Bezzrkadlová konštrukcia CSC fotoaparátov dovoľuje implementovať do nich zaujímavé funkcie, ktoré dávajú fotografom nové možnosti, alebo im uľahčujú fotografovanie technicky ťažkých žánrov. Profitujú z nich amatéri i skúsení fotografi. Nie všetky ale nájdete vo všetkých fotoaparátoch. Niektoré sú dokonca špecialitou len jednej značky.
Živý náhľad majú aj zrkadlovky, stalo sa to ich štandardnou funkciou. Ale len na zadnom displeji, hľadáčik je optický. Po väčšinou preto užívatelia využívajú optický hľadáčik, v ktorom nikdy neuvidia prednosti hľadáčikov elektronických. U bezzrkadloviek je živý náhľad natívnym spôsobom zobrazovania toho, čo fotografujete, v hľadáčiku i na displeji.
Pri prechode so zrkadlovky si väčšina rýchle uvedomí, aké má LV výhody. Obraz vidíte dobre, aj keď fotografujete takmer potme. Simuluje sa vplyv obrazového profilu, vyváženia bielej a nastavenia expozície. Takže ešte pred stlačením spúšte vidíte, ako bude fotografia vyzerať. Rýchlo môžete korigovať nastavené parametre, bez toho, aby ste oddialili oko od hľadáčika. Práca s živým náhľadom je rýchlejšia a intuitívnejšia.
Plusom je možnosť rôzneho zobrazenia informácii o expozícii, nastaveniach fotoaparátu, či pomocníkov v podobe vodováhy, kompozičnej mriežky a histogramu. Nafotený záber sa vám v hľadáčiku môže zobraziť ihneď po jeho zachytení. Nemusíte stláčať Play, či odďalovať oko od hľadáčika.
Asi najužitočnejšou vychytávkou bezzrkadloviek, ktorú využijú všetci, je vylepšenie automatického zaostrovania, Oproti zrkadlovkám majú bezzrkadlovky oveľa viac zaostrovacích bodov pokrývajúcich väčšiu plochu záberu. Skutočný pokrok je ale vo využití AI a strojového učenia. Fotoaparáty dokážu rozoznávať a sledovať nielen tváre ale aj oči. Niektoré aj zvieratá, vtáky, autá, motorky, vlaky, lietadla, alebo objekty, ktoré im označíte. Automatické zaostrovanie nikdy nebolo tak inteligentné a presné. To, že fotoaparát automaticky zaostruje tam, kde potrebujete vám umožňuje viac sa sústrediť na kompozíciu a sledovanie deja.
Detekcia tváre a očí je štandardom aj u amatérskych bezzrkadloviek.
Niektoré bezzrkadlovky majú aj detekciu hmyzu.
V režime živého náhľadu využívajú el. uzávierku aj zrkadlovky. Ale ako som písal na začiatku, nie je LV ich natívny režim a nemôžete ho použiť pri fotografovaní cez hľadáčik. U bezzrkadloviek môžete fotografovať s mechanickou, alebo elektronickou uzávierkou, podľa uváženia, či fotografujete cez hľadáčik, alebo displej. Niektoré najvýkonnejšie bezzrkadlovky už ani nemajú mechanickú uzávierku a raz ju nebudú mať všetky. El. uzávierka má hneď niekoľko výhod:
Mechanická uzávierka a hlavne systém sklopného zrkadla limitujú rýchlosť sériových záberov. Odstráňte tieto mechanicke časti fotoaparátu a ten môže byť oveľa rýchlejší. Najrýchlejšie zrkadlovky dosahujú frekvenciu okolo 14 obr./s. Je to riadny rachot. Priemerná zrkadlovka dá okolo 7 obr./s. To pre väčšinu situácii stačí. Amatérska bezzrkadlovka máva ale bežne aj 20 obr./s. a prekonáva s prehľadom najrýchlejšie zrkadlovky. Najvýkonnejšie bezzrkadlovky zvládajú až 120 obr./s.!
Vysokú frekvenciu sériových záberoch využijete pri rýchlych dejoch, keď chcete zachytiť ten správny moment.
