Čoby olympijský víťaz diskom dohodil od Pro.Laiky, nachádza sa populárna Ganymedová fontána, stojaca priamo pred Slovenským národným divadlom. Ganymedovú fontánu som fotografoval stovky krát. Mám ju zo všetkých strán, celkovo aj v detailoch, v rôznej dennej, či ročnej dobe, pri rôznom svetle. Obzvlášť som si obľúbil sochu dievčaťa s rybou. Zo štyroch sôch mi príde najestetickejšia a dá sa najlepšie zakomponovať do zaujímavého záberu.
Denne fontánu odfotia stovky turistov, ako fotograf chcem mať zábery, aké oni nenafotia. Má lepšiu výbavu ako väčšina z nich, ale tá nie je zárukou vydarených záberov. Do procesu musíte vložiť niečo z fotografických receptov. Nebojte sa experimentovať. Nemáte čo stratiť, len získať. Aj keď sa vám zámer nevydarí, aspoň ste sa niečo naučili. Vyskúšal som tri rôzne spôsoby fotografovania.
Spoločným prvkom všetkých troch záberov je využitie protisvetla, ktoré krásne prežiari vodné kvapky. Keď ra vyskúšate fotografovať vodu po svetle i v protisvetle, nabudúce si vždy vyberiete protisvetlo. Slnko samozrejme muí byť v správnej polohe, na dobré svetlo si musíte počkať. U tejto fontány je najlepšie v podvečer.
U prvej fotografie je to stávka na wow efekt objektívu 85/1,4. Ten vie poskytnúť, pri otovorenej clone, krásny bokeh. Kvapky vody efektne rozostrí do krúžkov. Pri takomto svetle a vysokej svetelnosti sa čas pohybuje rádovo v tisícinách sekundy, voda je vtedy krásne zachytená do jednotlivých kvapiek.
Kvapky sa zachytil ako svetlé škvrny, ktoré vytvárajú na fotografii akúsi textúru.
Ja mám rád výzvu. Urobiť niečo naviac, ako ostatný fotografi. Napadlo mi, tečúcu vodu pohybovo rozostriť, ale bez toho, aby som stratil malú hĺbku ostrosti. Na to potrebujte silný ND filter, vďa ktorému môžete výrazne predĺžiť čas, ale nemusíte pricloniť objektív. Ja som použil filter ND1000, ten zníži množstvo svetla o 10 EV. Pre predstavu, z 1/4000 s. urobí 1/4 sekundy.
Mne vyšiel čas 1/6 sekundy, pri ktorom kvapky vody prejdu pomerne dlhú dráhu. Fotografoval som z ruky, spoliehajúc sa na stabilizáciu obrazu v mojom fotoaparáte. pre istotu som použil sériové snímanie, ktoré pri takomto čase, zvyšuje šancu na úspech. Ak chcete mať istotu, použite statív.
Pri čase 1/6 sekundy sa kvapky vody pretiahli so čiar. Vytvorili akýsi jemný závoj.
Pri tretej fotografii som odpustil od prvotného zámeru využiť malú hĺbku ostrosti. Analyzoval som fotografiu s ND filtrom a rozhodol som sa zachytiť vodu ako čiary, ale výraznejšie. To sa dalo jedine zväčšením hĺbky ostrosti. V takom prípade sa ale stane pozadie výraznejšie. Rušivo môžu pôsobiť turisti pohybujúci sa v pozadí. Výrazné svetlé čiary ich ale slušne prekryjú.
Musel som pricloniť až na f/16, aby som predĺžil čas na 1/25 sekundy. Opäť fotografované z ruky.
Fotografie som previedol do ČB. Zbavil,som sa tak farieb v pozadí, ktoré by mohli rušiť. Naviac tak lepšie vyniknú tvary, textúry, svetlo.
Nebudem vám prezrádzať, ktorá fotografia sa mi páči najviac. Kľudne nám napíšte do komentáru, ktorá sa najviac páči vám.
Ďalšie fotografie zo série:
Použitá technika: Sony A7R V, FE 85/1,4 GM, filter ND1000
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)