V predchádzajúcich častiach seriálu o objektívoch sme objektívy delili podľa ohniskovej dĺžky a uhlu záberu. Prebrali sme si celý rozsah, od rybieho oka, až po superteleobjektívy. Teraz si bližšie predstavíme špeciálnu kategóriu objektívov určených pre snímanie malých detailov.
Môžu mať rôznu ohniskovú dĺžku, poznáme makroobjektívy širokouhlé i tele, najčastejšie sú to krátke teleobjektívy.
Makroobjektívy sú objektívy schopné snímať detaily v mierke 1:1 a väčšej. Niektoré „len“ v mierke 1:2. Mierka zväčšenia vo fotografii je pomer medzi veľkosťou objektu premietnúteho na snímací prvok a jeho skutočnou veľkosťou v reálnom živote. Mierka zväčšenia sa bežne vyjadruje ako pomer. Napríklad, ak je mierka zväčšenia 1:1, to znamená, že veľkosť objektu premietnúteho na snímací prvok je rovnaká ako jeho skutočná veľkosť. Ak je mierka zväčšenia 1:2, priemet objektu bude mať len polovičnú veľkosť. Pri mierke 2:1 naopak dvojnásobnú.
Príklad: máme plnoformátový fotoaparát (snímač o veľkosti 36x24 mm), pri mierke zväčšenia 1:1 vieme nafotiť objekt veľký 36x24 mm tak, aby vyplnil celý záber. Ak ma na zábere len 18x12 mm, je mierka zväčšenia 1:2. Pri mierke zväčšenia 2:1 z nášho objektu zachytíme len jeho polovicu, nezmestí sa celý do záberu.
Máme fotoaparáty s rôznou veľkosťou snímačov. A tu do hry opäť vstupuje faktor orezu a vypočítavanie ekvivalentu, nielen z hľadiska ohniskovej dĺžky a uhla záberu, ale aj zväčšenia. Pri snímaní detailov säú vo výhode fotoaparáty s menším snímačom. Objektív 1:1 na plnoformátovom fotoaparáte nasníma objekt veľkosti 36x24 mm, na APS-C je to ale 22,2 x 14,8 mm (u Canonu ešte o máličko viac) a na M4/3 fotoaparáte je to 17,3 x 13 mm. To ej ekvivalentná mierka zväčšenia 2:1.
Slušné zväčšenine môžu mať aj objektívy, ktoré do kategórie makro neradíme. Napríklad niektoré teleobjektívy schopné snímať v mierke 1:2. Niekedy na nich nájdete označenie makro. Nie sú to pravé makroobjektívy. Tie nielen snímajú v mierke aspoň 1:2, ale sú špeciálne navrhnuté tak, aby najvyššiu kvalitu poskytovali práve pri snímaní detailov, aj keď väčšina z nich je schopná zaostrovať až po nekonečno. Jednoducho sú optimalizované pre konkrétnu úlohu.
Priemerná svetelnosť makroobjektívov je F2,8. Lepšiu v makrofotografii nevyužijete, pretože by ste mali nepoužiteľne malú hĺbku ostrosti. V súvislosti so svetelnosťou musím spomenúť jeden jav, s ktorým sa u makroobjektívov môžete stretnúť. Pri zaostrovaní na krátke vzdialenosti, hoci má objektív napr. svetelnosť F2,8, môže byť hodnota zobrazenej clony aj f/5,6. Neprepadajte panike. Nie je to chyba objektívu, ani vás výrobca nechce oblafnúť. Aj keď fotoaparát ukazuje f/5,6, clona je maximálne otvorená a cez objektív prechádza maximum svetla. To sa len zmenila svetelnosť dôsledkom tzv. výťahu tubusu, ku ktorému dochádza pri fotografovaní v makro rozsahu.
Dnes sa prakticky stretávame len s prime makroobjektívmi, i keď v minulosti sa vyrábalo aj pár transfokátorov (zoomov).
Najčastejšie sa stretávame s makroobjektívmi s ekvivalentnou ohniskovou dĺžkou od 50 do 105 mm. Tie širokouhlejšie bývajú cenovo dostupnejšie. Využitie majú najmä v technickej makrofotografii, produktovej fotografiia všade tam, kde chcete mať za hlavným objektom zachytenú o niečo väčšiu časť pozadia. Dlhšie makroobjektívy sú univerzálnejšie. Pozadie je menej zreteľné, estetickejšie rozostrené. Ešte širokouhlé objektívy sú vysoko špecializované. Telemakroobjektívy (150 až 200 mm), je ich pomerne málo, sú určené najmä na snímanie plachého hmyzu a drobných živočíchov. Väčšina fotografov ale využíva univerzálnejšie makroobjektívy.
