Street fotografia je žáner fotografie, ktorý sa zameriava na zachytenie každodenného života a okamihov v mestskom prostredí.
Zachytenie rozhodujúceho okamihu je dôležitejšie ako to, akým objektívom ste fotografovali.
Street fotografi vám povedia, že pravá streetka sa fotí širokouhlým objektívom, najčastejšie v rozsahu 24-35 mm. Tvrdia, že musíte mať tesný kontakt s fotografovaným subjektom, ísť na kožu atď. Áno tým je street fotografia charakteristická. Akosi ale zabúdajú, že fotografia je slobodná a môžete ju ponímať akokoľvek, ak na to máte dôvod. Že na portrét sú ideálne objektívy 85-135 mm? Ak mám na to dôvod odfotím portrét rybím okom, alebo 200 mm teleobjektívom. Dôležitý je výsledok! A tým je fotografia. Buď je dobrá, alebo zlá. Street fotografiu tak môžete slobodne fotografovať akokoľvek chcete. Dôležitý je výsledok, nie čím ste ho dosiahli. Veď to tento žáner obohacuje a rozširuje.
Prečo fotografovať street fotografiu teleobjektívom? Kvôli jeho vlastnostiam, ktoré vám umožnia fotografovať určitým spôsobom a vplývajú na vizuálnu stránku fotografii.
V tradičnej street fotografii sa používajú širokouhlé ohniská. Fotograf tak musí byť blízko fotografovaného subjektu. To dodáva dramatickosť a napätie. Vzťahujúce to diváka priamo do deja. Širokouhlý objektív naviac poskytuje väčšiu hĺbku ostrosti a zachycuje pomerne veľkú časť fotografovanej scény. Pozrime sa na to, ako to zmení ak si vyberieme teleobjektív, či už krátky okolo 85 mm až po superteleobjektív s ohniskovou dĺžkou aj viac ako 600 mm.
Street fotografia ekvivalentom 600 mm superteleobjektívu.
Pri fotografovaní väčšinou využijete viacero vlastnosti teleobjektívov zároveň.
Vďaka väčšiemu priblíženiu môžeme fotografovať z diaľky. Dovoľuje to fotografovi uvoľniť sa, sledovať, čo sa deje na celej scéne. Vyhliadať si jednotlive scénky života v uliciach. Hľadať námety a kompozície môže byť ťažšie, pretože sa odohrávajú pomerne ďaleko. Na druhú stranu, vďaka priblíženiu, môže fotograf zachytiť vzdialené deje, ktoré by širokouhlým objektívom nedokázal, pretože by sa nedokázal dostatočne rýchlo premiestniť.
Ekvivalent takmer 300 mm. Z niekoľkých desiatok metrov som zbadal túto zaujímavú kompozíciu.
1200 mm superteleobjektív priblížil týchto robotníkov pracujúcich na streche galérie.
200 mm ohnisko mi pomohlo pri fotografovaní z hradieb. Vyčkal som tu na prevý okamih s už predpripravenou kompozíciou.
Širokouhlé objektívy perspektívu zvýrazňujú, teleobjektívy ju potláčajú, hovoríme o plochej perspektíve. Tá samá o sebe ukľudňuje kompozíciu. Tie každý street záber musí byť dramatický. Stlačením perspektívy vie fotograf dáť do vzťahu aj od seba pomerne vzdialené prvky. Pritiahnuť pozadie k fotografovanému objektu v popredí.
105 mm krátky teleobjektív „pritiahol“ vežu v pozadí bližšie k fotografovanému subjektu.
300 mm objektív takto stlačil perspektívu Starého mosta.
200 mm objektív „pritiahol“ muža v pozadí k soche v popredí.
Teleobjektívom vieme ľahšie dosiahnuť malú hĺbku ostrosti. Tá fotografovi pomáha zamerať pozornosť na hlavný objekt, v našom prípade subjekt. Samozrejme to potláča prostredie. Preto s ňou musí fotograf narábať opatrne a nastavením clonového čísla ovplyvniť DOF a tým aj to, ako zreteľné má byť prostredie na fotografii. Či len jemne dotvára atmosféru záberu, alebo má byť výraznejšie, pretože je dôležitým prvkom záberu.
123 mm objektív so svetelnosťou F2,8 umožnil rozostriť pozadie, aby vynikli pani kŕmiace čajky.
Užší uhol záberu 135 mm objektívu umožnil urobiť výrez z fotografovanej scény. Záber tak dostal čistejšiu kompozíciu, ktorej pomohla aj malá DOF.
Aj tu pomohol svetelný 135 mm objektív zjednodušiť scénu.
Vlastnosti teleobjektívov vplývajú výrazne na kompozíciu. Fotograf môže kompozíciu zjednodušiť a zbaviť sa rušivých prvkov. Zjednodušenie je jedným z najužitočnejších kompozičných pravidiel. To sme si ukázali vyššie, ale sú tu aj iné možnosti využitia.
Vďaka úzkemu uhlu záberu sa ľahšie kontroluje pozadie. Stačí mala zmena uhla snímania a pozadie sa výrazne zmení. Fotograf to môže využívať pri vytváraní vzťahu medzi subjektom a pozadím. Môže si pripraviť kompozíciu, zarámovať scénu a vyčkať, kým subjekt/subjekty vojdú do záberu a v pravý čas stlačiť spúšť. Architektonické prvky v pozadí môžu tvoriť prirodzené rámovanie.
135 mm objektív umožnil lepšie kontrolovať pozadie. To je v tomto prípade dôležitým prvkom záberu. Zároveň tu dobre funguje upokojujúci efekt stlačenej perspektívy.
150 mm objektív. Pripravil som si kompozíciu záberu s jasne daným pozadím a vyčkal, kým niekto nevstúpi do záberu a neocitne sa presne tam, kde chcem.
Využitie teleobjektívu môže spestriť žáner street fotografie. Pre ňu stále zostane charakteristické využitie širokouhlých objektívov, snímanie z blízkosti, dramatická perspektíva. Bolo by ale škoda, nevyužiť kreatívne vlastnosti telobjektívov, aspoň občas.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Street fotografia s teleobjektívom (2)
Technika pre svadobného fotografa I. (1)
Bratislavský hrad v HDR (6)
Vyhodnotenie 1. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)