Zlatá hodina (známa tiež ako magická hodina) v fotografii označuje krátky časový úsek po východe alebo pred západom slnka, kedy je slnko nízko na obzore a jeho svetlo má teplejšie odtiene a je mäkšie ako počas dňa. Zlatá hodina je ideálnym časom pre fotografovanie portrétov, krajín, architektúry a iných motívov, ktoré využívajú jej špecifické svetlo.
Pozrime sa na to, čo a ako fotografovať. Využime koniec dňa, až po západ slnka, kým nenastane modrá hodinka.
Ak zadáte do internetového vyhľadávača “východ slnka/západ slnka”, viete presný čas a môžete sa v predstihu pripraviť. Stačí na lokalitu prísť pár desiatok minút vopred. Ak častejšie fotografujete počas zlatej hodinky, odporúčam nainštalovať si špeciálnu aplikáciu, alebo navštíviť webovú stránku.
S Photo Emphemeris naplánujete nielen kedy fotografovať, ale aj z akého miesta.
Môžete použiť fotografické aplikácie, ktoré poskytujú informácie o čase zlatej hodiny, ako napríklad aplikáciu Golden Hour od spoločnosti Mylio, alebo Photo Ephemeris. Existujú aj webové stránky, ktoré vám poskytnú presné informácie o zlatej hodine v závislosti na vašej polohe a dátume, ako napríklad golden-hour.com. Niektoré aplikácie sú zdarma, iné platené.
Aplikácia Golden Hour One vám pomôže aj s predpoveďou počasia.
Informácie o čase zlatej hodinky musíte doplniť predpoveďou počasia. Niekedy sa oplatí vyraziť do terénu aj keď predpoveď počasia nie je priaznivá. Môže sa stať, že sa znenazdania pretrhnú mraky, vykukne slniečko a osvieti krajinu neuveriteľným svetlom.
Ranná zlatá hodina je jedinečný a nádherný moment v každom dni. Je to čas krásy a pokoja, kedy slnko vychádza a obloha sa zafarbí do nádherných odtieňov oranžovej a ružovej farby. Je to chvíľa, keď sa svet zdá byť pokojnejší a tichší, a všetko okolo sa mierne zahaľuje do jemného svetla. Ranná zlatá hodina býva väčšinou menej farebná ako tá večerná. Aj keď fotografi viac využívajú večernú zlatú hodinku, stojí si za to privstať. Záberov rannej zlatej hodinky je menej a preto sú vzácnejšie.
Žlté slnko prežiarilo ranný opar.
Za zlatým svetlom sa vyplatí ísť aj do lesa.
Ráno sú vážky stuhnuté zimou a ľahko sa fotia. Ako bonus krásne protisvetlo.
Jedným z najkrajších momentov večernej zlatej hodiny je západ slnka. Tento okamih je plný nádherných farieb, ktoré sa odrážajú na oblohe. Nie je nič krajšie, ako ukončiť deň tým, že si vychutnáte posledné minúty hrejivého slnečného svetla.
Zlatá hodinka neodmysliteľne patrí k dovolenkám a cestovaniu.
Oplatí sa zastať a vychutnávať si západ slnka, samozrejme s fotoaparátom v ruke.
Ostré nízke svetlo vytvára výrazný kontrast. V krajinárskej fotografii výrazne modeluje tvár krajiny. Vytvára dlhé tiene.
Nízke ostré svetlo modeluje krajinu.
Dlhé tiene a vysoký kontrast medzi svetlom a tieňom.
Vzdušný opar zmäkčuje svetlo a pomáha vytvárať priestorovejší efekt. Popredie je zreteľné a ďalej sa detaily vytrácajú. Niekedy sa môžete stretnúť s nízkou rannou hmlou, z ktorej vyčnievajú časti krajiny alebo mesta.
Opar potláča výrazné tiene a vytvára priestorovejší atmosferický efekt.
Ranné slnko vo vinohrade ponorenom do nízkej hmly.
Všeobecne bočné svetlo modeluje pomocou svetla a tieňov 3D priestor. Platí to pri fotografovaní krajiny, ale aj pri portréte.
