Pre kamaráta Tapetu (samozrejme prezývka), fotografujem automobily už niekoľko rokov. Má firmu na ich renováciu. A aj keď sám fotografuje, necháva ich fotografovanie na mňa. Ak existuje spojenie práce a zábavy, toto je to najväčšie. Milujem fotografovanie i automobily.
U každého automobilu sa snažíme nájsť zaujímave miesto/lokalitu, ktoré by s ním korešpondovalo. Fotografovali sme v starých i nových továrenských halách, leteckom hangáre, na motokárovej dráhe, v kameňolome, v uličkách Starého mesta… Terénny automobil patrí do terénu, alebo aspoň do lesa.
Vybrali sme sa do Malých Karpát. Nemohli sme si vyberať, kedy fotografovať. Bolo zamračené, ale aspoň nepršalo.
Samotné fotografovanie nie je nič ťažké. Na technike nezáleží. Najdôležitejšia je kompozícia a pozadie. Ak ste ešte automobil nefotografovali, urobte si prieskum. Skvelý je na to Pinterest. Odložte si zábery, na ktorých je automobil rovnakého typu v najlepších polohách, všímajte si aj ako sú natočené kolesá. Skúste odhadnúť, aký objektív bol použitý, konkrétne jeho uhol záberu.
Ja osobne preferujem univerzálny telezoom, je flexibilný a mám s ním dobrú kontrolu nad pozadím. Tentokrát som fotografoval so Sony A7R V a s objektívom Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Pre spestrenie série som fotografoval aj širokouhlým objektívom Sony FE 24mm F1.4 GM, ktorý poskytuje dramatickejšiu perspektívu.
Z hodinového fotografovania som vybral približne 80 záberov.
Profesionálne fotografovanie môže trvať niekoľko dní a rozpočet naň je veľký. Ale fotografovanie pre malú lokálnu firmu zvládnete za hodinku-dve. Nafotografujete sériu niekoľko desiatok fotografii, celkových záberov, detailov a pár umeleckejších.
Jedna z vybraných fotografii. RAW bez úprav.
Dodajte fotografiám štýl. Na obyčajné šedivé zábery nie je nikto zvedavý. Dnes frčia presety s výraznejšie ovplyvňujúce farby, kontrast a gradáciu. Ja som pre náš motív vybral preset pracujúci najmä so zelenou farbou. Samostatná aplikácia presetu nestačí. Musíte fotografie ďalej doupravovať. Ale preset urobí to najhlavnejšie, zmení farebnosť. Na farby výrazne vplýva aj vyváženie bielej, preto určite vyskúšajte jeho zmenu.
V Lightroome Classic som začal výberom presetu. Použil som preset “Newzealand”, ktorý je priamo od Adobe a je zdarma.
Po aplikovaní presetu som doladil expozíciu, vyváženie bielej, saturáciu farieb.
Už niekoľko mesiacov dokáže Lightroom automaticky vyselektovať objekty, pozadie, oblohu. To umožňuje individuálne upraviť zvlášť hlavný objekt a zvlášť pozadie. Tým medzi nimi môžete dosiahnuť kontrast.
Pomocou lokálnych úprav som stmavil cestu a zvýraznil textúru búdy.
Pri zamračenom počasí je svetlo mäkké, ale nekontrastné. Fotografiám môžete dodať hĺbku napodobnením oparu a difúzovaného svetla. Kontrast zvýšite aj lokálnymi úpravami jasu.
Pomocou kruhových prechodových filtrov som vytvoril efekt difúzovaného svetla. Dosiahol som to nastavením expozície do plusu, oteplením farieb pomocou WB a pridania oparu pomocou funkcie Dehaze.
Keď som upravil jednu fotografiu, zvyšné som s ňou synchronizoval. Tým všetky vybrané fotografie získali rovnaký vzhľad. Stačilo potom urobiť len pár individuálnych úprav. Nakoniec som vyretušoval ŠPZ a monogram M, to už ale v Photoshope, ktorý je na retušovanie vhodnejší. Vyretušoval som aj oznam prilepený na búde.
Finálna fotografia.
Programy využívajúce LUT tabuľky (Photoshop, Lightroom, Luminar NEO, atď.) dokážu farby posunúť do akéhokoľvek odtieňu.
Ukážka presetu používajúceho LUT tabuľku. Zo sviežej zelene tu máme zrazu jeseň.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)