V prvej časti sme si predstavili základné filtre pre digitálnu fotografiu. Dnes si povieme viac o tom, akú konštrukciu zvoliť.
Konštrukčne môžeme rozdeliť filtre na kruhové a zásuvné. Niektoré filtre sú praktickejšie v kruhovom prevedení, iné ako obdĺžnikové zásuvné. Niekedy sa používajú súčasne obidve typy konštrukcie. Pokročilí fotografi používajú obidva druhy filtrov, ak sa venujú rôznym žánrom. Zvážte prednosti a nedostatky obidvoch konštrukcii i to, pre aké účely chcete filtre používať a ako často.
Najrozšírenejšie sú kruhové filtre. Sklo je zasadené do kruhového rámčeka so závitom. Pomocou závitu sa filter naskrutkuje na prednú časť objektívu. Priemery závitu sú normované, pohybujú sa od 30,5 po 105 mm. Aký priemer filtra potrebujete zistíte ľahko. Väčšinou býva uvedený priamo na objektíve, alebo aj na krytke objektívu. Vždy je uvedený v špecifikácii objektívu na príbalovom letáku, krabici a samozrejme na stránkach výrobcu.
Priemer filtra nájdete vyznačený aj na objektíve.
Rámček filtra môže mať rôznu hrúbku. Pri použití na superširokouhlých objektívoch by mal byť rámček čo najtenší, aby nespôsoboval vinetáciu. Tenké filtre sú označované ako “slim”. Osobne odporúčam kupovať len slim filtre, pretože ich potom môžete aj kombinovať, napríklad polarizačný a ND, s menším rizikom vinetácie.
Hrúbka rámčekov sa rôznia. Tie tenké majú označenie “slim”.
U objektívov s veľkým priemerom sa niekedy používa zásuvný systém (Drop-In). Kruhový filter s menším priemerom sa vloží do držiaka, ktorý sa zasunie do objektívu za zadný optický člen.
Redukcia Canon z EF na RF bajonet má zabudovaný systém Drop-In.
Výhody
Nevýhody
Kruhová konštrukcia filtrov je jednoduchšia na používanie i prenášanie. Nevýhodou je, že ak máte objektívy rôznych priemerov, potrebujte aj filtre rôznych priemerov. Nie vždy je praktické používať redukčné krúžky.
Kruhovú konštrukciu odporúčam u filtrov UV/Protector, C-PL, ND, Vario ND, Natural Night, IR.
Zásuvné filtre majú štvorcový alebo obdĺžnikový tvar. Zasúvajú sa do držiaku, ktorý sa na objektív nasadí pomocou krúžku. Toto riešenie je univerzálnejšie, ako u kruhových filtrov. Stačí vám jedna sada filtrov, jeden držiak a lacné redukčné krúžky, podľa priemeru objektívov. Celý systém je ale menej praktický pri manipulácii a preprave.
Zásuvné filtre sa vyrábajú v niekoľkých veľkostiach (šírkach). Pre menšie, stredné a veľké objektívy. Pri výbere preto musíte zvážiť, aký systém si vybrať, podľa veľkosti objektívov.
Držiak umožňuje kombinovať niekoľko filtrov, niekedy aj s jedným kruhovým (typicky polarizačným). Zásuvné filtre je možné posúvať v drážkach držiaka. To je výhodou pri použití prechodových filtrov, kde umiestnenie prechod prispôsobíte osvetleniu fotografovanej scény a naviac môžete celý držiak otáčať.
Niektoré špeciálne držiaky sú určené pre superširokouhlé objektívy, ktoré niekedy nemajú v predu závit pre upevnenie filtrov.
Zásuvné filtre majú tvar štvorca alebo obdĺžnika.
Kompletná sada zásuvných filtrov. Držiak je upevnený na objektíve. Do držiaka je možné zasunúť tri obdĺžnikové filtra a kombinovať ich ešte s kruhovým polarizačným filtrom.