Chceli ste niekedy zachytiť rýchly dej v ten správny okamih, napr. výstrel z dela? Je to veľmi ťažké aj s použitím sériového snímania. Kým fotograf zareaguje, často je neskoro. Prediktívne sériové snímanie (Pro Capture/Pre Shooting) výrazne zvyšuje šancu na úspech. Funguje tak, že fotograf čaká na vhodný okamih, pričom stlačí spúšť do polovice. Fotoaparát začne snímať, ale fotografie ukladá len do svojej vyrovnávacej pamäte. Najstaršie zábery maže a nahradzuje novými. Keď dôjde k akcii, fotograf stlačí spúšť naplno. To býva väčšinou neskoro. V medzipamäti sú ale uložené zábery nasnímané pred úplným stlačením spúšte. Z veľkou pravdepodobnosťou je medzi nimi aj ten pravý. Zároveň sa uloží aj niekoľko záberov po stlačení spúšte. Prediktívne sériové snímanie nájdete aj vo vybraných fotoaparátoch OM System/Olympus, Canon, Panasonic, Sony a Fujifilm.
Pro Capture využijete pri fotografovaní príletu a odletu vtákov.
Vďaka prediktívnemu sériovému snímaniu zachytíte aj ťažko predvídateľné okamihy, ako napríklad výstrely zo zbraní.
Pre dosiahnutie dostatočne potrebnej hĺbky ostrosti je niekedy potrebné v počítači poskladať fotografiu z viacerých záberov, každý zaostrený na inú vzdialenosť. Táto technika má meno Focus Stacking. Fotograf môže nasnímať zábery ručne. Niektoré fotoaparáty majú zabudovanú automatickú funkciu snímania postupne preostrovaných záberov, volá sa Focus Bracketing. Fotograf môže nastaviť počet záberov a rozdiel v zaostrovacej vzdialenosti. Fotoaparát sám potom urobí celú sériu záberov. Vybrané fotoaparáty dokážu rovno poskladať záber s rozšírenou hĺbkou ostrosti (Focus Stacking). Táto technika sa používa v makrofotografii, v produktovej a krajinárskej fotografii. Nájdte ju vo vybraných fotoaparátoch OM System/Olympus, Panasonic, Nikon, Canon, Sony a Fujifilm.
Focus Stacking záber vážky. Fotoaparát ho poskladal, dokonca pri snímaní z ruky. Hĺbka ostrosti je väčšia, ako sa dá dosiahnuť priclonením objektívu.
Vybrané fotoaparáty so stabilizáciou pohybom snímača (IBIS) dokážu použiť posun snímača na nasnímanie fotografii s vyšším rozlíšením, ako je rozlíšenie snímača. Nejedná sa o žiadnu softvérovú extrapoláciu. Fotoaparát urobí 8 samostatných záberov (niektoré 4 alebo aj 16), každý o málo posunutý a poskladá z nich fotografiu s 4x väčším rozlíšením, ako je rozlíšenie snímača. Túto funkciu nájdete vo vybraných bezzrkadlovkách všetkých značiek. Ak má snímač rozlíšenie 20 Mpx, v režime High Res Shot, nafotíte fotografiu s rozlíšením až 80 Mpx. U väčšiny fotoaparátov je nutné použiť statív a fotografovať statické scény, napr. architektúru, zátišia, produktovú fotografiu, reprodukcie, krajinu bez väčšieho pohybu. Niektoré fotaparáty výslednú fotografiu ihneď poskladajú u iných to musíte urobiť v počítači.
Detail 80 Mpx fotografie nasnímanej fotoaparátom s rozlíšením 20 Mpx.
Počas pandémie vzrástla požiadavka na video komunikáciu z domu. Fotografi chceli využiť svoje kvalitné fotoaparáty a objektívy, ale nemohli. Výrobcovia ale rýchlo zareagovali a väčšina predstavila aplikácie, ktoré z fotoaparátu urobia kvalitnú webkameru. Softvér si môžete stiahnuť tu: Canon, Sony, Nikon, OM System/Olympus, Panasonic.
