Krajinárska fotografia patrí medzi najobľúbenejšie žánre. Niekto dáva prednosť panenskej prírode, iný využíva prvky vytvorené človekom. Všetci ale musia pracovať so svetlom a kompozíciou.
V krajinárskej fotografii využijete rozlíšenie snímača, ak chcete tlačiť veľkoformátové zábery. Dôležitý je dynamický rozsah snímača, väčši umožňuje lepšie zachytávať vysoký dynamický rozsah scény. Veľkosť snímača v amatérskej fotografii nezohráva väčšiu úlohu. Naopak, fotoaparáty s menšími MFT a APS-C snímačmi sú, najmä pre začiatočníkov, vhodnejšie. Sú menšie, ľahšie, ľahšie sa s nimi dosahuje veľká hĺbka ostrosti. Profesionáli sa radi dobrovoľne potrápia s náročnejšími plno a stredoformátovými fotoaparátmi s vysokým rozlíšením. Prinášajú najvyššiu obrazovú kvalitu ale za cenu nutnosti perfektne ovládať techniku a mať tie najlepšie objektívy.
Krajinárska fotografia nie je len doménou zrkadloviek a bezzrkadloviek. Je to aj žáner, kde sa uplatnia kompakty a ultrazoomy s 1“ snímačom a kvalitné fotomobily.
Nikon Z5 + Nikkor Z 24-200mm, amatérska plnoformátová bezzrkadlovka s univerzálnym travelzoomom.
V krajinárskej fotografii sa uplatní široká škála objektívov, od superširokouhlých až po supertele. Praktickejšie sú transfokátory (zoomy), umožňujúce plynule meniť uhol záberu a priblíženie. Je to dôležité pre presnú kompozíciu. Len zriedka využijete objektívy s vysokou svetelnosťou. Postačujú kompaktnejšie a ľahšie objektívy. Z tých profesionálnych sú to modely s konštantnou svetelnosťou F4. Ak chcete chodiť na ľahko, zvoľte univerzálny travelzoom s ekvivalentom rozsahu cca 24-200 mm.
Z množstva filtrov sa v digitálnej fotografii používa len pár. Mnohé sú nahradené flexibilnejším postprocesingom.
UV - dnes už slúži len ako ochranný filter
Polarizačný (C-PL) - pomáha eliminovať odlesky a tým zvýrazňuje farby, nielen zosilní modrú farbu oblohy ale aj farbu zelene. Eliminuje aj odrazy na vodnej hladine. Je to asi najužitočnejší krajinársky filter.
Silný ND (neutral density) - umožňuje predĺžiť expozičný čas a tým zvýrazniť pohyb. V krajinárskej fotografii je to pohyb vody, mrakov, prípadne rastlín vo vetre. Odporúčam mať niekoľko rôzne silných filtrov. Bystrinku pekne rozmažete už jednou sekundou, na rieku, či mraky potrebujete niekoľko desiatok sekúnd.
Prechodový ND (neutral density grade) - pomáha vysporiadať sa s veľkým kontrastom jasov oblohy a zeme. Niektorí krajinkári naň nedajú dopustiť, iní dávajú prednosť použitiu techniky HDR.
Ak máte fotoaparát, alebo objektív s účinnou stabilizáciou obrazu, možno sa bez statívu zaobídete. Statív je ale stávka na istotu. Umožní vám naviac fotografovať nočné zábery, alebo zábery s dlhou expozíciou, pri ktorých sa používajú silné ND filtre. Statív je dôležitý aj pri fotografovaní technikou HDR a odporúča sa aj pri skladanej panoráme.
Odporúčam ľahký, ale pevný turistický statív. Dostatočne vysoký, ale skladný. AK vá to rozpočet dovolí, voľte model s nohami z karbónových vlákien. Že je ľahší o pár stoviek gramov, oproti hliníkovému, oceníte už po pár kilometroch.
Sirui Traveler 7C, ľahký turistický statív s nohami z karbónových vlákien.
Uhol záberu a perspektívu ovplyvňuje výber fotoaparátu (veľkosť snímača) a objektívu. Na perspektívu vplýva aj to v akej vzdialenosti sme od fotografovaného pobjektu.
