S vyvážením bielej farby musí pracovať každý fotograf. Začiatočníci najčastejšie používajú automatické nastavenie WB. Pritom nastaviť WB manuálne nie je tak ťažké a výsledky sú lepšie.
Cieľom je zabezpečiť, aby biela farba na fotografii vyzerala ako skutočná biela farba v reálnom svete. Ak nie je vyváženie bielej správne, môžu sa na fotografii objaviť nežiaduce farebné nádychy, ktoré môžu byť žlté, modré, zelené alebo iné. Na zabezpečenie správnej farebnej rovnováhy existuje niekoľko spôsobov nastavenia vyváženia bielej. Správne nastavenie vyváženia bielej je dôležité pre dosiahnutie presných a realistických farieb na fotografii, čo môže mať vplyv na celkovú kvalitu a úspech fotografie.
Vyváženie bielej (White Balance) využíva dva parametre: teplotu svetla udávanú v Kelvinoch a farebný posun (Tint). Farebný posun slúži na vyváženie bielej pri žiarivkovom osvetlení, ktoré má zelenú farbu, alebo pri korekcii filtrov s farebným posunom do fialov.. Preto má Tint posun medzi zelenou a purpurovou.
Rôzne zdroje svetla majú rozdielnu teplotu farieb.
Nesprávne vyváženie bielej spôsobuje neželaný posun farieb, napríklad žiarivky spôsobujú výrazne tónovanie farieb do zelena. Pri fotografovaní do formátov JPG a HEIF takýto posun nedokážete opraviť postprocesingom.
Pri fotografovaní do RAW dokážete ľahko nesprávne vyváženie bielej napraviť.
Každý fotoaparát má funkciu vyváženia bielej. V ponuke nájdete automatické vyváženie bielej, prednastavené hodnoty pre najčastejšie zdroje svetla a manuálne vyváženie bielej.
Pred fotografovaním si preštudujte v návode na použitie fotoaparátu, ako sa nastavuje vyváženie bielej.
Auto WB
Sunny/Daylight (Slnečno)
Shade (V tieni)
Cloudy (Pod mrakom)
Tungsten/Incandescent (Žiarovka)
Fluorescent (Žiarivka)
Flash (Blesk)
Custom/°K (Užívateľské nastavenie WB)
Preset
Poznámka: Konkrétna ponuka funkcii vyváženia bielej a prednastavené hodnoty sa môžu mierne líšiť v závislosti na konkrétnom fotoaparáte.
Vyváženie bielej musíte správne nastaviť pri fotografovaní do formátov JPG a HEIF. Mierne korekcie môžete robiť aj v počítači, ale ak máte výrazný posun farieb, postprocesingom to nezachránite.
Pri fotografovaní do formátu RAW môžete vyváženie bielej kedykoľvek zmeniť pri postprocesingu. To je obrovská výhoda. I tak by ste ale mali WB nastavovať už vo fotoaparáte, ušetríte čas pri postprocesingu.
Aj keď Auto WB väčšinou funguje dobre, neodvádza 100% prácu. Aj keď sa svetelné podmienky nemenia, každá fotografia, ktorú urobíte, bude mať mierne odlišné vyváženie bielej, pár Kelvinov hore-dole. Možno si to nevšimnete, ale séria fotografii potom nemá konzistentné farby.
Pri práci s WB musíme rozlišovať medzi presným a kreatívnym vyvážením bielej. Presné je dôležité v produktovej fotografii, ateliérovom portréte, technickej fotografii. Amatérski fotografi viac využijú kreatívne vyváženie bielej. Také, ktoré bude najlepšie pre dosiahnutie želaného efektu.
Pokročilé fotoaparáty majú funkciu pre manuálne nastavenie WB. Používa sa pri tom referenčná šedá tabuľka, ktorá ma z výroby zaručene neutrálnu farbu. Zriedkavo sa používa meracie zariadenie, tzv. kolorimeter, ktorý vie presne zmerať farbu svetla. Namerané hodnoty sa následne nastavia vo fotoaparáte.
Presné vyváženie bielej je potrebné v produktovej fotografii.
Ak použijete pre nastavenie WB prednastavenie zodpovedajúce zdroju svetla, bude vyváženie bielej pomerne presné. Zámerne ale môžete použiť “nesprávne” vyváženie bielej a dosiahnuť tak výrazne oteplenie alebo ochladenie farieb, ktoré môže byť pre fotografiu byť lepšie ako presné vyváženie bielej.
Zámerne zvolené “nesprávne” vyváženie bielej. Teplejšie farby pôsobia príjemnejšie.
Začiatočníkom odporúčam pracovať s WB štyrmi spôsobmi:
Tip: Vplyv vyváženia bielej vidíte na živom náhľade. Nebojte sa vyskúšať aj viacero rôznych nastavení a porovnať ich s automatikou. Tak spoznáte, ako pracuje váš fotoaparát a naučíte sa kreatívne využívať WB.
Kreatívne vyváženie bielej si ukážeme na troch fotografiách. Pri tej prvej ide o jesennú atmosféru, pre ktorú sú typické teplé farby.
Auto WB sa snažilo kompenzovať veľa oranžovej, kvôli tomu nemá fotografia tú správnu jesennú atmosféru.
Sunny (Slnečno). Farby sú teplejšie, ale tieň spôsobuje, že je sú farby stále studené.
Shade (V tieni). Konečne má fotografia jesennú atmosféru.
Užívateľsky nastavené vyváženie bielej.
Druhá fotografia je nočný záber. Na ňom nájdete hneď niekoľko rôznych svetelných zdrojov. Žiarovkové, žiarivkové svetlo, zvyškové svetlo oblohy.
Auto WB. Je tu viacero zdrojov svetla, fotoaparát môže vyvážiť bielu len ja jeden svetelný zdroj. U tohto záberu ide ale o farby a svetelnú atmosféru, nie o presné vyváženie bielej.
Sunny (Slnečno). Toto vyváženie bielej zvýrazní farby rôznych svetelných zdrojov, čím sa záber stane atraktívnejší. Dobre v ňom funguje kontrast medzi teplými a studenými farbami.
Pozrime sa, čo WB urobí so zimným portrétom.
Automatické vyváženie bielej správne potlačilo studené farby, ktoré sú pri zimnej fotografii bežné.
Mne sa mierne chladnejšie farby páčia, pretože evokujú zimu a kontrastujú s teplými farbami na kabáte. Vyváženie bielej Sunny (Slnečno).
Nie je dôležité mať nastavené presné vyváženie bielej, ale také, ktoré zodpovedá vášmu zámeru. Nemusíte WB nastavovať ručne, prednastavenia sa používajú ľahko a dávajú lepšiu kontrolu nad teplotou farieb. Používajte WB kreatívne. Ja väčšinou používam prednastavenie “Sunny”, na jeseň a pri západe slnka používam “Cloudy” alebo “Shadow”. V interiéri sa spolieham na automatiku. Hlavne ale fotografujem do RAW, pri jeho spracovaní môžem nastaviť ľubovoľné vyváženie bielej. Tam, kde je dôležité presné vyváženie bielej, používam referenčnú tabuľku ColorChecker.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)