Majstri bojových umení neustále opakujú jednotlivé prvky, cibria ich k dokonalosti. Sám som strávil roky cvičením bojových umení. Rovnako by precíznosť mali trénovať aj fotografi. Tisíckrát opakovať jeden motív, až sa priblíž k dokonalosti. Technicky, kompozične, kreatívne. Naučíte sa oveľa viac, ako technicky a kompozične správne odfotografovať objekt na ktorom trénujete. Ukážeme si to na objekte, ktorý väčšina z vás pozná. Statický objekt, ktorý vždy nájdete na rovnakom mieste. Odfotil som ho stovky krát. Rád vám ho nesebecky požičiam.
Tuctový záber, aký denne nafotia stovky turistov. Krásnu fontánu a jej detaily si ani nevšimnete.
Medzi najznámejší objekty Starého mesta patrí Ganymedová fontána pred Slovenským národným divadlom, na skok od Pro.Laiky. O nej som hovoril na začiatku. V archíve mám stovky záberov, niektoré z nich nájdete pod článkom v galérii. Fontánu fotografujem roky, prakticky vždy keď som v Starom meste a testujem nejaký fotoaparát alebo objektív. Myslel som si, že ju dokonale poznám. A i tak som pred pár týždňami objavil nové možnosti, ako ju nafotiť. A zo skúseností viem, že ma ešte neraz prekvapí a že ma len tak ľahko neomrzí.
To, čo sa naučíte na jednom motíve, viete uplatniť u akéhokoľvek podobného motívu. Celkovo je to cesta k tomu, ako sa rýchlejšie zdokonaliť.
Dávnejšie som vám ukázal jeden zo spôsobov, ako pristupujem k fotografovaniu tohto objektu, dnes si jeho fotografovanie preberieme komplexnejšie. Čo môžete od opakovaného fotografovania očakávať?
Každým opakovaním budete vedieť lepšie zaostrovať a nastavovať expozíciu. Postupne budete vedieť ako stabilnejšie držať fotoaparát, ako ho lepšie ovládať, či kedy použiť statív, alebo filtre. Z technickej časti tvorby fotografie sa stane rutina. Rutina je super, vďaka nej sa môžete viac sústrediť na kompozíciu a kreativitu.
Využite techniku, správne zaostrite, nastavte expozíciu a vyváženie bielej. Ak potrebujete, použite statív.
Čím dlhšie budete fotografovať, tým viac si budete všímať detaily. Fotografovaním detailov zjednodušujete kompozíciu a to je jedn z najefektnejších spôsobov, ako urobiť vaše fotografie pozerateľné a zaujímavé.
Jednoduchý záber proti oblohe. Vďaka dlhšiemu ohnisku si vychutnáte umelecký detail sochy Viktora Tilgnera.
Naučiť sa základné kompozičné pravidlá nie je až tak ťažké. Od prvého momentu, kedy ich začnete aplikovať, sa stanú vaše fotografie atraktívnejšie. Ale to ste len na začiatku. Až dlhotrvajúcou praxou sa vaše kompozície stanú na milimetre presné. A to sa najlepšie trénuje na statickom objekte, ktorý môžete fotografovať koľkokrát chcete. Je až neuveriteľné, koľko kompozícii dokážete objaviť u jediného objektu.
Presná symetrická kompozícia.
Náznak rámovania oblúkom v pozadí.
Začínajúci fotografi sa sústredia na hlavný objekt a zabúdajú sledovať pozadie. To na fotografiách môže pôsobiť rušivo, dokonca aj keď ho rozostríte. Môže to byť len náznak niečoho rušivého. Svetlej škvrny, výraznej farby, rozostrená silueta človeka. Oko diváka, ktoré sa nemusí sústrediť tak, ako oko fotografa, si to všimne.
Vhodným výberom uhla záberu a použitím malej hĺbky ostrosti som ako pozadie využil vianočný stromček.
Tu bolo dôležité, aby som sochu “umiestnil” na svetlú plochu.
Máte perfektý fotoaparát a rovnako skvelý objektív, ovládate techniku i kompozíciu? Máte pocit, že fotografujete dobre? Pozrite sa na svoje fotografie, či je na nich zaujímavé svetlo. Bez neho sú to len cvaky, hoci kompozične i technicky dokonalé. Pochopíte to, až porovnáte dve rovnaké fotografie, jednu s “obyčajným” svetlom a druhú s kvalitným. Pod kvalitou nerozumejte množstvo svetla, ale jeho vplyv na estetiku záberu.
Protisvetlo pekne prežiarilo vodné kvapky.
Nízke zimné slnko.
Ani priame tvrdé, alebo naopak ploché svetlo, nemusia byť nutne zlé.
Tým, že sa budete vraciať na rovnaké miesto, si začnete všímať, čo sa vôkol neho deje a mení. Zmeny svetla počas dňa, zmena atmosféry počas rôznych ročných období, alebo za rôzneho počasia. Môže sa stať aj niešo výnimočného, napríklad zmena osvetlenia fontány, jej rekonštrukcia atď.
Takýto záber sa už asi nebude dať zopakovať. Vznikol počas podujatia “Biela noc”.
Postupom času, ako sa budete zlepšovať a lepšie poznáte váš objekt, začnete byť kreatívnejší. Ak sa neuspokojíte s tým, čo už máte a nezaspíte na vavrínoch. Čo by to mohlo byť u našej fontány? Napríklad, že budete fotografovať v noci, ak ste fotografovali doteraz len cez deň. Alebo na výrazné rozmazenie vody použijete silný ND filter. V Noci môžete použiť techniku maľovania svetlom.
Veľmi krátky, alebo dlhý čas? Oboje je kreatívne.
Pre lepšiu expozíciu pri nočných záberoch môžete použiť techniku HDR.
Spracovanie fotografie patrí k procesu tvorby fotografie. Môže pozdvihnúť váš zámer. Doplniť vašu snahu o kompozíciu a prácu so svetlom. Je to posledný článok vzniku fotografie, ten ktorý zavŕši vaše snaženie a v ktorom sa môžete tiež neustále zlepšovať.
Postprocesingom môžete z tuctového záberu urobiť oveľa zaujímavejší. A nemusí to trvať viac ako 10 sekúnd.
Ak sa vám podaril kompozične i technicky kvalitný záber, ešte to neznamená, že ste urobili najlepšiu možnú fotografiu daného motívu. Dokonalý záber neurobíte nikdy. Len sa k nemu budete približovať.
Do každého záberu budete vkladať všetko, čo ste sa doteraz naučili, všetky vaše skúsenosti. A ak si niekedy pomyslíte, že ste konečne urobili dokonalý záber, budúcnosť vás vždy presvedčí, že sa to dá ešte lepšie. A nemusí to byť tým, že by ste neurobilií všetko pre ten dokonalý záber. Jednoducho sa stane niečo výnimočné, s čim nikdy dopredu nemôžete kalkulovať.
Odporúčané články:
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)