Portrét a svetlo, oboje môže byť v nekonečnom počte variácii. Svetlo môže byť tvrdé i mäkké, lichotivé i odhaľujúce, prirodzené i umelé, priame i odrazené. Pri fotení portrétov je dôležité experimentovať so svetlom a objavovať rôzne techniky, ktoré vám umožnia dosiahnuť požadovaný efekt a vyjadriť jedinečnú osobnosť a šarm vašich modelov.
Svoj význam majú všetky druhy svetla. Vďaka ním môžete dosiahnuť rozmanite výsledky. Svetlo by malo podporiť váš zámer. Svetlo v portrétnom fotení má obrovský vplyv na celkový dojem a estetiku fotografie. Iné svetlo sa hodí pre jemný portrét krásnej ženy a iné pre drsnú fotografiu starého baču.
Zo všetkého najdôležitejšie je si svetlo všímať. Ešte skôr ako začnete fotografovať a plne sa venovať portrétovanej osobe, komponovaniu zaostrovaniu, nastaveniu expozície. Ak využívate prirodzené svetlo, najprv vyberte miesto, kde je dobré svetlo. Len výnimočne je to na priamom slnku. Hľadajte odrazené svetlo, svetlo prechádzajúce korunami stromov, mäkké svetlo v tieni. Využite kvalitu nízkeho svetla počas zlatej hodinky.
Je mierne pod mrakom, svetla je dostatok a je pekne mäkké.
Protisvetlo vytvorí efektné presvetlenie vlasov a brady.
Z priameho svetla sa schovajte do tieňa, napríklad pod bránu.
Výrazné protisvetlo krásne presvetlí lístie a vytvorilo výrazné obrysové svetlo.
Jemné studené difúzne svetlo počas mierneho sneženia. Svetlo sa prirodzene odráža aj od snehovej prikrývky.
Výrazné bočné svetlo začínajúcej zlatej hodinky. Vďaka smerovému charakteru a teplému zafarbeniu ani nevadí, že je stále pomerne tvrdé.
Zlatá hodinka vrcholí. Počas nej sa najviac využíva zadné svetlo. Nezabudnite kreatívne pracovať s vyvážením bielej, aby ste dosiahli príjemnú teplú atmosféru.
V uličkách Starého mesta. Nízke svetlo zľava je odrazené od okna, vpravo svieti slnko pomedzi domy.
Tvrdé svetlo je po predchode korunou stromu mäkšie a vytvára zaujímavé svetelné škvrny.
Jemné difúzne svetlo pri mierne oblačnom počasí. Nižší kontrast produkuje pastelové farby.
Lacný spôsob, ako upraviť tvrdé priame svetlo, je použitie odrazovej dosky. Zvyčajne ju tvorí difúzor na zmäkčenie svetla a niekoľko návlekov s odrazovými plochami. Difúzor môžete umiestniť nad hlavu fotografovanej osoby, čím ostré svetlo výrazne zmäkčíte. Odrazom svetla môžete prekresliť tvrdé tiene, bojovať proti protisvetlo, alebo presmerovať svetlo do tieňa, napr. pod strom.
Odrazová doska v praxi. Všimnite si iskričky v očiach.
V exteriéri sa nemusíte zmieriť len s prirodzeným svetlom. Kvalitu svetla môžete vylepšiť použitím blesku, alebo LED svetla. Najlepšie výsledky dosiahnete, ak svetlo umiestníte mimo fotoaparátu. Svetlo nebude ploché, ale môže modelovať tvár, či postavu. Môžete ho využiť aj na vytvorenie protisvetla. Externé blesky sú výkonnejšie ako LED svetla, ktoré sú na priamom slnku prakticky neúčinné. S obidvomi je ale najlepšie pracovať niekde v tieni, alebo podvečer. Blesk môže poslúžiť ako alternatíva odrazovej dosky na presvetlenie tieňou a boj s protisvetlom. Odmenou za použitie svetla vám môžu byť iskričky v očiach. ABy ste blesk mohli použiť aj za veľmi dobrých svetelných podmienok, musí podporovať high speed synchronizáciu, rovnako aj fotoaparát.
