stabilizácia obrazu. Nenájdete ju vo všetkých superteleobjektívoch, výrobcovia sa čoraz viac spoliehajú na IBIS stabilizáciu obrazu vo fotoaparáte. A je to v poriadku. Ale ak má stabilizáciu objektív aj fotoaparát, vo vybraných prípadoch sa dajú kombinovať a dosahuje sa ešte väčšia účinnosť.
Duálna stabilizácia mi umožnila nafotiť Mesiac z ruky, ekvivalent 1200 mm, expozičný čas 1/30 s.
Ťažko si predstavíte vhodnejší objektív na fotografovanie športu. Pri fotografovaní za horších svetelných podmienok, napríklad v interiéry, budete potrebovať superteleobjektív s lepšou svetelnosťou, alebo sa spoľahnete na odšumovacie programy
Ekvivalent 820 mm.
Fotografovanie zvierat a vtákov je ďalší žáner, kde sa teleobjektív skvele uplatní. Nemusí to byť hneď wildlife. Aj v tomto žánri využijete vysokú svetelnosť. Za dobrých svetelných podmienok, napríklad na výlete do ZOO ale postačí aj lacnejší teleobjektív s horšou svetelnosťou.
Ekvivalent 600 mm stačil na tento pekný portrét pelikána vo viedenskej ZOO.
Niektoré superteleobjektívy majú schopnosť snímať detaily v dostatočnej mierke pre close-up fotografiu. Až v mierke 1:2. Ale aj mierka 1:4 je dostatočne dobrá. Výhodou využitia superteleobjektívu pri snímaní detailov je, že máte veľký odstup a vďaka úzkemu uhlu záberu viete lepšie kontrolovať pozadie. Spojte to s malou hĺbkou ostrosti a na niektoré motívy budete radšej používať superteleobjektív, ako makroobjektív.
Takmer makro záber zo vzdialeností viac ako 2 metre. Olympus M.Zuiko 300/4 PRO + 2x telekonvertor poskytuje ekvivalentné zväčšenie 1:2.
Superteleobjektívy sú výborne využiteľné pri fotografovaní detailov krajiny a architektúry. Tu nepotrebujete vysokú svetelnosť, investovať môžete do lacnejších, kompaktných ľahkých objektívov.
Ekvivalentná ohnisková dĺžka 400 mm. Teleobjektív mi ušetril šplhanie na kopec v moravskom Mikulove.
400 mm, detail rakúskych viníc.
Osobne sa neriadim odporúčaniami. Experimentujem s využitím vlastností objektívov. Využívam ich aj pri netypickejších žánroch, či motívoch.
Využitie stlačenej perspektívy a malej DOF na zábere poľa vlčích makov. Ohnisková dĺžka 400 mm.
Neplánovaná street momentka ekvivalentom 600 mm.
Superteleobjektívy majú oveľa širšie využitie, ako by sme od nich očakávali. Okrem ich priblíženia využite aj stlačenú perspektívu a malú DOF, ktoré vedia poskytnúť.
Ak potrebujete používať filtre, na teleobjektívoch nenarazíte na absolútne žiadne problémy. U väčších priemeroch sa ale ich kúpa predražuje. U niektorých modeloch sa používajú menšie zásuvné filtre, ktoré sa vkladajú do zadnej časti objektívu.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Objektívy V. - superširokouhlé
Objektívy VIII. - krátke teleobjektívy
Ako korigovať niektoré chyby objektívov
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)