Kto niekedy pracoval s bleskom, vie že nie je jednoduché ho synchronizovať s fotoaparátom. Expozičný čas musí byť dostatočne dlhý, aby pri blesku mohla byť uzávierka fotoaparátu úplne otvorená. Pri krátkych časoch sa používa špeciálny režim High Speed Sync, ktorý má svoje obmedzenia. U väčšiny bezzrkadloviek musíte s bleskom fotografovať v režime mechanickej uzávierky. Len pár špičkových modelov dokáže s bleskom pracovať aj v režime el. uzávierky. Majú veľmi rýchle odčítavanie dát zo snímača. Ale ani tie sa nevyhnú použitiu obmedzujúceho High Speed Sync režimu. Máme tu ale prvú lastovičku v podobe Sony A9 III, prvej bezzrkadlovky s globálnou el. uzávierkou. Aj pri veľmi krátkych časoch je možné použiť štandardnú synchronizáciu s bleskom. A to je budúcnosť fotografovania s bleskom. Globálna el. uzávierka sa bude postupne rozširovať do ďaľších modelov.
Expozičné režimy Bulb a Time slúžia pre fotografovanie s dlhými expozičnými časmi, rádovo v sekundách, minútach, či dokonca hodinách. Pri týchto časoch sa fotograf nemôže spoliehať na expozimeter. Expozícia sa často stanovuje odhadom a na základe skúseností. OM System/Olympus zabudoval do bezzrkadloviek vylepšené expozičné režimy Live Bulb a Live Time. Počas exponovania záberu sa na displeji postupne vykresľuje priebeh expozície. Fotograf tak môže sledovať vznik fotografie a ukončiť expozíciu, podľa obrazu na displeji, v ten správny moment. Táto funkcia je špecialitou spomenutej značky.
V režimoch Live Time/Live Bulb sa jednoduchšie snímajú nočné zábery. V režime Live Bulb stlačíte spúšť a exponujete dokedy ju nepustíte, najlepšie káblovú. V režime Live Time stlačíte spúšť a odštartujete expozíciu. Potom ju môžete pustiť. Exponovanie ukončíte ďalším stlačením spúšte.
Neutrálne šedé filtre slúžia na predĺženie expozície a krajinársky fotografi ich využívajú na efektné rozmazanie pohybu vody, mrakov, stromov vo vetre. Vybrané fotoaparáty OM System/Olympus dokážu napodobniť efekt rozmazania použitím viacnásobnej expozície, bez použitia filtra. Tento efekt vedia ukázať na displeji už pri namačknutí spúšte, takže si fotograf vie predstaviť, ako bude vyzerať výsledok. Live ND je možné využiť aj v kombinácii s ND filtrom a zväčšiť tak efekt rozmazania pohybu. Funkcia neslúži na predĺženie času pri veľmi krátkych časoch uzávierky. Live ND môžete nastaviť s účinnosťou 2 až 64 EV.
Zatiaľ len OM System OM-1 II dokáže simulovať aj efekt ND prechodového filtra.
Live ND je užitočná funkcia aj keď fotografujete s fyzikým ND filtrom, pretože môžete sledovať exponovanie záberu na displeji. Naviac vám pomôže predĺžiť čas, ak nemáte dostatočne silný ND filter.
Ďalšia špecialita fotoaparátov OM Sytem/Olympus. Live Composite sa používa na fotografovanie ohňostrojov, startrails, svetelných stôp dopravných prostriedkov a maľovanie svetlom. Uľahčuje snímanie týchto ťažkých experimentálnych žánrov. Túto funkciu používam najčastejšie. Spočíva v tom, že sa najprv urobí základný záber a následne sa z ďalších záberov postupne pridávajú pixely s vyšším jasom, ako na základnej fotografii. Celý proces možno sledovať na displeji a v správny moment expozíciu ukončiť. Celková dĺžka expozície môže byť oveľa dlhšia, ako pri štandardnom fotení dlhým časom. Fotograf môže zachytiť viac výbuchov ohňostroja, dlhšie svetelné stopy, bez toho aby záber preexponoval.
Po novom sa táto funkcia dostala aj do vybraných bezzrkadloviek Panasonic a volá sa Live View Composite Mode.
Live Composite využijete pri snímaní stôp svetiel automobilov. Na fotografii je ich zachytených oveľa viac, ako pri štandardnej techniky snímania nočných záberov.
Live Composite a technika “maľovania svetlom” pomocou LED svetla.
Dohromady sme vám predstavili 12 skvelých funkcii bezzrkadloviek. Potenciál bezzrkadloviek je veľký a v budúcnosti sa dočkáme ďalších vychytáviek. Niektoré funkcie sa postupne dostanú do širšieho spektra fotoaparátov, tak ako sa budú zlapšovať snímače a procesory.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)