Výhody
Nevýhody
Zásuvné filtre sú nevyhnutnosťou, ak chcete používať prechodové filtre. Musíte mať pri nich možnosť posúvať ich, nielen otáčať. Ak často potrebujete používať prechodové filtre, zvážte či aj ND, Natural Night a C-PL nekúpite vo verzii pre zásuvný systém. U zásuvných filtrov nemôžete použiť slnečnú clonu, ktorú máte k objektívu. Môže sa preto stať, že medzi filtre prenikne parazitné svetlo.
Filtre sa vyrábajú v rôznej kvalite, čo sa odráža na ich cene a môže to mať vplyv na technickú kvalitu fotografii. Nekvalitné filtre môžu znížiť ostrosť, posunúť farby, znižovať kontrast, difúzovať svetlo, zvyšovať riziko vzniku reflexov. Nemá zmysel kupovať vyslovene lacné filtre. Kvalita filtra by mala byť rovnaká, alebo lepšia, ako kvalita objektívu.
Kvalitné filtre sú vyrobené zo špeciálneho optického skla. Štandardom sú viacnásobné antireflexné vrstvy, zabezpečujúce maximálny prenos svetla, dobrý prenos kontrastu a eliminujúce vznik duchov a reflexov. Niektoré filtre sú vybavené aj fluorinovou vrstvou odolnou voči poškriabaniu a odpudzujúcou nečistoty a kvapaliny. Také filtre sa ľahšie udržiavajú čisté. Kvalitné filtre majú aj kvalitný rámček.
Pod správnym uhlom sa antireflexné vrstvy prejavia sfarbením.
Hore filter vybavený florinovou vrstvou odpudzujúcou kvapaliny a nečistoty.
Zásuvné filtre, ešte pomerne nedávno, bývali vyrobené z optickej živice, bez antireflexných vrstiev. Ich veľkou nevýhodou, že sa ľahko poškriabali. Dnešné moderné kvalitné zásuvné filtre sú vyrábané zo skla, majú antireflexnú úpravu a niektoré aj ochranu pred nečistotami, vodou a sú odolné voči poškriabaniu.
Filtre sú optické zariadenia a tak sa o ne treba aj starať. Platí pre ne to isté, čo pre šošovky objektívov. Udržujte ich čisté, zabráňte kontaktu s predmetmi, ktoré môžu sklo poškodiť. Znečistený filter sa vždy snažíme vyčistiť bezkontaktne, pomocou ofukovacieho balónika. Ak by ste na filter zaútočili handričkou, môžu zrnka prachu poškriabať antireflexné vrstvy. Nečistoty, ktoré nejdú ofúkať vyčistite pomocou štetca Lenspen. Otlačky prstov, či fľaky po kvapalinách očistite čistiacim roztokom na optiku a mikrovláknovou handričkou.
Viac o príslušenstve pre čistenie filtrov a objektívov sa dočítate v článku “Starostlivosť o fototechniku”.
Tip: Závit filtra sa niekedy môže tzv. zakusnúť na filtrovej obrube objektívu. Predídete tomu tak, že záviti filtra prejdete obyčajnou mäkkou ceruzkou, grafit funguje ako mazivo. Ak neviete filter dať dolu z objektívu a bojíte sa poškodenia, navštívte náš servis v obchode Pro.Laika.
Filtre skladujeme a prenášame v originálnych krabičkách, alebo špeciálnych puzdrách pre viacero filtrov.
Väčšina fotografov dáva prednosť kruhovým filtrom, pretože sú dostupnejšie a ľahšie použiteľné. Krajinári sa nevyhnú použitiu zásuvných filtrov, najmä preto že potrebujú posúvať šedé prechodové filtre. Pokročilí fotografi používajú obidva typy filtrov.
V pokračovaniach si postupne podrobne predstavíme jednotlivé filtre.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)