Bodkou za tohtoročnou jeseňou bolo fotografovanie portrétov mojich troch veselých kamarátok: Janky, Stanky a Mari. Bolo to už tretie spoločné jesenné fotenie. Už ich poznáte z článkov o fotografovaní jarných a jesenných portrétov. Tentokrát si vymysleli, že budeme fotografovať v Prügerovej záhrade. Uplietli si na seba bič, pretože v črievičkách museli šliapať do kopca, len aby sme zistili, že to v tej záhrade nemá jesennú atmosféru. A tak sme pokračovali do neďalekého Horského parku. Ale ani tam to nebolo bohvieaké. Dámy boli unavené ešte skôr, ako sme urobili aspoň jednu fotografiu. Tak som na fotenie vybral prvé aspoň ako tak dobré miesto. Vedel som, že budem fotografovať portrétnym objektívom s malou hĺbkou ostrosti, kedy na prostredí až tak nezáleží. Svetlo bolo mizerné. Bežne fotografujem len pri prirodzenom svetle, alebo maximálne s LED-kou. Okrem fotoaparátu Sony A7R V s objektívom Sony FE 135/1,8 GM som zobral systémový blesk Godox V1, trigger Godox, ľahký statív pre svetla a moje obľúbené LED svetlo Zhiyun LED Fiveray M40. Aj keď mám veľký oktabox na zmäkčenie svetla, zobral som len difúzny dóm Godox. Keď nemám asistenta, softboxom a dáždnikom sa vyhýbam, kvôli vetru. Blesk som zobral preto, že som chcel vyskúšať niečo nové.
Začíname s fotografovaní, zatiaľ bez blesku. Janka pózuje, hoci ja si len nastavujem expozíciu.
Fotografoval som v režime M. Fotografoval som s plne otvorenou clonou, zapnuté zaostrovanie na oči. Najprv som, s vypnutým bleskom, nastavil expozíciu tak, aby som mal zábery podexponované o 1-1 1/2 EV. Potom som zapol blesk a manuálne nastavil jeho výkon, metódou pokus-omyl. Blesk som mal v režime High Speed synchronizácie. Ten je potrebný, ak je expozičný čas kratší ako X-Sync fotoaparátu. U väčšiny bezzrkadloviek je nutné použiť mechanickú uzávierku.
Začínam sa nastavením pomeru blesku a ambientného osvetlenia. Prirodzené svetlo chcem potlačiť a zvýrazniť svetlo blesku. Tým dostanem väčší kontrast.
Pomer svetla blesku a stávajúceho svetla je nastavený, začíname fotografovať naostro.
Ak sa nemení vzdialenosť medzi bleskom a fotografovaným subjektom, aj v plne manuálnom režime sa zaobídete bez nastavovania, hoci meníte svoju vzdialenosť od subjektu.
Neskôr som ešte k blesku pridal LED svetlo, ako kontru. Nemal som druhý statív a tak sa dámy postupne striedali v úlohe asistentky-osvetlovačky. Začínajúci fotografi si často myslia, že blesk slúži na to, aby sme mali svetlo tam, kde je ho málo. Stále to samozrejme platí. So svetelným objektívom, moderný fotoaparátom a odšumovaním pomocou AI, vás nedostatok svetla nemusí trápiť. Čoraz viac používame blesky, alebo trvalé svetla kvôli zlepšeniu kvality svetla. A to bol aj tento prípad.
Vedel som, že použijem blesk a tak som zvolil miesto v tieni. Na priamom svetle malý blesk len ťažko bojuje proti Slnku. V tieni je to oveľa ľahšie.
Na záberoch zo zákulisia vidno, že fotografovať s Jankou, Stankou a Mari je vždy zábava.
Užili sme si vesleé fotenie a tak trochu sme aj oslávili narodeniny Mari. Týmto jej ešte raz blahoželám.
Odporúčané články:
Ako fotografovať jesenný portrét
Príbeh fotografie: Zamrznutá Jeseň
Príbeh fotografie: Eurovea II.
Príbeh fotografie: Červené posedenie
Príbeh fotografie: Dramatické mraky nad Kamzíkom
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)