Výrazné bočné svetlo modeluje tvár tohto priaznivca histórie. Tvrdý kontrast vyrovnáva svetlo odrazené od okna.
Nebojte sa fotografovať v protisvetle, najmä počas zlatej hodinky. Protisvetlo prežiaruje záber a vytvára svetlé línie okolo objektov.
Protisvetlo prežiari polopriesvitné materiály.
Svetlo a voda. Krátky čas 1/18000 s. zmrazil kvapky vody.
Zadné svetlo vytvorilo obrys (rim light). Pekný je ej efekt prežiarenia.
Rastliny milujú fotografovanie v protisvetle.
V protisvetle môžete vytvoriť efekt siluety. Potrebujete svetlé pozadie pred ktorým bude neosvetlený objekt. Expozícia musí byť nastavená na pozadie.
Hľadajte zaujímavé siluety.
Takýto záber vyžaduje precizne načasovanie.
Vďaka oparu siluety veterných turbín postupne blednú.
Efekt siluety môžete využiť aj pri fotografovaní hmyzu.
Pri prechode svetla cez prekážky vzniká efekt bodového nasvietenia. Naučte sa hľadať, kam svetlo dopadá a fotografovanú osobu umiestnite tam. U bodového svetla musíte expozíciu prispôsobiť najsvetlejšej časti scény, inak bude preexponovaná.
Svetlo prechádzajúce kanálmi Benátok. Zlatisté svetlo kontrastuje so studenšími tieňmi.
Ak budete mať šťastie a viete hľadať, nepotrebujete blesk na vytvorenie takéhoto efektu nasvietenia. Svetlo prechádza pomedzi budovy.
Hľadajte svetlo prechádzajúce korunami stromov.
Tesne pred západom slnka sú tiene najdlhšie a kontrast svetla a tieňov najväčší.
Posledné lúče slnečného svetla sú nádherne oranžové. Most vo Florencii výrazne kontrastuje s tmavomodrou oblohou v pozadí, kde sa už pomaly blíži tma.
Cez deň tieto sochy na fontáne nafotia tisíce turistov. Tento motív bežne nájdete aj na mojích fotografiách. Svetlo robí tento záber výnimočným.
Posledné lúče slnka prechádzajúce zábradlím vytvorili zaujímavý “gobo” efekt na pozadí.
Pre fotografov po zlatej hodinke nasleduje krátka prestávka, 15 až 20 minút. A potom začína modrá hodinka. Niekedy je ale prechod medzi zlatou a modrou hodinkou pozvoľný a neexistuje presná hranica medzi týmito dvomi časťami dňa.
Slnko zapadlo. Oranžová obloha sa ešte chvíľku bude odrážať na oknách budov, za pár minút už bude modrá.
Keď sa začne expozične prejavovať umelé osvetlenie, zlatá hodinka končí.
Zlatá hodinka v plnej paráde. Čas 17:30.
18:25. Nastúpila modrá hodinka.
Pre úspešné zachytenie atmosféry zlatej hodinky je nutné ovládnuť expozíciu a vyváženie bielej. Nemám univerzálnu radu, ako správne nastaviť expozíciu pri tak rozdielnych svetelných podmienkach, s ktorými sa môžete stretnúť. Ak máte obavy, využite funkciu expozičného bracketingu a urobte niekoľko záberov s rôznou expozíciou.
Práve počas zlatej hodinky je dôležité správne vyváženie bielej. Zámerne nepoužívam slovíčko presné. WB využívame kreatívne, aby sme podporili svetelnú a farebnú atmosféru. Viac sa dočítate v našom článku “Vyváženie bielej pre začiatočníkov”.
Vyváženie bielej nastavené na automatiku. Fotoaparát potlačil teplú oranžovú farbu a snaží sa neutrálne podanie farieb.
Manuálne nastavenie bielej dá vyniknúť hrejivej atmosfére západu slnka.
Prešli sme si magickú zlatú hodinku, ktorá neskôr prerastie do modrej hodinky. A tej sa budeme venovať v pokračovaní.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)