Nakúpil som snáď stovky rôzneho príslušenstva pre fotografovanie. Väčšina nenašla uplatnenie. Prvá rada na začiatok? Kupujte veci až keď ich skutočne nutne potrebujete. Tu je zoznam príslušenstva, do ktorých sa mi oplatilo investovať. Väčšina má spoločného menovateľa, pomáha mi fotografovať lepšie.
Korunovačné klenoty výbavy každého fotografa. Veľa začiatočníkov investuje do čo najlepšieho fotoaparátu a šetrí na objektíve/objektívoch. To je chyba. To čo skutočne vidíte na fotografiách je kvalita snímača a kvalita objektívov a ich vlastnosti. Dajte podpriemerný objektív na najlepší fotoaparát a fotografie budú podpriemerné. Dajte špičkový objektív na najlacnejší fotoaparát a na fotografiách to bude výrazne vidieť.
Nemusíte investovať do najdrahších objektívov, to nechajte na profesionálov a veľmi pokročilých amatérov. Kúpte si objektívy so zaujímavými vlastnosťami, ktoré vám dodajú kreativitu. Zaujímavý uhol záberu, priblíženie, lepšia svetelnosť, schopnosť rozostriť pozadie, zaujímavý bokeh. To všetko vým pomôže robiť vizuálne zaujímavé zábery. Zaobstarajte si aspoň jeden zaujímavý objektív, superširokouhlý, teleobjektív, makroobjektív, portrétny objektív…
Vaše objektívy by mali spĺňať určitý kvalitatívny štandard, aby vám svojou nekvalitou nekazili zábery.
Nikon D3400 je základný model zrkadlovky. S obyčajným teleobjektívom 70-300 mm s ním ale môžete nafotiť takýto pekný záber.
Že som na Nikon D5300 nasadil špičkový objektív 70-200/2,8, sa prejavilo na výbornej technickej kvalite tohto záberu.
Investujte do kvalitných tašiek a batohov, aby ste si nemuseli každý rok kupovať nové. Výber je obrovský. Zistil som, že mám doma vyše tucta tašiek a pol tucta batohov. Ja som ale špeciálny prípad, pretože neustále testujem fototechniku rôznej veľkosti a konfigurácie. Priznám sa, foto taška, alebo batoh sú pre mňa ja módnym doplnkom a tak mám niektoré ku texaskám, iné k turistickému oblečeniu a nejaké aj do spoločnosti. Tu nemám pre vás konkrétny tip, len radu. Pri kúpe si tašku alebo batoh vyskúšajte, ako keby ste si kupovali topánky. Myslíte na to, aby ste mali nejaké miesto naviac, určite si časom dokúpite nejaké príslušenstvo. Myslite aj na pohodlie a rýchly prístup k technike.
Lowepro Flipside Trek BP 350 AW som pôvodne mal len recenzovať, napokon sa tal mojím najpoužívanejším batohom a tom mam aj drahšie.
Keď som začal fotografovať, mali ste jedinú voľbu, použiť popruh, ktorý bol pribalený k fotoaparátu. Ak sú fotoaparát s objektívom ťažšie, s klasickým popruhom sa bude namáhať váčš krk a techniká vám bude pri pohybe búchať o brucho. Oveľa lepšie to bolo s neoprénovým popruhom, ktorý pruží a eliminuje otrasy pri chôdzi. Krk dostával menej zabrať. Revolúcia nestala, keď som objavil Sunsniper, popruh inšpirovaný tým, ako vojaci nosia svoje zbrane. Krížom cez trup. Krk už nie je namáhaný, techniká vám nebúcha do brucha. Hmotnosť je rozložená na rameno a trup. Ani po hodinách fotografovania nie ste unavený. Sunsniper mal ale niekoľko neduhov. Potom prišiel popruh od Peak Designu. A odvety nikto nič lepšieho, praktickejšieho a komfortnejšieho nevymyslel. Mám niekoľko popruhov PD, rôznej šírky i farby. A som maximálne spokojný. Sú pohodlné a ľahko sa demontujú, alebo nasadia, vďaka systému kotvičiek. Ľahko je nastaviteľná aj ich dĺžka.
Peak Design Slide v zelenej farbe.
Ak potrebujete statív, investujte do kvality a do čo najnižšej hmotnosti. Statív musí byť funkčný, čiže stabilný. Zabudnite na plastové statívy, ktoré by sa mali predávať v hračkárstve a nie v serióznych foto predajniach. Ak hneď zvolíte dobre, vydrží vám statív veľa veľa rokov.
Dôležitá je hmotnosť statívu. Ak bude ťažký, môže byť akokoľvek dobrý, nebudete ho brať so sebou. Kedysi boli veľkým hitom statívy Velbon Sherpa, robia sa dodnes. Sú ale kovové a dnes už frčí ľahší karbón.
