Efekt parciálnych farieb môže byť gýčovitý. Poznáte ho napr. z pohľadníc Londýna, kde sú červené dvojposchodové autobusy, alebo červené telefónne bunky na inak ČB zábere. Červená je výrazná (i výstražná) farba a priťahuje pozornosť. Technikou parciálnych farieb ju môžeme ešte zvýrazniť. Alebo aj inú farbu, napr. newyorské žlté taxíky. Tie tiež vyniknú v šedivých uliciach. A práve to je dôležité, mať výrazne sfarbený objekt, pokiaľ možno v čo najmenej sfarbenom prostredí. Potom stačí už len malá úprava a efekt parciálnych farieb máte hotový za pár sekúnd.
Foto: Pixabay.
Ja občas efekt parciálnych farieb použijem, ak vidím, že fotografovaná scéna má správny potenciál. Niektoré amatérske fotoaparáty majú efektový filter, ktorý urobí postprocesing za vás. Ja som na vhodnú scénu narazil v meste, počas dažďa. Mestské posedenie výrazne vynikalo na šedivom pozadí. Už pri fotografovaní som vedel, že fotografiu upravím. Ako na to, si ukážeme v programe Adobe Lightroom Classic, ale rovnaký postup môžete použiť v každom pokročilejšom editore.
Neupravená fotografia.
Najprv som jemne upravil expozíciu a gradáciu. Potom som v paneli HSL (Saturation) stiahol saturáciu všetkých farieb, okrem červenej, na nulu. Previedol som ich na odtiene šedej. Naopak, červenú som zvýraznil. V paneli Effects som pridal efekt vinetácie.
Na fotografii sú zvyšky plôch, ktoré nechcem mať farebné
Pretože aj v pozadí sa nachádzajú plochy obsahujúce červenú farbu, ostali na zábere a pôsobia rušivo. Ľahko sa ich zbavíme použitím štetca (K). Nastavíme ho na maximálnu účinnosť s ostrým okrajom. Jediným nastaveným parametrom je Saturation na -100. Štetcom prejdite cez plochy, ktoré chcete destaturovať. Dľežité je vypnúť Auto Mask. Zvyčajne sa vám nepodarí nežiadúco zafarbené plochy desaturovať na prvý krát. Môžete použiť štetec ešte raz, alebo jednoducho duplikovať masku.
Červeným je zobrazená maska vytvorená štetcom.
Duplikoval som prvú masku, čím sa efekt štetca zdvojnásobil a konečne desaturoval zvyšky farieb.
Hotová fotografia s efektom parciálnej červenej farby.
Tento príbeh fotografie bol hlavne o všímavosti k farbám na fotografovanej scéne. Zvyšok bola jednoduchá úprava. Skúste pozrieť archív, či v ňom nenájdete fotografie s potenciálom na úpravu s efektom parciálnych farieb.
Odporúčaný článok:
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)