Zaručení “odborníci” vystrihajú začiatočníkov pred kúpou fotoaparátu s Micro 4/3 snímačom. Jedným z ich hlavných argumentov je, že MFT snímač je malý a preto sa nedá dosiahnuť malá hĺbka ostrosti s pekným bokehom. Ako je to v skutočnosti?
Je pravdou, že ak chcete systém, ktorý ma z hľadiska malej hĺbky ostrosti najväčší potenciál, nie je to MFT, ani APS-C, ale plný formát. Je to preto, že na hĺbku ostrosti vplýva aj veľkosť snímača. Čím väčší, tým ľahšie sa dosahuje malá hĺbka ostrosti. Ak hľadáte systém, kde viete dosiahnuť najmenšiu hĺbku ostrosti, kúpte si FF. Myslite ale na to, že samotný FF fotoaparát nestačí, musíte mať aj správny objektív/y. Systém postavený na veľkom snímači má ale aj nedostatky. Je náročný na kvalitu objektívov a vyžaduje skúseného fotografa. Ťažšie sa s ním dosahuje veľká hĺbka ostrosti, ktorá je vyžadovaná v mnohých žánroch. Z viacerých dôvod sú tak systémy s menším snímačom pre začiatočníkov vhodnejšie.
4/3 snímač je najmenší zo snímačov používaných v systémových fotoaparátoch s výmennými objektívmi. Preto sú niektorí voči MFT systému skeptickí.
Matematicky je ľahké porovnať hĺbku ostrosti u rôznych kombinácii fotoaparátu a objektívu. Porovnajme MFT systém s plným formátom. MFT (Micro Four Third/M43) systém má faktor orezu 2x. Preto rovnaký uhol záberu ako objektív s určitou ohniskovou dĺžkou na FF fotoaparáte, má objektív s polovičnou ohniskovou dĺžkou. Napríklad ekvivalent 50 mm FF objektívu je 25 mm MFT objektív.
Faktorom orezu sa prepočítava aj hĺba ostrosti. Tá je u MFT systému 2x väčšia, ako u FF ekvivalentu. Napríklad spomínaný objektív 25 mm so svetelnosťou F1,2, je z hľadiska najmenšej možnej hĺbky ostrosti na tom ako 50 mm plnoformátový objektív so svetelnosťou F2,4. Samotná svetelnosť sa ale neprepočítava.
Ako vidíme, ak by sa MFT systém mal vyrovnať FF, čo sa týka potenciálu pre prácu s malou hĺbkou ostrosti, musel by byť objektívy oveľa svetelnejšie ako teraz. Toľko teória.
Sám som, podobne ako iní fotografi, postupne prechádzal na stále lepšiu a lepšiu techniku. I ja som sa na systém postavený na 4/3 snímači pozeral cez prsty, až kým som si ho dlhodobejšie nevyskúšal a neobjavil jeho skutočný potenciál. Zistil som, že jedna vec sú čísla a druhá reálne výsledky. A tak aj keď MFT systém nemá taký potenciál pre prácu s malou hĺbkou ostrosti, neznamená to, že nemá žiadny, alebo len malý. Požičiam si jeden reklamný slogan: “Důkaz místo slibů.” Musel som sa presvedčiť sám, že aj s MFT technikou sa dá dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a pekný bokeh. Za približne 10 rokov užívania techniky Olympus/OM System a testovania MFT techniky Panasonic, som nafotil desaťtisíce fotografii a tu som vybral tie, ktoré demonštrujú možnosti MFT systému z hľadiska malej DOF.
Najprv sa pozrime na transfokátory:
Olympus M.Zuiko 7-14/2,8 PRO
Olympus M.Zuiko 12-200/3,5-6,3
Olympus M.Zuiko 75-300/4,8-6,7 II
Olympus M.Zuiko 100-400/5-6,3
Olympus M.Zuiko 100-400/5-6,3
Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO
Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO
OM System M.Zuiko 40-150/4 PRO
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO
A teraz prime objektívy s pevnou ohniskovou dĺžkou:
Olympus M.Zuiko 25/1,8 MSC
Olympus M.Zuiko 25/1,2 PRO
Olympus M.Zuiko 45/1,8 MSC
Olympus M.Zuiko 45/1,2 PRO
Olympus M.Zuiko 45/1,2 PRO
Olympus M.Zuiko 75/1,8 MSC
Olympus M.Zuiko 75/1,8 MSC
Olympus M.Zuiko 300/4 IS PRO
Platí pre každý systém, že malú hĺbku ostrosti dosiahnete vďaka dobrej svetelnosti, alebo teleobjektívom. U systému s menším snímačom musíte starostlivejšie voliť pozadie za fotografovaným objektom, aby bolo čo najďalej.
Môžeme porovnávať možnosti jednotlivých systémov, ale nie je to súťaž. Každý systém má svoje prednosti i nedostatky. Skôr ako by si konkurovali, sa navzájom dopĺňajú. Bola by škoda tu mať len jediný systém. a nemať si z čoho vyberať.
Mojimi najobľúbenejšími objektívmi, ktoré ma vždy potešia svojím bokehom patria Olympusy M.Zuiko 75/1,8 MSC, M.Zuiko 45/1,2 PRO, M.Zuiko 40-150/2,8 PRO a M.Zuiko 300/4 IS PRO.
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)