S ohniskovou vzdialenosťou úzko súvisí najkratšia zaostrovacia vzdialenosť. Neplatí, že čím ste bližšie, tým lepšie. Práve naopak. Pri veľmi krátkej vzdialenosti si budete tieniť, ťažšie sa používa príslušenstvo a je tu veľké riziko, že vyplašíte hmyz. Naviac, čím bližšie, tým menšia hĺbka ostrosti. Fotografovať z odstupu je ľahšie. A v tom sú lepšie objektívy s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť sa udáva od roviny snímača. Pre príklad si zoberieme trojicu makroobjektívov pre Micro 4/3 bezzrkadlovky:
Lacný, ale výborný Olympus M.Zuiko Digital ED 30mm f/3.5 Macro (ekvivalent 60 mm). Ekvivalentné zväčšenie 2,5x, minimálna zaostrovacia vzdialenosť 0,095 m.
Univerzálny Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 (ekvivalent 120 mm). Ekvivalentné zväčšenie 2x, minimálna zaostrovacia vzdialenosť 0,19 m.
Asi najlepší makroobjektív na trhu, OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 90mm f/3.5 Macro IS PRO (ekvivalent 180 mm). Ekvivalentné zväčšenie 4x, s telekonvertorom až 8x, minimálna zaostrovacia vzdialenosť 0,224 m.
Univerzálne makroobjektív sú tie, ktoré dokážu zaostrovať až po nekonečno a môžete ich tak použiť aj na fotografovanie iných žánrov, ako makro a closeup. Napríklad portrétov. Väčšina fotografov príde do kontaktu práve s týmto druhom objektívov. Tieto makroobjektívy majú najčastejšie mierku zväčšenia 1:1, môže byť ale menej i viac a bežne bývajú vybavené automatickým zaostrovaním. Manuálne zaostrovanie mávajú lacnejšie objektívy tretích výrobcov.
Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM je cenovo dostupný portrétny objektív s makrom 1:2.
Canon RF 100mm f/2.8 L Macro IS USM je profesionálny makroobjektív s zväčením 1,4:1.
Panasonic Lumix S 100mm f/2.8 Macro je kompaktný makroobjektív so zväčšením 1:1.
FUJIFILM XF 80mm f/2.8 R LM OIS WR Macro je APS-C makroobjektív s ekvivalentným zväčšením 1,5:1.
Najlepším objektívom pre FF a APS-C bezzrkadlovky Sony je FE 90mm f/2.8 Macro G OSS.
Základnú ohniskovú dĺžku má Nikon NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 Macro. Zaostruje od 0,16 m.
Profesionálny Nikon NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S Macro zaostruje od 0,29 m.
IRIX 150mm f/2.8 Macro Dragonfly je telemakroobjektív s manuálnym zaostrovaním. Vyrába sa s bajonetom Sony E a zaostruje od 0.345 m.
Druhú kategóriu makroobjektívov tvoria špeciálne objektívy. Buď majú ešte väčšiu mierku zväčšenia, alebo sú navrhnuté pre špecifické použitie. V obidvoch prípadoch sú určené len pre snímanie detailov. že by ste ich využili inak, s tým sa nepočíta. Často ani nedokážu zaostriť na stredné a väčšie vzdialenosti. Takéto objektívy patria do rúk skúseným makrofotografom, ktorý ich vedia využiť. Tieto objektívy majú výhradne manuálne zaostrovanie.
Venus Optics Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro a AstrHori 25mm f/2.8 2-5x Ultra Macro ponúkajú zväčšenie 2-5x!
Objektívy Venus Optics Laowa 24mm f/14 Probe a AstrHori 28mm f/13 Macro Probe neprehliadnete. Sú určené pre snímanie v špeciálnych podmienkach, napr. dutinách stromov, medzi kameňmi, či dokonca pod vodou.
Medzi špeciálne makroobjektívy môžeme zaradiť aj Tilt objektívy. U nich sa dá nakloniť rovina ostrosti, čím sa dá dosiahnúť väčšia hĺbka ostrosti ako len bežným priclonením. Tieto objektívy sú populárne v produktovej fotografii. Môžu byť ale kreatívne využité aj v portrétnej fotografii, alebo pri snímaní tzv. miniatúr.
AstrHori 85mm f/2.8 Macro s funkciou Tilt.
Porovnanie detailných záberov bez a s funkciou naklonenia roviny zaostrovania (Tilt).
Tilt efekt miniatúry.
V makrofotografii sa musíte naučiť precízne zaostrovať, hĺbka ostrosti je niekedy len milimeter. Musíte perfektne ovládať automatické zaostrovanie a keď treba, prejsť na zaostrovanie manuálne.
