V článku “Úvod do infrafotografie” ste sa dozvedeli, čo je infrafotografia a akú techniku potrebujete, ak sa tomuto žánru chcete venovať. Teraz si povieme viac o tom kedy fotografovať.
Fotografovanie s upraveným fotoaparátom sa príliš nelíši od štandardného fotografovania. Ak máte bezzrkadlovku, bude to vďaka živému náhľadu hračka, pretože hneď uvidíte, či má alebo nemá fotografovaná scéna potenciál.
Za pekného slnečného dňa sa expozícia pohybuje rádovo v stotinách a desatinách sekundy. Väčšinou sa zaobídete bez statívu, najmä ak máte stabilizovaný objektív, alebo snímač. Citlivosť ISO môžete mať na základnej hodnote. Motívom infrafotografii je najmä krajina a architektúra, pri nich sa najčastejšie používa program priority clony A/AV v kombinácii s korekciou expozície. Použiť môžete aj program M. Odporúčam nastaviť vyváženie bielej ručne. Môžete aj priamo nastaviť hodnoty teploty a posunu na najnižšie (u môjho modifikovaného Olympusu sú to 2000°K, posun do zelena na -150). Pri použití filtra 720nm sú fotografie monochromatické, oranžovo-ružové. Určite odporúčam nastaviť obrazový profil monochrome. Priamo na displeji budete vidieť ČB obraz. Ak fotografujete do RAW, čo odporúčam, po importe do počítača, budú fotografie monochromaticky farebné a budete ich musieť upraviť. O tom ale neskôr.
Základom úspechu je výber správneho motívu. Fotografovať môžete všetko, ten prvý infraefekt ale získate, ak využijete vodu a chlorofyl. Chlorofyl v rastlinách odráža veľa infraspektra a tak sú rastliny zachytené takmer ako biele. Naopak voda, vrátane vodných pár v atmosfére, infraspektum pohlcuje a na fotografiách je tmavá. Využite kontrast, ktorý vám tieto dve chemické látky ponúkajú.
Občas budete prekvapený, ako rôzne látky infraspektrum odrážajú, alebo pohlcujú. V skutočnosti čierne tričko môže byť na fotografii biele, rovnako ako výrazný červený reklamný nápis.
Voda a vegetácia, dva prvky, ktoré vám zaručia vysoký kontrast jasov.
Voda je obsiahnutá aj v atmosfére, preto býva obloha na infrafotografiách tak tmavá. Voda totiž infraspektrum pohlcuje.
Chlorofyl odráža veľa infraspektra a preto je vegetácia exponovaná takmer bielo, čo vysoko kontrastuje s tmavou oblohou, ktorá infraspektrum pohlcuje.
Využívajte aj prirodzený kontrast daný rôznymi materiálmi, napr. kontrast medzi takmer bielymi listami a tmavým kmeňom a konármi stromu. Alebo kontrast tmavej cesty vedúcej pomedzi kopce s vegetáciou.
Tmavá cesta vytvára pekný kontrast so svetlou vegetáciou.
Tmavý skrútený kmeň kontrastuje so svetlými listami.
Okrem kontrastu jasov, ktorý je ovplyvnený materiálmi, musíte využívať aj kontrast svetla a tieňu. Rýchlo zistíte, že fotografia lúky, za krásneho bezoblačného počasia, je nudne biela. Slnečné svetlo sa na zeleni krásne odráža, ale chýba kontrast. Ten prinesie pol oblačné počasie, kedy oblaky vytvárajú tiene, ktoré kontrastujú so svetlom. Môžete aj využiť aj prirodzene tiene tvorené architektúrou, alebo prírodnými prvkami.
Pre infrafotografiu je preto najzaujímavejšie slnečné, alebo pol oblačné počasie. Vynikajúce býva svetlo pred búrkou, keď na zem prenikajú ešte nejaké slnečné lúče, ale nad krajinou sa vznášajú tmavé búrkové mračná. Keď je zamračené, dokážete zachytiť infraefekt, ale bude málo kontrastný.
Scéna má potenciál, ale chýba dobré svetlo.
Ideálne počasie pre infrafotografiu. Oblaky vytvárajú na zemi tiene, ktoré kontrastujú s osvetlenými časťami.
Výborne funguje ak máte v popredí svetlo a vzadu je zamračené.
Opačný prípad, tu je pekný efekt siluety.
Dramatické svetlo. Búrkové mraky sa rýchlo mpreháňajú nad Bratislavou. Tu musíte byť pohotový a sledovať putovania svetla po panoráme nábrežia.
Náhľad infrafotografii na displeji fotoaparátu môže byť pekný, ale po naimportovaní RAW-ov do počítača budú fotografie monochromaticky farebné a málo kontrastné. Musíte ich previesť do čierno-biela a zvýšiť kontrast pomocou funkcii expozície, alebo gradačnej krivky. Pri úpravách sledujte histogram, nevadí ak budú tiene tmavšie, ale vyhnite sa väčším prepalom v najvyšších jasoch. Kontrast pridáte aj pomocou funkcie “clarity”, ak jú má váš RAW konvertor.
Neupravený RAW z fotoaparátu Olympus OM-D E-M10 Mark II 720 nm.
Stačí málo, previesť záber do ČB a pridať kontrast a gradáciu.
V tomto článku sme si ukázali fotografovanie infrafotografii pomocou upraveného fotoaparátu s filtrom 720 nm. Ten vytvára monochromaticky farebné zábery, ktoré by sa ťažko upravovali vo farbe a je lepšie ich previesť do odtieňov šedej.
Súvisiace články:
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)