Pri fotografovaní širokouhlým objektívom vieme zachytiť široký uhol záberu so zvýraznenou, niekedy až dramatickou perspektívou. Ľahšie sa dosahuje väčšia hĺbka ostrosti. Širokouhlé objektívy sú vhodné na zachytenie celkových záberov krajiny. Aby boli zábery kompozične zaujímavé, umiestnite do popredia zaujímavý objekt. Napríklad skalu, kvety, vyvrátený strom… Používajte veľkú hĺbku ostrosti, nastavte vyššie clonové číslo. Nepreháňajte to ale, aby nedošlo k difrakcii, ktorá sa prejaví poklesom ostrosti.
Superširokouhlý objektív (20 mm) zaberie veľkú časť scény.
Popredie vyplňte niečim zaujímavým.
Teleobjektívy majú úzky uhol záberu a veľké priblíženie. Splošťujú perspektívu, objekty od seba vzdialené sa javia bližšie ako v skutočnosti. Priblíženie teleobjektívov využijete pri fotografovaní detailov krajiny, ktoré sú často zaujímavejšie, ako celkové zábery.
Krátky teleobjektív (120 mm). Tento záber urobíte z jediného miesta a tak potrebujete objektív, ktorým si Il Belvedere priblížite.
330 mm teleobjektív priblíži aj vzdialenú časť krajiny.
Svetlo je základom fotografie. Krajinári najviac obľubujú rannú a večernú zlatú hodinku. Nízke teplé svetlo vytvára dlhé tiene a modeluje tak krajinu. Niektorí počas dňa ani nefotografujú. Nie vždy máte ten luxus, že môžete fotografovať počas zlatej hodinky. A dobré svetlo sa môže vyskytnúť aj počas dňa.
Nezabudnite využiť aj počasie. Skvelé svetlo býva napr. pred a po búrke.
Večerná zlatá hodinka. Nízke svetlo modeluje krajinu.
Aj počas dňa môžete urobiť pekný záber, ak máte atraktívny motív.
Dramatická búrková obloha.
Ranná hmla. Stojí za to si privstať.
Krajina sa mení nielen so svetlom, ale aj s ročnými obdobiami. Najobľúbenejšie sú Jar a Jeseň. Jar je krásne svieža, Jeseň prináša do krajiny fantastické farby. Môžete sa, počas roka, vraciať na obľúbené miesta a zachytávať premeny krajiny.
Môj obľúbený strom na Jar.
A na Jeseň.
Človek pretvára krajinu, niekdy ju rozvíja, niekdy bohužiaľ ničí. Niektoré zásahy môžu pôsobiť nejednoznačne. Pre jedného sú skôr pozitívne, pre iného negatívne. Aj tie negatívne ale môžu pôsobiť fotogenicky.
Vinohrady a políčka sú krásnym prvkom v krajine.
Názory na veterné elektrárne sa rôznia, ale nemožno im uprieť, že môžu byť aj fotogenické.
Hrady krajinu pekne oživujú.
Tu sa zhodneme, že ide o deštrukciu krajiny. Ale aj tá ma pre fotografa svoje čaro.
V krajinárskej fotografii musí byť kompozícia perfektná. Najpoužívanejšie kompozície sú: zlatý rez, tretinová, vysoký a nízky horizont, vodiace línie, uhlopriečna kompozícia a vyplnenie záberu. Nezabudnite, že môžete experimentovať aj s formátom záberu, čiže pomerom strán. Veľmi populárny je panoramatický formát, ktorý dá vyniknúť rozľahlosti krajiny.
Najbližšia veterná turbína je umiestnená do zlatého rezu.
Horizont je umiestnený na hornú tretinovú líniu.
Využitie zrkadlenia v symetrickej kompozícii.
Uhlopriečna kompozícia. „Gladiators way“ vedie z jedného roho do druhého.
Nízky horizont sa používa, keď je zaujímavejšia obloha.
Vysoký horizont sa používa vtedy, keď je zaujímavejšia krajina.
Vyplnenie záberu pomocou 200 mm teleobjektívu.
Vodiace línie vedú oko k hlavnému objektu.
Skladaná panoráma.
Odporúčané články:
Pozor na difrakciu objektívov!
Vyváženie bielej pre začiatočníkov
Kompozícia: Umiestnenie horizontu
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)