Aj keď sa v makrofotografii pomerne často zaostruje manuálne, je automatické zaostrovanie vý orne použiteľné, najmä ak makroobjektív využívate univerzálne, aj v iných žánroch. Čoraz častejšie v bezzrkadlovách nachádzame funkcie využívajúce AF aj pri fotografovaní detailov. Napr. zaostrovanie s detekciou hmyzu a samozrejme focus bracketing - odstupňované zaostrovanie.
V makrofotografii sa často používa odlišné manuálne zaostrovanie, ako pri iných žánroch. Miesto otáčania zaostrovacím prstencom sa používa zaostrovanie pohybom fotoaparátu dopredu a dozadu. Tento princíp využívajú aj zaostrovacie makro sánky.
Hĺbku ostrosti samozrejme ovládame clonou. Hoci makroobjektívy majú možnosť nastavenia veľmi vysokých clonových čísiel, nie vždy to stačí a naviac tu môže dôjsť k difrakcii - straty ostrosti.
Čím väčšie zväčšenie, tým menšia hĺbka ostrosti. Ak nie je možné dosiahnuť požadovanú DOF nastavením clony, je nutné použiť techniku focus stacking.
Focus stacking - fotografia zložená z 9 záberov. Jedine tak môžo byť ostré nielen telo vážky, ale aj väčšia časť krídiel.
Focus stacking: je technika v fotografii, ktorá sa používa na získanie obrazu s väčšou hĺbkou ostrosti, než je možné dosiahnuť pri bežnom fotografovaní. Pri tejto technike sa vytvára jeden obrázok zo série fotografií, pričom každá z nich je zameraná na inú časť scény. Tieto jednotlivé snímky sa potom spájajú do jedného kompozitu pomocou špeciálneho softvéru.
Stabilizácia obrazu pomáha aj v makrofotografii, ale nie je tak účinná, ako pri fotografovaní na stredné a väčšie vzdialenosti. Žiadna stabilizácia ale nevyrieši problém s pohybom dopredu-dozadu. Ten je možné niekedy kompenzovať využitím kontinuálneho zaostrovania AF-C, niekedy v kombinácii so sériovými zábermi pre väčšiu šancu na správne zaostrený záber.
Pri vyslovení slova makro si najčastejšie vybavíme fotografovanie kvetov a hmyzu. Tento žáner je ale oveľa väčší. Patrí sem napríklad aj fotografovanie šperkov, technická a forenzná makrofotografia, snímanie detailov v medicíne, výrobe súčiastok atď.
Fotografovanie hmyzu je jednou z najobľúbenejších makro disciplín.
Rovnako aj fotografovanie flóry.
Makroobjektív nánachádza uplatnenie v produktovej fotografii.
Obyčajné mydlové bublinky. Ich krásu objavíte makroobjektívom.
Univerzálne makroobjektívy s ekvivalentnou dĺžkou okolo 100 mm sú výborne použiteľné aj na portrétnu fotografiu. Nerozostria pozadie tak účinne, ako špecializované portrétne objektívy, ale väčšina užívateľov bude spokojná. Naviac umožňujú snímaj aj detaily tváre.
Portrét s objektívom Sony FE 90/2,8 G Macro OSS.
Street portrét s rovnakým objektívom.
Detail očí dravca chovaného v zajatí, portrét vtáka so 105 mm makroobjektívom.
Makroobjektívy, ktoré dokážu zaostrovať až po nekonečno, sú univerzálne využiteľné, rovnako ako iné objektívy s rovnakou ohniskovou dĺžkou.
Mestská panoráma objektívom OM SYSEM M.Zuiko 90/3,5 PRO Macro OIS.
Súsošie objektívom Sony FE 90/2,8 G Macro OSS.
V uliciach Starého mesta s objektívom Sony FE 90/2,8 G Macro OSS.
Na vidieku s s objektívom Sony FE 90/2,8 G Macro OSS.
Makroobjektívy sú nástrojom pre vstup do fascinujúceho sveta drobných detailov, ktoré voľným okom nevidíme. Ak s makrofotografiou začínate, odporúča objektív s automatickým zaostrovaním. Cenovo dostupnejšie sú kratšie makroobjektívy, ale pre fotografovanie hmyzu (častého motívu) sú vhodnejšie dlhšie makroobjektívy, ekvivalent ohniskovej dĺžky okolo 100 mm. Pre fotografovanie bežných motívov vám postačí mierka zväčšenia 1:1.
Niekedy na budúce sa budeme venovať aj tomu, aké príslušenstvo použiť, aby sme dosiahli ešte väčšiu mierku zväčšenia.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Objektívy V. - superširokouhlé
Objektívy VIII. - krátke teleobjektívy
Objektívy X. - superteleobjektívy
Ako korigovať niektoré chyby objektívov
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)