Stredne veľký cestovný karbónový statív Sirui Traveler 7C.
Vďaka statívu som, aj s obyčajným Olympusom OM-D E-M10 Mark II so setovým objektívom, mohol urobiť tento atraktívny nočný záber.
Len vďaka statívu som mohol zachytiť tento záber búrky nad Bratislavou.
Kedysi som veľa fotografoval bleskom. Vždy mi ale blesky prišli málo intuitívne, pretože nevidíte ich účinok, až na fotografii. Oveľa intuitívnejšia je práca s trvalými svetlami. Hneď keď sa na trhu objavili prvé kompaktné LED svetla, som si jedno zakúpil, od značky Aputure. Energiu mu dodávalo 6 AA batérii, svetlo bolo do zelena a výkon bol pomerne malý. LED svetlá sa stále vyvíjajú a ja som si postupne kúpil malé LED-ky od Lumecube, Manfrotta a Jupio. Tie my poslúžili už lepšie. Mali väčší výkon ako Aputure, ale boli oveľa menšie a všetky už mali zabudovaný akumulátor. A všetky mali prirodzenejšiu farbu svetla. Stále ich používam ako doplnkové svetlá.
LED svetlá majú jeden nedostatok, sú oveľa slabšie ako blesky. Skutočne výkonné LED svetlo je veľké a vyžaduje externé napájanie. Ja chcem ale kompaktné, pritom výkonné LED svetlo do vrecka. A zatiaľ som nenašiel lepšie ako Zhyiun Fiveray M40 s výkonom 40W, nastaviteľnou teplotou svetla, vstavaným akumulátorom, USB-C konektorom a držiakom na statív.
Zhyiun Fiveray M40.
Portrét LED svetlom Zhyiun Fiveray M40.
Technika maľovania svetlom. Celú parnú lokomotívu postupne nasvietite malým LED svetlom.
Mám niekoľko krabíc filtrov. Kruhových i zásuvných. Efektové skončili na smetisku dejín. UV filtre stále dobre slúžia ako mechanická ochrana objektívu, polarizačné ničím nenahradíte. Prestal som ale používať šedé prechodové, dávam prednosť HDR, alebo postprocesingu. Je ale veľa fotografov, hlavne krajinkárov, ktorí na ne nedajú dopustiť. Filtre, ktoré ale zmenili môj spôsob fotografovania,sú silné ND filtre. Umožňujú výrazne predĺžiť expozičný čas. Aj na niekoľko minút a to počas slnečného dňa. Efektne rozmažú všetko, čo sa pohybuje, napr. vodu, mraky… Pri ich použití potrebujete kvalitný statív.
Expozičný čas 1 min. 53 sek., za pekného slnečného dňa. Možné len s použitím silného ND filtra.
Mne sa osvedčili pamäťové karty Lexar a Kingston. Pokiaľ nefotografujete kadenciou sovietskeho samopalu Kalašnikov, alebo nenakrúcate videa s vysokým rozlíšením, nepotrebujete najrýchlejšie karty na trhu, stačí vám stredná trieda. Najpomalším sa ale vyhnite. Majte vždy jednu kartu v zálohe, ja ju nosím v peňaženke a už mi to niekoľkokrát „zachránilo život“. Ak zistíte, že vaše karty sú problémové, zvoľte inú značku. Ak to váš fotoaparát umožňuje, ukladajte dáta zároveň na dve karty.
Viem, že niektorí z vás šetria na softvéri, neradi investujú do upgradov, nehovoriac o „výpalnom“ mesačnom predplatnom. A tak používajú funkčný, ale zastaralý softvér. Nehovorím, že dobre neposlúži. Čím je ale softvér starší, tým väčšie sú problémy s kompatibilitou s novými fotoaparátmi a s novými počítačmi a ich operačnými systémami. Ale to nie je hlavný dôvod, prečo používať aktuálny softvér. Moderné programy vedia lepšie vyvolať RAW súbory z hľadiska prekreslenia svetiel a tieňov, množstva šumu, ostrosti, či vernosti farieb. A to je len základ. Bežne sa už využíva AI, nepr. pri maskovaní objektov, doostrovaní, odšumovaní, zväčšovaní rozlíšenia, retušovaní, výmene oblohy atď.
Vaše staršie fotografie vedia nové programy upraviť oveľa lepšie. Keď už ste investovali dom techniky a fotografovania, nezanedbávajte finalizáciu vších fotografii.
Jeden z editorov hojne využívajúci AI: Luminar Neo.
Odporúčané články:
Zhiyun LED Fiveray M40 a makrofotografia
Predstavujeme: statívy Sirui Traveler
Základné filtre pre digitálnu fotografiu
Konštrukcia a kvalita fotografických filtrov
Najpopulárnejšie RAW konvertory
Najpopulárnejšie bitmapové editory
DXO PureRAW 4 + Superresolution
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)