Šidielka (lat. Zygoptera) sú podrad hmyzieho radu vážky (Odonata). Na celom svete ich existuje 2 753 známych druhov. Na území Slovenska sa preukázateľne vyskytuje 20 druhov. Ja vážky, šidielka a iný hmyz fotografujem najčastejšie okolo Malého Dunaja vo Vrakuni.
Fotografoval som so Sony A7R V, FE 90/2,8 Macro G OSS, svietil som s bleskom Godox V1 na ktorom bol nasadený difúzny dóm AK-R22. Na fotoaparáte som nastavil program predvoľby clony A, zaostrovanie som nastavil AF-C, pomáha mi kompenzovať pohyb.
Exif:
Pri tomto zábere som zvolil pohľad zboku, aby som šidielko dostal do roviny hĺbky ostrosti. Použil som clonu f/8, aby som DOF zväčšil.
Neupravený záber.
V prvom kroku som fotografiu prehnal programom DXOPureRaw 4. Ten je známy pre svoje účinné odšumovanie pomocou strojového učenia. Fotka šidielka je fotená pri ISO 100 a preto je šum minimálny. DXOPureRaw 4 som využil pre jeho schopnosť lepšieho demozaikovania, výsledkom čoho sú ostrejšie fotografie a perfektne kompenzuje chyby objektívov. A pmocou odšumovania ešte viac vyhladí bokeh.
DXOPureRaw 4 kompenzuje chyby objektívov, lepším demozaikovaním fotografiu doostrí a odstráni šum. Výstup je vo formáte DNG, čo je vlastne RAW.
Vyvolanie RAW prebehlo tradične v Lightroome Classic. Kvôli kompozícii som fotografiu mierne orezal, aplikoval obrazový profil Modern 06, ktorý sa mi farebne najviac pozdával. Upravil som prekreslenie svetiel a tieňov a gradačnú krivku. Ubral som Clarity pre krajší bokeh, ale pridal Texture na zvýraznenie detailov šidielka.
Základné úpravy v Lightroome Classic.
V spodnej časti záberu bol rušivý tmavý fľak, tak som ho pomocou kruhového filtra zosvetlil.
Zosvetlenie spodnej časti fotografie pomocou kruhového filtra.
Pri bližšom skúmaní som objavil, že mám na snímači nečistoty. Na fotke takmer neboli vidieť, ale ich vyretušovanie patrí k tým krokom, ktoré privedú vaše fotografie bližšie k dokonalosti.
V spodnom páse zapnite Vizualize Spots, odhalíte aj ťažko viditeľné fľaky.
Na koniec som ešte musel v Photoshope vyretušovať chĺpky semien topoľov, na ktoré už retušovacie nástroje Lightroomu nestačia. Fotografiu som vyexportoval do formátu PSD (16-bit, profil ProPhoto RGB). Najprv som použil nástroj Spot Healing Brush, ktorým som chĺpky vyretušoval. Na hladkom pozadí ale boli vidieť stopy po retušovaní a tak som využil funkciu Generative Fill, pomocou strojového učenia vygenerovala hladšiu plochu.
Najprv som nahrubo vyretušoval chĺpky pomocou štetca Spot Healing Brush.
Vyčistenú plochu som homgenizoval pomocou funkcie Generative Fill.
Finálna fotografia. Nahral som ju v plnom rozlíšení.
Odporúčané články:
Príbeh fotografie: Bratislavské rožky
Príbeh fotografie: Jesenný portrét s bleskom
Príbeh fotografie: Zamrznutá Jeseň
Príbeh fotografie: Eurovea II.
Príbeh fotografie: Červené posedenie
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)