Keď si predstavíte fotografovanie v meste, bude to pravdepodobne širokouhlým objektívom. Je to prirodzené, chcete fotografovať architektúru, mestskú panorámu.Tak mesto fotografujú aj nefotografi, majitelia fototelefónov. Ťažšie, ale objavnejšie, je fotografovanie mesta teleobjektívom. S ním objavíte čaro detailov. Čím dlhší teleobjektív, tým nevšednejšie detaily. Tým ale aj náročnejšie vyhľadávanie motívov.
Najpoužívanejšie teleobjektívy majú ekvivalentnú ohniskovú dĺžku 200-300 mm. Tá pravá zábava ale nastáva s ešte výkonnejšími objektívmi ekvivalentu 400-600 mm. Ja občas použijem aj 1200 mm. V meste je praktickejší transfokátor (zoom) ako prime objektív.
Pri fotografovaní teleobjektívom, všeobecne, využívate priblíženie, stlačenú perspektívu a často aj malú hĺbku ostrosti. Fotografiu teleobjektívom spoznáte ľahko. Je tu ešte jedna vlastnosť teleobjektívov, ktorú môžete kreatívne využiť. S úzkym uhlom záberu a stlačenou perspektívou dokážete k sebe “priblížiť” aj veľmi vzdialené objekty.
Z diaľky môžete fotografovať detaily mesta. Celé bloky, budovy, či len architektonické detaily. Akoby ste sa na mesto pozerali cez ďalekohľad. Objavíte niečo, čo väčšina vôbec nevidí.
TV veža Kamzík vzdialená 6 km vzdušnou čiarou. Ekvivalent 1200 mm.
Panoráma dowtownu z hradieb. Ekvivalentná ohnisková sĺžka 206 mm.
Z hradieb Bratislavského hradu sa dá 262 mm urobiť takýto detailný záber hotelu Carlton.
Všimli ste si, že na streche Carltonu je takáto včela? Ekvivalent 1200 mm.
Teleobjektívy poskytujú stlačenú perspektívu. Vytvára kulisový efekt. Dokáže k sebe “pritiahnuť” objekty vzdialené od seba kilometre. Stlačenie perspektívy umožňuje vytvárať zaujímavé vzťahy medzi hlavným objektom a pozadím.
Slovenské národné múzeum na pozadí moderných budov vzdialených stovky metrov. Fotografované z mostu SNP 400 mm objektívom.
Sklad č. 7 je súčasťou Eurovea, s teleobjektívom ho dáte do vzťahu s Bratislavským hradom. Fotografované z mosta Apollo 385 mm ohniskom.
Sklad č. 7 z opačnej strany. Fotografované zo Starého mosta ekvivalentom 420 mm objektívu. Zaujímavý efekt stlačenej perspektívy je tu podporený nasvietením skladu.
Doteraz sme využívali stlačenú perspektívu vo vzťahu medzi hlavným objektom a pozadím. Využiť ale môžete aj popredie, napríklad pre komponovanie pomocou rámovania.
Ekvivalent 180 mm. Fotografované z diaľky, stromy v popredí vytvárajú efekt rámu.
Rovnaký recept s 200 mm objektívom.
Malú hĺbku ostrosti využijete pri fotografovaní bližších objektov. Použite otvorenú clonu. Zároveň ale sledujte aj pozadie, čím je ďalej, tým výraznejšie bude rozostrené.
Ohnisková dĺžka 200 mm, plne otovrená clona. Zjednodušenie pozadia jeho rozostrením, ale aj tým, že pri úzkom uhle záberu je toho v pozadí menej.
Pri fotografovaní vzdialených objektov, napríklad časti mestskej panorámy je hĺbka ostrosti prirodzene väčšia. Nemá zmysel sa tu snažiť o malú hĺbku ostrosti, preto nastavte strednú hodnotu clony. Zväčšíte hĺbku ostrosti a naviac bude kresba objektívu lepšia. S clonením to nepreháňajte, aby nedošlo k difrakcii.
235 mm ohnisko, kvôli väčšej hĺbke ostrosti som zaclonil objektív na f/13.
Poznámka: Pri fotografovaní na veľkú vzdialenosť musíte počítať s tým, že do hry vstupuje aj vzduch. Vzdušný opar a aj vlnenie vzduchu. Nie vždy to je na škodu, zvlnený vzduch môže dodať fotografii zaujímavý efekt podobný akvarelu.
Je až prekvapujúce, čo všetko môžete v meste teleobjektívom fotografovať. A to si dovolím, v tomto článku, vypustiť fotografovanie holubov, či kultúrnych a športových akcii. To sú žánre, kde teleobjektív použijete prirodzene.
Puritánski street fotografovia nech túto časť preskočia. Fotografovania street fotografie teleobjektívom je pre nich kacírstvo. Ja si myslím, že účel svätí prostriedky.
200 mm teleobjektív mi umožnil rýchlo zaregovať z diaľky a potlačiť pozadie.
Street portrét 200 mm objektívom.
Čakal som na iný záber, ale zbadal som dve mníšky v diaľke kráčajúce proti mne. Mal som nasadený ekvivalent 600 mm objektívu!
Celkové zábery architektúry nie sú problémom pre štandardný zoom. Známe budovy a pamiatky pozná každý. Bez ďalekohľadu, alebo teleobjektívu si ale málokto všíma detaily. To je príležitosť pre vás, zachytiť nevšedné detaily.
Detail strechy bratislavskej Reduty, ekvivalent 540 mm.
Strecha veže Michalskej brány, 203 mm.
Detail vojaka na Slavíne, ekvivalent 600 mm.
Niekedy nedokážete zachytiť celkový záber architektúry z blízka. Môžu vám zavadzať stromy, nemusí vám vyhovovať záber z podhľadu. Niekedy sa dá fotografovať aj pomerne z veľkej diaľky.
Zaujímavú budovu pri prístave som odfotografoval 200 mm teleobjektívom z druhej strany Dunaja.
Pri fotografovaní mesta si teleobjektívom môžete vybrať len niektoré, najzaujímavejšie časti. Alebo urobiť celkovú širokouhlú panorámu, ale teleobjektívom.
Skladaná panoráma zo 180 mm objektívu.
K mestu neodmysliteľne patrí aj doprava. V prípade Bratislavy je to aj riečna.
Teleobjektív opticky skráti most a vytvorí zaujímavý rytmus. Stačí ešte počkať na električku, ktorá sa stane najvýraznejším prvkom predpripravenej kompozície. 200 mm ohnisková dĺžka.
200 mm teleobjektív som s fotoaparátom položil až na zem a fotografoval z žabej perspektívy.
Jednoduchá kompozícia využívajúca vyplnenie záberu. Ekvivalent 1200 mm.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)