V predchádzajúcej časti seriálu o svetle ste sa dozvedeli, že svetlo je tvorené vlnením a rôzne vlnové dĺžky majú rôznu farbu. Pri fotografovaní využívame rôzne zdroje svetla, ktoré majú rôznu farbu svetla a rôzny charakter. Charakteru sa budeme venovať v pokračovaní, teraz sa zameriame na farbu/teplotu svetla a ako ovplyvňuje farby na fotografiách.
Teplota svetla je kľúčový koncept vo fotografii a osvetlení, ktorý sa týka farby svetla vyžarovaného rôznymi zdrojmi. Meria sa v Kelvinoch (K) a ovplyvňuje, ako farby vyzerajú na fotografiách. Nižšie hodnoty (napr. 2000K) predstavujú teplejšie svetlo, zatiaľ čo vyššie hodnoty (napr. 6000K a viac) predstavujú chladnejšie svetlo.
Teplota svetla sa vzťahuje na farbu svetla, ktorú vyžaruje zdroj svetla. Rôzne teploty svetla môžu mať rôzne farebné tóny, od teplých žltých a oranžových odtieňov po studené modré, či zelené.
Z psychologického hľadiska rozdeľujeme svetlo na teplé, neutrálne a studené. Čo kreatívne využívame vo fotografii. Tieto teploty svetla ovplyvňujú, ako farby vyzerajú na fotografiách, a preto je dôležité správne nastaviť vyváženie bielej v závislosti od zdroja svetla, ktorý používate.
Teplota rôznych zdrojov svetla:
Kelvinova škála teploty svetla.
Za základ sa považuje denné slnečné svetlo, ktoré obsahuje širokú škálu vlnových dĺžok a toto svetlo považujeme za neutrálne. Za neutrálne svetlo považujeme aj svetlo bleskov, alebo aj fotografických LED svetiel. Neutrálne svetlo je dôležité pre presnú reprodukciu farieb! Neutrálna biela vo fotografii sa týka farby svetla, ktorá je považovaná za „neutrálnu“ a neovplyvňuje farby objektov, ktoré osvetľuje. V praxi to znamená, že neutrálna biela svetlo reprodukuje farby tak, ako sú v skutočnosti, bez toho, aby pridávalo alebo odoberalo akékoľvek farebné tóny.
Neutrálne denné svetlo.
Za neutrálne považujeme aj svetlo blesku.
Aj neutrálne svetlo môže nabrať teplý, alebo studený charakter, napríklad pri prechode nejakým materiálom, alebo pri odraze od farebnej plochy.
Svetlo prechádzajúce zelenou korunou stromu sfarbilo fotografovaný objekt do zelena (vpravo). Vľavo po vyvážení bielej v počítači.
Zdroje svetla ale môžu mať rôznu farbu, ktorá potom ovplyvni reprodukciu snímaných farieb. Napríklad žiarovkové svetlo je oranžové, žiarivkové zelené a niektoré LED svetlá môžu mať akúkoľvek farbu. Aj keď o slnečnom svetle hovoríme ako o neutrálnom, aj jeho farba sa mení, napríklad pri prechode atmosférou ráno a večer, alebo pri prechode mrakmi. Ďalej aj pri jeho odraze, či v tieni.
U niektorých zdrojov umelého svetla vieme ovplyvniť farbu pomocou filtrov, najčastejšie u bleskov a trvalých svetiel, pomocou gélových, alebo sklenených filtrov.
Teplé svetlo halogénových žiaroviek.
Studené svetlo výbojok.
Studené svetlo počas zamračeného dňa.
Teplé svetlo rannej zlatej hodinky.
Teplé svetlo ohňa.
Mix viacerých zdrojov svetla vytvára farebný kontrast.
Použité dva blesky, ktoré majú neutrálnu farbu. Na jeden bol nasadený oranžový filter a spolu s posunom WB sa dosiahol tento kontrast medzi teplou a studenou farbou.
Poznámka: Pri fotografovaní na film volí fotograf film podľa toho, pri akom svetle pracuje. Ak nie je film vhodný pre fotografovanie pri konkrétnom zdroji svetla, musí fotograf použiť tzv. korekčné filtre. Tie menia teplotu svetla. V digitálnej fotografii miesto toho používame vyváženie bielej.
Pri fotografovaní je dôležité vedieť, aký zdroj svetla používate, a prispôsobiť nastavenia fotoaparátu tak, aby ste dosiahli čo najpresnejšiu reprodukciu farieb, alebo naopak posunuli farby žiadaným smerom. Základom pre ovládnutie využitia farby svetla je naučiť sa pracovať s vyvážením bielej.
Nie je dôležité vedieť, koľko Kelvinov má ten ktorý zdroj svetla. Ale to, či je teplý, neutrálny, alebo studený.
Vyváženie bielej vo fotografii je proces, ktorý zabezpečuje, aby farby na fotografiách vyzerali prirodzene a presne. Cieľom vyváženia bielej je eliminovať farebné odtiene, ktoré môžu byť spôsobené rôznymi zdrojmi svetla, a zabezpečiť, aby biela farba na fotografii vyzerala skutočne bielo.
Vpravo nesprávne vyváženie bielej, zdroj svetla poskytoval studené svetlo. Vpravo správne vyváženie bielej s vernými farbami.
Väčšina digitálnych fotoaparátov umožňuje nastaviť vyváženie bielej manuálne alebo automaticky. Môžete si vybrať z prednastavených režimov (napr. slnečno, zamračené, žiarovka atď.), alebo nastaviť vyváženie bielej na základe konkrétneho zdroja svetla.
Vyváženie bielej ale môžeme využívať kreatívne, na zámerné posunutie farieb, ich oteplenie, alebo ochladenie.
Zámerne ponechané teplé farby podporujú hrejivý pocit, ktorý vyvolá dúšok whisky.
V nočnej fotografii využívame WB kreatívne, cieľom nie je dostať verné, ale ľúbivé farby.
Automatické vyváženie bielej funguje v mnohých prípadoch dobre a uľahčuje nám fotografovanie, ako rôzne ďalšie automatické a poloautomatické režimy. Môže ale spôsobovať neželaný posun farieb, alebo nefungovať tak presne ako chceme. Pri sérii záberov nemusia byť výsledky AWB konzistentné. Každý záber môže mať mierne odlišné vyváženie bielej.
Prednastavené vyváženie bielej umožňuje snímať sériu s konzistentným vyvážením bielej. Ak je vonku krásne slnečno, budú mať všetky fotografie rovnaké vyváženie bielej, presne na stupeň Kelvina.
Manuálne vyváženie bielej slúži na presné vyváženie bielej, presne podľa teploty zdroja svetla. Aj keď u niektorých zdrojov svetla predpokladáme určitú presnú teplotu, nemusí tomu tak byť. Napríklad lacnejšie štúdiové blesky nemusia mať neutrálne svetlo.
Odporúčané články:
Svetlo vo fotografii I. - zdroje svetla
Vyváženie bielej pre začiatočníkov
Kalibrácia fotoaparátu pomocou ColorChecker Passport Photo 2
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (1)
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)