Kvalitu umelého svetla zlepšíte použitím modifikátorov. Rôzne veľkých softboxov, či dáždnikov. Čím väčší modifikátor, tým mäkšie svetlo dostanete. Počítajte ale s úbytkom svetla.
Počas dňa môže byť prirodzené svetlo príliš obyčajné. Externým bleskom môžete dosiahnuť dramatickejšie svetlo.
Ak to s fotografovaním portrétov v exteriér myslíte vážne, zadovážte si výkonný blesk s vlastným napájaním a podporou HSS, dovybavte ho softboxom alebo dáždnikom.
Jednou z účinných techník využitia blesku alebo LED svetla v exteriéri, je mierne podexponovať pozadie, na ktorom potom pekne vynikne portrétovaná osoba.
Podexponovaním pozadia dosiahnete dramatickejší efekt.
Osvetlená tvár pekne vynikne na tmavšom pozadí.
V tieni pod stromami postačí aj menšie LED svetlo do vrecka.
Dramatickejšie nasvietenie môžete dosiahnuť použitím korekčných a farebných filtrov.
Dva systémové externé blesky, jeden s oranžovým a druhý s modrým filtrom. Bolo krátko po obede, nastavením expozície som potlačil prirodzené svetlo a nechal vyniknúť svetlo bleskov.
Vo vnútri budete využívať najmä umelé svetlo, poprípade jeho kombináciu s prirodzeným svetlom z okien. Pokiaľ nefotografujete v ateliéri, kde sú jediným zdrojom svetla blesky alebo trvalé svetla, musíte sa naučiť kombinovať ambientné svetlo (žiarovky, žiarivky, LED, prirodzené svetlo) so svetlom vášho svetelného zdroja (blesk, LED svetlo).
Kombinácia umelého a prirodeného svetla. Naľavo je umiestnený štúdiový blesk so softboxom. Sprava a vzadu prúdi cez okná prirodzené denné svetlo.
Vľavo systémový blesk s malým softboxom, vzadu druhý systémový blesk tvrdo namierený tak aby vytvoril obrysové svetlo. Využité je aj umelé osvetlenie Primaciálneho paláca.
Priame svetlo blesku je ploché. Vždy keď máte možnosť využite odraz svetla od stropu alebo steny. Bude mäkšie, smerové a lepšie pokryje miestnosť. Pozor ale na farebné steny alebo koberec, svetlo ktoré sa od nich odrazí preberie ich farbu.
Sú situácie, kedy sa musíte spoľahnúť na stávajúce svetlo, nemôžete použiť vlastný zdroj svetla. To dnes už nie je problém, fotoaparáty zvládajú dobre aj nízku hladinu osvetlenia. Ak si zoženiete svetelnejší objektív, udržíte šum na uzde.
Niekedy ani nie je potrebne prisvecovať, len by ste skazili svetelnú atmosféru. Rovnako ako vonku sa pozerajte po zdrojoch svetla, ich smere a kvalite. Hľadajte najvhodnejší uhol záberu.
V pivnici. Nad hudobníkom je to najobyčajnejšie pivničné svetlo.
Škoda by bolo prebíjať stávajúce svetlo bleskom, ktorý by naviac pôsobil rušivo. Interiér kostola je nasvietený LED svetlami.
Prirodzené svetlo vstupuje do reštaurácie veľkým oknom, ktoré bolo za mnou. Reštaurácia je v tieni pod stromami, preto je svetlo mäkké.
Tu je zdroj svetla priamo viditeľný.
Na koncertoch vždy hľadám najzaujímavejšie svetlo. Pozorne sledujem aj pozadie.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)